Avatar billede tkanto Praktikant
10. april 2016 - 17:04 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Kritisk fejl: ID 41, opgavekategori 63

Jeg sidder her med en Lenovo Y500 computer, der er ca. 2½ år gammel. Den døjer med, at den til tider genstarter/slukker af sig selv, uden den bliver rørt eller lignende. Det sker af og til så ofte som hver halve time, andre gange går der dage hvor den ikke gør det. Det sker bare i forbindelse med "almindelig" brug af den, dvs. Google Chrome, Microsoft Office og sådan - altså ingen spil.

Når jeg kigger i loggen står der en kritisk fejl med følgende oplysninger:

Lognavn:      System
Kilde:        Microsoft-Windows-Kernel-Power
Dato:          10-04-2016 16:13:20
Hændelses-id:  41
Opgavekategori:(63)
Niveau:        Kritisk
Nøgleord:      (70368744177664),(2)
Bruger:        SYSTEM
Computer:      xxx
Beskrivelse:
Systemet har genstartet uden først at lukke korrekt ned. Denne fejl kan skyldes, at systemet er holdt op med at svare, er gået ned, eller at strømmen forsvandt uventet.
Hændelses-Xml:
<Event xmlns="http://schemas.microsoft.com/win/2004/08/events/event">
  <System>
    <Provider Name="Microsoft-Windows-Kernel-Power" Guid="{331C3B3A-2005-44C2-AC5E-77220C37D6B4}" />
    <EventID>41</EventID>
    <Version>3</Version>
    <Level>1</Level>
    <Task>63</Task>
    <Opcode>0</Opcode>
    <Keywords>0x8000400000000002</Keywords>
    <TimeCreated SystemTime="2016-04-10T14:13:20.443955700Z" />
    <EventRecordID>1461</EventRecordID>
    <Correlation />
    <Execution ProcessID="4" ThreadID="8" />
    <Channel>System</Channel>
    <Computer>SarahBoveBrandt</Computer>
    <Security UserID="S-1-5-18" />
  </System>
  <EventData>
    <Data Name="BugcheckCode">0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter1">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter2">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter3">0x0</Data>
    <Data Name="BugcheckParameter4">0x0</Data>
    <Data Name="SleepInProgress">0</Data>
    <Data Name="PowerButtonTimestamp">0</Data>
    <Data Name="BootAppStatus">0</Data>
  </EventData>
</Event>

Jeg har læst på nettet, men synes ikke at kunne finde nogen løsning, der har virket. Håber der er nogen der kan hjælpe :)
Avatar billede tkanto Praktikant
10. april 2016 - 17:08 #1
Det skal nævnes, at jeg har forsøgt med clean installation, gendannelse osv. uden succes :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2016 - 18:22 #2
Er computeren opgraderet fra et tidligere system, så den kører Windows 10?

Tænker måske om det kan være hardware eller drivere der ikke virker korrekt
Avatar billede tkanto Praktikant
10. april 2016 - 18:40 #3
Ja, den er opdateret fra Windows 8 til Windows 10, men jeg har haft installeret windows 8 på ny og her har jeg samme problem
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2016 - 18:49 #4
Har du ændret på bios i forbindelse med opgraderingen?
Prøv evt at gendanne bios til default indstillinger.

Man kan jo selvfølgelig ikke udelukke du har problemer med hardware.

Prøv evt at deaktivere hardware du ikke bruger i enhedshåndteringen for at se om det ændrer noget.
Avatar billede tkanto Praktikant
10. april 2016 - 18:51 #5
Har ikke lavet nogle ændringer i BIOS, men kan godt prøve at nulstille disse. Ellers må jeg deaktivere hardware en for en og se om det ændrer noget :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2016 - 19:03 #6
Kontrol af dine ram burde måske også gøres:
http://www.memtest86.com/
Avatar billede claes57 Ekspert
10. april 2016 - 19:50 #7
jeg ville undersøge "eller at strømmen forsvandt uventet" nøjere.
Fejl ved strømforsyning hvis den er på nettet - eller batterifejl.
Er det med strøm fra el-nettet, så prøv med anden strømforsyning - ellers test med anden batteri-pakke.
Avatar billede tkanto Praktikant
11. april 2016 - 19:28 #8
Har kørt mentest, uden fejl.

#7: Problemet opstår både når computeren er sat til strøm, men også når den kører på ren batteri, så tror ikke det skyldes hverken batteri eller strømforsyning.
Avatar billede 220661 Ekspert
11. april 2016 - 19:37 #9
Prøv at deaktivere driversignering:
https://www.youtube.com/watch?v=gmw86KplqmU
Avatar billede tkanto Praktikant
18. april 2016 - 08:49 #10
Lige en update:

Jeg har deaktiveret driversignering og har indtil videre ikke oplevet problemet.

Som nævnt i mit første oplæg er fejlen periodisk og jeg vil derfor gerne vente lidt endnu, med at uddele point.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. april 2016 - 15:51 #11
Det er ok :-)
Avatar billede tkanto Praktikant
28. april 2016 - 12:49 #12
Der er stadig ingen problemer med computeren, så lad os håbe at det vedbliver sådan :)
Hvis du smider et svar, sørger jeg for at godkende det :)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. april 2016 - 17:27 #13
Super fint :-)
Svar
Avatar billede tkanto Praktikant
31. maj 2016 - 10:44 #14
Øv øv. Så er den gal igen. Uden at have lavet nogle ændringer er computeren igen begyndt at skabe sig med den samme fejl, hvor den enten lukker ned eller genstarter ud af det blå.. :(
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. maj 2016 - 11:40 #15
Kan det være varme? Kommer det først efter et stykke tid eller kan det også ske kort efter opstart?
Avatar billede tkanto Praktikant
31. maj 2016 - 13:28 #16
Det er meget forskelligt hvor ofte det opstår. Nogle gange sker det efter 2 minutters brug, andre gange kan den stå tændt i flere dage/uger uden der sker noget. Til tider opstår problemet  5-6-7 gange i træk inden for én time. Den føles ikke varm når det sker.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. maj 2016 - 15:20 #17
Pokkers, det havde været nemt.

Jeg ville sige RAM eller HDD/SSD. Jeg havde en Intel NUC som bare ville ingenting - hverken med Linux eller Windows.

Den gav periodiske fejl, ville ikke opdatere og alle mulige sære ting. Endte med at skifte SSD´en og lige siden har den kørt uden problemer.

Så hvis muligt prøv at reducer antallet af ram-klodser (hvis der er to) eller prøv med en anden disk.

...besværligt ja, men udelukkelsesmetoden er vel efterhånden det eneste der er tilbage.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 16:12 #18
Hvis du har en kerne begivenhed 41 med powerbuttontimestamp 0 så er det muligvis Flash player.
Brug Firefox til at teste dette. Chrome laver på sin egen version af Flash og IE kan ikke lide at bruge en gammel version.
Første test hvilken version du har her:
http://helpx.adobe.com/en/flash-player/kb/uninstall-flash-player-windows.html
og downloand uninstaller, hvis du har tidligere version
Hent nye fra denne link
https://get.adobe.com/flashplayer/

Kontrollér versionen med det første link, gøre Firefox til din standardbrowser i nogen tid.

Eller se, denne vidoe fra tube, aner om det er relevant.
https://www.youtube.com/watch?v=OAJgAGVnxL8
Det kan således være en grafik kort og diverse driver problemer.

Held og lykke med problemet.