Avatar billede mep.dva Mester
17. maj 2016 - 09:51 Der er 8 kommentarer

Baggrundsfarve i tekstboks

Jeg har lavet en tekstboks med tekst i og baggrundsfarve. På skærmen ser det fint ud, men når jeg printer siden (uanset om det er som alm. fil eller pdf) bliver baggrundsfarven ændret lidt bagved teksten.
Farven i resten af boksen ser ud som på skærmen.
Avatar billede ebea Ekspert
17. maj 2016 - 10:50 #1
Du skal huske, at skærmfarver, og printfarver, er 2 vidt forskellige ting. Det du ser på skærmen, er aldrig helt det samme som ses på et udprint.
Hvis du laver det samme udprint, som det omtalte, på 5 forskellige printere, vil du få 5 forskellige farvenuancer af det som du ser på din skærm!

Så hvis jeg har forstået dit spørgsmål korrekt, så er det der problemet findes!
Avatar billede jacobvad1010 Novice
17. maj 2016 - 17:39 #2
Siden farverne på en skærm og de farver en kopimaskine er sat til at lave ikke er ens kan det være svært at gøre noget ved medmindre du printer flere gange for at finde den farve der ligner farverne på skærmen mest, eller du kan investerer i andre værktøjer som fx en spyder5pro.  http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder5pro/
Avatar billede mep.dva Mester
18. maj 2016 - 08:08 #3
Er helt med på, at skærm farve og print farve ikke er det samme, men tror bestemt ikke det er det der er problemet.
På skærmen har jeg samme baggrundsfarve i hele tekstboksen - både der hvor der står noget og der hvor der ikke står noget.
Når jeg printer, får jeg to forskellige baggrundsfarver i tekstboksen - én der hvor der står noget og en anden der hvor der ikke står noget.
Avatar billede ebea Ekspert
18. maj 2016 - 08:36 #4
Jo, jeg tror stadig at det er der at problemet er!

Det indikerer det jo også, netop fordi som du skriver, at der er forskel på Tekstområdet, og det uden Tekst. Printeren udprinter de 2 områder forskellig, med hensyn til baggrundsfarvning, når der er en anden Tekstfarve i samme område som baggrunds fyld farven.

Det fænomen har jeg set mange gange, så jeg tror at det er problemet.

Men ellers prøv at vise et billede (upload et).
Avatar billede mep.dva Mester
18. maj 2016 - 10:35 #5
Hmm.. kan ikke finde ud af hvor jeg kan uploade billede henne ebea?
Avatar billede ebea Ekspert
18. maj 2016 - 10:45 #6
F.eks. på www.dropbox.com - der kan du oprette en gratis profil, og benytte deres tjeneste! ;-)
Avatar billede mep.dva Mester
18. maj 2016 - 10:54 #7
Jeg har dropbox, men hvordan får jeg billederne uploaded her på siden, så I kan se dem?
Avatar billede ebea Ekspert
18. maj 2016 - 11:07 #8
Du kan ikke uploade billeder på Eksperten.dk
Men du kan jo uploade et billede på Dropbox, og så markere billedet som delt! Derved kan alle af interesse i det, se billedet, og evt. downloade det også.