Avatar billede blolsen Juniormester
05. april 2016 - 13:25 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lav grafer via VBA på flere ark

Hej har brug for en VBA kode, som automatisk laver 3 grafer på ca. 40 forskellige ark I en Excelfil.

Jeg har - ved hjælp af en kørt macro - fundet frem til nedenstående kode, som laver graferne på første ark, hvorefter den stopper her I koden "Range("B5:O8").Select"

Hvad mangler jeg for at den kører alle ark igennem og er det muligt at påsætte en overskrift til hver graf "test1", "test2" og "test3"

og endelig kan graferne placers fra kolonne T og udaf.

på forhånd rigtig mange tak

    Sub graf_2()

    Dim ws As Worksheet

    For Each ws In Worksheets

    If ws.Name <> "Afdelinger 2013-2014" And ws.Name <> "Kalender 2016" And ws.Name <> "Data 2013 og 2014" And ws.Name <> "Data 2015" And ws.Name <> "Profiler samlet" And ws.Name <> "Profiler behandlet" And ws.Name <> "OUH profil 2016" Then

    Range("B5:O8").Select
    ws.Shapes.AddChart.Select
    ActiveChart.ChartType = xlLine
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$5:$O$8")

    Range("B52:O55").Select
    ws.Shapes.AddChart.Select
    ActiveChart.ChartType = xlLine
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$52:$O$55")

    Range("B100:O103").Select
    ws.Shapes.AddChart.Select
    ActiveChart.ChartType = xlLine
    ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$100:$O$103")

End If

    Next

End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
05. april 2016 - 15:29 #1
"Her er noget af det"
Placer koden i ThisWorkbook

Sub graf()
Dim ws As Worksheet
    Application.ScreenUpdating = False
    For Each ws In ActiveWorkbook.Sheets
        ws.Select
        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("'Ark1'!$B$5:$O$8")
        ActiveChart.ChartType = xlLine

        flytDiagram 1, "T5"

        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("'Ark1'!$B$52:$O$55")
        ActiveChart.ChartType = xlLine

        flytDiagram 2, "T52"

        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("'Ark1'!$B$100:$O$103")
        ActiveChart.ChartType = xlLine

        flytDiagram 3, "T100"
    Next
End Sub
Private Sub flytDiagram(nr, plads)
    With ActiveSheet
        .ChartObjects(nr).Top = .Range(plads).Top
        .ChartObjects(nr).Left = .Range(plads).Left
    End With
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
05. april 2016 - 15:39 #2
og så overskrift

    Application.ScreenUpdating = False
    For Each ws In ActiveWorkbook.Sheets
        ws.Select
        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("'Ark1'!$B$5:$O$8")
        ActiveChart.ChartType = xlLine

        ActiveChart.ChartTitle.Text = "T I T E L"  '<-----

        flytDiagram 1, "T5"

o.s.v.
Avatar billede blolsen Juniormester
06. april 2016 - 10:56 #3
Hej Supertekst,

Mange tak for koden - har rodet lidt med den og sat den sammen, som jeg tror den burde se ud, men den virker desværre ikke helt - kan du se, hvad jeg mangler/gør forkert.

på forhånd rigtig mange tak.

Sub graf()

    Dim ws As Worksheet

    Application.ScreenUpdating = False

    For Each ws In Worksheets

    If ws.Name <> "Afdelinger 2013-2014" And ws.Name <> "Kalender 2016" And ws.Name <> "Data 2013 og 2014" And ws.Name <> "Data 2015" And ws.Name <> "Profiler samlet" And ws.Name <> "Profiler behandlet" And ws.Name <> "OUH profil 2016" Then

    ws.Select

        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$5:$O$8")
        ActiveChart.ChartType = xlLine

        ActiveChart.ChartTitle.Text = "Stationær Elektiv"

        .ChartObjects("Stationær Elektiv").Top = .Range("T6").Top
        .ChartObjects("Stationær Elektiv").Left = .Range(
("AB6").Left

        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$52:$O$55")
        ActiveChart.ChartType = xlLine

        ActiveChart.ChartTitle.Text = "Stationær Elektiv"

        .ChartObjects("Stationær Elektiv").Top = .Range("T53").Top
        .ChartObjects("Stationær Elektiv").Left = .Range(
("AB53").Left

        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$100:$O$103")
        ActiveChart.ChartType = xlLine

        ActiveChart.ChartTitle.Text = "Stationær Elektiv"

        .ChartObjects("Stationær Elektiv").Top = .Range("T100").Top
        .ChartObjects("Stationær Elektiv").Left = .Range("AB100").Left

    End If

    Next
            Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2016 - 11:35 #4
Hej blolsen

Selv tak. Hvor går det galt?
Avatar billede blolsen Juniormester
06. april 2016 - 11:53 #5
hej igen  - jeg får meddelelsen

Compile Error: Invalid or unqualified referencen med en markering af "Range" I linien

.ChartObjects("Stationær Elektiv").Top = .Range("T6").Top

vil formode at der ligger en generel fejl, som skal rettes hele vejen ned
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2016 - 14:17 #6
Prøv at erstatte placering af diagrammet med samme opsætning - dog således at du retter (1) -> (2) -> (3) Ved de 2 følgende diagrammer
Så får du samme virkning som i #1 med benyttelse af Sub FlytDiagram

        ActiveSheet.ChartObjects(1).Top = ActiveSheet.Range("T6").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(1).Left = ActiveSheet.Range("AB6").Left
Avatar billede blolsen Juniormester
06. april 2016 - 16:42 #7
hej igen,

har siddet og rodet lidt videre og føler jeg er tæt på:-)

