Avatar billede bongi Novice
18. april 2016 - 12:14 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Script til wifi tænd/sluk

Hej Ex'er

Er der en der kan hjælpe mig med dette:

Et script (VB) som der kan aktivere/deaktivere WIFI på en laptop.

Har denne .bat fil som gør det, men har brug for det bliver muligt at køre det uden "kør som administrator" er nødvendigt (alle brugere er lokal admin's)

netsh interface set interface name="Wi-Fi" disable

Kan man "oversætte dette til VB script og kode ind at den skal køres som admin?
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2016 - 12:35 #1
har ikke mulighed for at teste det, men ret bat-fil:

Net user administrator activate:yes
netsh interface set interface name="Wi-Fi" disable
Net user administrator activate:no
Avatar billede bongi Novice
18. april 2016 - 12:50 #2
Virker desværre ikke :(
(køre ok med "kør som admin")
Avatar billede claes57 Ekspert
18. april 2016 - 14:07 #3
hvis du har den som genvej, så højreklikk, vælg egenskaber, fanebladet kompatibilitet - sæt hak i 'kør som administrator'.
I win10 er der samme sted for 'skift indstillinger for alle brugere' og igen der vælge 'kør som administrator' - i fald der er flere brugere på samme maskine.
Avatar billede bongi Novice
19. april 2016 - 08:37 #4
Det er netop "kør som administrator" som jeg vil af med :( altså så der bare kan klikkes på en genvej på skrivebordet for at deaktivere WiFi
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2016 - 09:19 #5
det er da bare en genvej (med rettigheder) - men hvis du vil pille ved ting som også vedrører andre programmer, så skal du være admin. Det er det, microsoft kalder sikkerhed (brugeropdeling med forskellige rettigheder).
Avatar billede bongi Novice
19. april 2016 - 10:52 #6
Som skrevet i indlægget er alle vores brugere lokal admin's så det er ikke fordi de ikke har rettighederne, men de er sq lidt tunge bag i, og fatter simpelthen ikke at de ikke skal være på åbne offentlige net når de sidder på deres arbejdsplads (i dock med ledningsført lukket netværk), derfor ville det være meget hjælpsomt med et lille link(script.. ) de kunne klikke på på deres skrivebord som de kunne aktivere og deaktivere deres WiFi med...
Avatar billede claes57 Ekspert
19. april 2016 - 11:29 #7
jeg er også administrator jf min brugerkonto - men derfor skal jeg stadig have genveje markeret yderligere - ligesom nogle installationsrutiner kræver det.
Har du prøvet at markere en gang for alle i genvejen, at det skal køres som admin? Det skal jo kun gøre en gang, og hvis det er nok, så kører det bare fremover som en alm genvej (med yderlige rettigheder).
Avatar billede bongi Novice
19. april 2016 - 12:39 #8
Ja, (og brugerne er lokal admins) jeg har selv sat det op (er sys admin)
Avatar billede klaudi Ekspert
19. april 2016 - 13:24 #9
Avatar billede bongi Novice
19. april 2016 - 13:44 #10
Der blev det lige lidt for langhåret til mig  :(
Avatar billede klaudi Ekspert
19. april 2016 - 20:37 #11
Hva' så med dette, det er vbs, virker på min pc med win 10!

Set WshShell = WScript.CreateObject("WScript.Shell")
  If WScript.Arguments.length = 0 Then
  Set ObjShell = CreateObject("Shell.Application")
  ObjShell.ShellExecute "wscript.exe", """" & _
  WScript.ScriptFullName & """" &_
  " RunAsAdministrator", , "runas", 1
  Wscript.Quit
  End if

set oShell = WScript.CreateObject("WScript.shell")
oShell.run "%comspec% /c netsh interface set interface name=Wi-Fi disable"
Avatar billede bongi Novice
20. april 2016 - 09:40 #12
Dit script virker, kommer dog med en advarsel om man vil tillade det køre... kunne den fjernes?
Avatar billede klaudi Ekspert
20. april 2016 - 10:58 #13
Troede egentlig det virkede uden prompt, jeg havde slået min uac fra :-)

Du kan bruge dette lille gratis værktøj til at lave en elevated genvej til wifi-off.vbs/wifi-on.vbs

ElevatedShortcut for Windows 7 and Windows 8
http://winaero.com/comment.php?comment.news.152

En anden måde
Run UAC restricted programs without the UAC prompt
http://www.techrepublic.com/blog/windows-and-office/run-uac-restricted-programs-without-the-uac-prompt/
Avatar billede bongi Novice
20. april 2016 - 11:09 #14
Ja, ok... skal bare sende det ud til brugere og kommer ikke ummidelbart "på" deres maskiner...
Avatar billede klaudi Ekspert
21. april 2016 - 09:13 #15
Så må bruger klikke "JA" eller slå UAC fra (kan ikke anbefales)

Har prøvet en masse forskelligt, det er ikke bare lige til at omgå den kontrol, og det er vel egentlig os ok, ellers er den jo ikke noget bevendt!
Avatar billede bongi Novice
21. april 2016 - 09:25 #16
Enig.. smid et svar og der er point sendt din vej...
Avatar billede klaudi Ekspert
21. april 2016 - 10:55 #17
ok