Avatar billede jamastgrand Novice
10. april 2016 - 12:51 Der er 6 kommentarer

Computer slukker uventet

Kære "eksperter"

For et par dage siden fik jeg en blå skærm på min bærbar pc.
Efterfølgende har computeren slukket uventet. Den slukker enten kort efter opstart, og nogen gange kan den godt være tændt lidt inden den slukker.

Jeg har prøvet at geninstallerer Windows men computeren slukker stadig, og den blå skærm har været der 2 gange efterfølgende.

Har prøvet at pille hardisken og ram ud, og sat ram i igen (uden harddisken), men computeren slukker stadig.
Har også støvsuget blæseren.

Er computeren helt færdig, eller hvad kan det skydtes ?
Computeren er en Compaq Presario CQ60
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2016 - 16:22 #1
højreklik på 'Start', vælg Kontrolpanel. Deri System, Avancerede systemindstillinger, fanebladet Avanceret. Ved afsnittet Start og Genoprettelse, klik på Indstillinger...
Under afsnittet Systemfejl skal der være hak i Skriv en hændelse... og ikke nødvendigvis i Genstart automatisk.
Så vil du ved nedbrud have en ajourført logfil, og kan (måske) se, hvad der gik galt.
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2016 - 16:35 #2
Du skriver at du har støvsuget blæseren. Det har du vel næppe?
Det er et enormt arbejde at komme ind til blæseren. Man skal skille hele computeren ad. Du har vel kun støvsuget hullerne?
Hvis det er sådan, kan du i stedet prøve med trykluft.
Bare ikke indendørs for støvet blæses ud.
Jeg har set på det her på youtube.
https://www.youtube.com/results?search_query=compaq+presario+cq60+fan+cleaning
Avatar billede jamastgrand Novice
10. april 2016 - 18:08 #3
Nej kun støvsuget gennem hullerne på bunden.
Der var et hak i skriv hændelse, og der var 85 fejl indtil videre

Det fleste fejl står beskrevet sådan

Hændelse 86. Kernel-Power
Systemet blev lukket ned på grund af en kritisk termisk hændelse
Tidspunkt for lukning = 2016-04-10T11:55.408800000Z
ACPI termisk zone =ACPI\ ThermalZone\TZS0
_CRT = 376K
Avatar billede Slettet bruger
10. april 2016 - 18:16 #4
Så er det muligt at problemet er varme grundet støv på ventilatoren.
Jeg vil ikke råde dig til at skille computeren ad, for du kan måske ikke samle den igen?
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2016 - 18:32 #5
Der skal renses helt igennem. Men så vil den også virke langt bedre end længe. Få helst en prof til det - i Helsingør har vi jumbo data, der kan det. Se evt i din lokalavis. Det er relativt få penge for en så godt som ny pc.
Avatar billede jamastgrand Novice
13. april 2016 - 20:14 #6
Det var varmen det var galt med.
Nu er det en meget gammel bærbar pc, så vil ikke ofre det helt store på den, så jeg fixede den ved at skære kabinettet ud rundt om blæseren bagpå så den kunne komme af med varmen. Det hjalp med det samme. Dog var der ikke meget støv.
Den skulle bare virke. Den virker fint nu, og lidt hurtigere også.