Avatar billede dkalgope Nybegynder
22. maj 2016 - 22:15 Der er 3 kommentarer

Windows 10 stifinder

Windows 10 er netop installeret.

Tidligere har jeg anvendt Windows 7 til følgende:
Efter endt beskæring i PhotoShop, har jeg altid til sidst brugt Windows stifinder til at rotere jpg filerne. Letteste måde da jeg kan vælge mange fotos på en gang. Principielt gemmes fotoet efter rotering.

I Windows 10 roteres jpg-filen og ser rigtig ud.
Problemet er, at filerne skal ud på nettet.
Når de vises på nettet er de desværre IKKE roteret!

Jeg er ikke indstillet på at bruge andre programmer, da stifinderen har rigtig mange kvaliteter, som f.eks. blot at trække filerne over i FTP programmet for up-load.

Der må kunne laves en indstilling så filen gemmes i roteret format!

Hilsen
Allan Pedersen
Avatar billede Slettet bruger
23. maj 2016 - 20:20 #2
stifinder er ikke et billedbehandlingsprogram
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
25. maj 2016 - 09:25 #3
#2 sidwave
Stifinder i Windows 7 har netop en billedbehandlingsfunktion, den roterer billedet ved at overskrive filen med en ny, hvor pixels er flyttet.
Fordel: Billedet er fysisk roteret, så alle programmer forstår det.
Ulempe: Ved skivning af den nye fil jpg-komprimeres den igen med et lille tab af detaljer og farveniveauer til følge.
Windows 10 stifinder roterer ikke billedet fysisk, men tilføjer data, som kun roterer skærmvisningen.
Fordel: Ingen ny tabsgivende jpg-kompression.
Ulempe: Ikke alle programmer forstår roteringen.