Hvis jeg ikke medtager titel og kun kører koden til det første dagram, så virker koden og det første diagram indsættes korrekt på alle ark, men medtager jeg titel på første diagram eller forsøger jeg at danne de 2 andre diagrammer, virker koden ikke

Sub graf()

    Dim ws As Worksheet

            Application.ScreenUpdating = False

    For Each ws In ActiveWorkbook.Sheets

    If ws.Name <> "Afdelinger 2013-2014" And ws.Name <> "Kalender 2016" And ws.Name <> "Data 2013 og 2014" And ws.Name <> "Data 2015" And ws.Name <> "Profiler samlet" And ws.Name <> "Profiler behandlet" And ws.Name <> "OUH profil 2016" Then

        ws.Select
        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$5:$O$8")
        ActiveChart.ChartType = xlLine
        'ActiveChart.ChartTitle.Text = "Stationær Elektiv"

        ActiveSheet.ChartObjects(1).Top = ActiveSheet.Range("T6").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(1).Left = ActiveSheet.Range("AB6").Left

        'ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        'ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$52:$O$55")
        'ActiveChart.ChartType = xlLine

        'ActiveChart.ChartTitle.Text = "Stationær Akut"

        'ActiveSheet.ChartObjects(2).Top = ActiveSheet.Range("T53").Top
        'ActiveSheet.ChartObjects(2).Left = ActiveSheet.Range("AB53").Left

      'ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        'ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$100:$O$103")
      'ActiveChart.ChartType = xlLine

      ' ActiveChart.ChartTitle.Text = "Ambulant"

        'ActiveSheet.ChartObjects(3).Top = ActiveSheet.Range("T100").Top
        'ActiveSheet.ChartObjects(3).Left = ActiveSheet.Range(AB100).Left

        End If

    Next

        Application.ScreenUpdating = True

End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2016 - 18:19 #8
Fat mod - jeg tager en tur til med det - måske først i morgen.
Avatar billede blolsen Juniormester
06. april 2016 - 20:20 #9
Super - mange tak&#128522;
Avatar billede supertekst Ekspert
06. april 2016 - 22:59 #10
Sub graf0604()
Dim ws As Worksheet
    Application.ScreenUpdating = False
    For Each ws In ActiveWorkbook.Sheets

    If ws.Name <> "Afdelinger 2013-2014" And ws.Name <> "Kalender 2016" And ws.Name <> "Data 2013 og 2014" And ws.Name <> "Data 2015" And ws.Name <> "Profiler samlet" And ws.Name <> "Profiler behandlet" And ws.Name <> "OUH profil 2016" Then

        ws.Select
        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$5:$O$8")
        ActiveChart.ChartType = xlLine
        ActiveChart.ChartTitle.Text = "Stationær Elektiv"

        ActiveSheet.ChartObjects(1).Top = ActiveSheet.Range("T6").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(1).Left = ActiveSheet.Range("AB6").Left

        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$52:$O$55")
        ActiveChart.ChartType = xlLine
        ActiveChart.ChartTitle.Text = "Stationær Akut"

        ActiveSheet.ChartObjects(2).Top = ActiveSheet.Range("T53").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(2).Left = ActiveSheet.Range("AB53").Left

        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$100:$O$103")
        ActiveChart.ChartType = xlLine
        ActiveChart.ChartTitle.Text = "Ambulant"

        ActiveSheet.ChartObjects(3).Top = ActiveSheet.Range("T100").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(3).Left = ActiveSheet.Range("AB100").Left  '<<<- her manglede "" omkring AB100
        End If
    Next
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede blolsen Juniormester
07. april 2016 - 09:31 #11
Hej Supertekst,

så virker den - rettede fejlen og lavende en lille ekstra ændring - se nedenfor

mange tak for hjælpen - det var super - hvis du sender et svar,. så overfører jeg pointene

graf0604()
Dim ws As Worksheet
    Application.ScreenUpdating = False
    For Each ws In ActiveWorkbook.Sheets

    If ws.Name <> "Afdelinger 2013-2014" And ws.Name <> "Kalender 2016" And ws.Name <> "Data 2013 og 2014" And ws.Name <> "Data 2015" And ws.Name <> "Profiler samlet" And ws.Name <> "Profiler behandlet" And ws.Name <> "OUH profil 2016" Then

    ws.Select

        ws.Range("B5:O8").Select
        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.ChartType = xlLine
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$5:$O$8")
        ActiveChart.SetElement (msoElementChartTitleAboveChart)
        ActiveChart.ChartTitle.Text = "stationær Elektiv"

        ActiveSheet.ChartObjects(1).Top = ActiveSheet.Range("T6").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(1).Left = ActiveSheet.Range("AB6").Left

        ws.Range("B52:O55").Select
        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.ChartType = xlLine
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$52:$O$55")
        ActiveChart.SetElement (msoElementChartTitleAboveChart)
        ActiveChart.ChartTitle.Text = "stationær Akut"

        ActiveSheet.ChartObjects(2).Top = ActiveSheet.Range("T53").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(2).Left = ActiveSheet.Range("AB53").Left

        ws.Range("B100:O103").Select
        ActiveSheet.Shapes.AddChart.Select
        ActiveChart.ChartType = xlLine
        ActiveChart.SetSourceData Source:=Range("$B$100:$O$103")
        ActiveChart.SetElement (msoElementChartTitleAboveChart)
        ActiveChart.ChartTitle.Text = "stationær Akut"

        ActiveSheet.ChartObjects(3).Top = ActiveSheet.Range("T100").Top
        ActiveSheet.ChartObjects(3).Left = ActiveSheet.Range("AB100").Left
        End If
    Next
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede supertekst Ekspert
07. april 2016 - 10:51 #12
Selv tak
Har lagt svar ind tidligere - men du kan få et til