Avatar billede Poulrisskov Juniormester
05. april 2016 - 15:05 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Jura forum.

Hej alle.

Jeg bliver sandsynligvis valgt til dirigent i en mindre forening i aften.

Har lige talt med vores valgte revisor, som oplyste at han ikke har fået forelagt regnskab til revision.

Derfor kan jeg forudse, at der ikke fremlægges revideret regnskab, som krævet i vedtægterne.

Hvordan skal jeg som dirigent forholde mig?

Pfht.

Poul
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2016 - 15:11 #1
dirigent skal sørge for at mødet afholdes i god ro og orden, og at punkter på dagsorden løbes igennem. Dirigenten har ingen holdning til / indflydelse på, hvad der vedtages/sker på mødet. Bestyrelsen har dog et ansvar - men der er du ikke med.
Avatar billede Poulrisskov Juniormester
05. april 2016 - 15:42 #2
Jo tak Claes.

Men kan GF vælge at godkende et urevideret regnskab - i strid med vedtægternes krav om, at revision skal være foretaget? Kræver det ikke som minimum en ekstraordinær GF, hvoraf det fremgår af indkaldelsen, at det foreslåede regnskab ikke er revideret? Evt. en revisionspåtegning med forbehold for regnskabet i sin helhed?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2016 - 16:29 #3
der vil revisor nok under sit punkt foreslå en ny gf efter regnskabet er revideret, og evt sætte en tid på det. Ikke dit problem.
Avatar billede Poulrisskov Juniormester
05. april 2016 - 17:10 #4
Nahh....det bliver da hurtigt mit problem, hvis forsamlingen ønsker det ureviderede regnskab under afstemning....Hvad stiller jeg så op?

En løsning er at sætte regnskabet under afstemning - men vil en gf-beslutning om godkendelse af et urevideret regnskab være gyldig, når der nu eksplicit står i vedtægterne, at regnskabet skal være revideret? Formentligt ikke - medmindre alle stemmeberettigede er mødt, og i givet fald kræver det vel enstemmighed eller i det mindste kvalificeret flertal (som ved vedtægtsændringer)?

En anden løsning, er at jeg fastholder, at beslutning som minimum kræver en ekstraordinær gf.

Den sidste kommer dog til at virke som "nidkær flueknepperi", hvis alle stemmeberettigede er mødt, og man kan blive enige om at stemme. Tilkommer det i så mig, at "administrere" nidkært? Nej, vel - eller hvad?

Pfht.
Avatar billede claes57 Ekspert
05. april 2016 - 17:16 #5
du kan/bør gøre opmærksom på regler FØR afstemningen, og så i øvrigt overlade det til gf. Så er det de fremmødte, der har ansvaret for beslutningen. (den har jeg oplevet en gang i en fagforening, der ville give ulovlig støtte til en strejke)