Avatar billede eurositi Ekspert
28. maj 2016 - 17:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Gamer-PC (stationær): Er dette et fornuftigt køb

Jeg har længe haft kig på Power.dk's Asus ROG bærbare (16gb RAM med 4 gb GTX 980M) til cirka 13.500, men jeg har erkendt, at jeg ikke har behov for at spille spil på farten, så pengene er bedre brugt på en stationær.

Jeg har fundet denne hos Komplett.dk:

Processor: AMD FX-8320 Black Edition, Socket-AM3+ Processor, 3.5GHz, 8-Core, 16MB Cache, 125W, 32nm, incl. køler
Bundkort: ASUS M5A97 R2.0, Socket-AM3+ Bundkort, ATX, 970+SB950, DDR3, 2xG2-PCIe-x16, CFX, SATA 6Gb/s, USB 3.0, UEFI
RAM: HyperX Fury DDR3 1866MHz 16GB Black 2x8GB 1866MHz DDR3 CL10 DIMM (Kit of 2) HyperX Fury Black Series PnP
GPU: XFX Radeon R9 FURY 4GB HBM PCI-Express 3.0, HDMI, 3xDisplayPort
HDD #1: Corsair SSD Force Series LE 240GB 2.5'' SATA 6Gbps (3.0), Up to 550/500MB/s read/write, 7mm
HDD #2: Seagate Barracuda® 3TB SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
Skærm: AOC 24" LED FreeSync G2460VQ6 1920x1080, 1ms, 80m:1, Speakers, VGA/HDMI/DP

Spørgsmål:
1) Burde man gi' 550 kr mere for STRIX-versionen af GTX 970 GPU'en?
2) Støjniveauet på AMD-processoren. En enkelt bruger omtaler den som meget larmende. Jeg kan også se, at den er tilbage fra 2013. (https://www.komplett.dk/product/766048/hardware/processorer/amd-fx-8320-black-edition-socket-am3#productinfo)... Nogen, der har erfaring med noget lignende?

Jeg har ikke nævnt de sidste inkluderede ting: Windows10, Keyboard+mus, netværkskort samt kabinettet, men den samlede pris lander på 12.680 kr
Spørgsmålet er nu, om det er et fornuftigt køb? Jeg er ikke villig til at fyre 15-16.000 af for at få de mest toptunede grafikkort, som f.eks. den nye GTX 1080 - det er ganske enkelt overkill ift. mit aktuelle behov (Witcher 3, Dragon Age, Fallout 4 osv.)
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
28. maj 2016 - 19:51 #1
Jeg synes det er mange penge for at AMD-system - specielt fordi ikke mange spil udnytter en 8-core cpu.

Jeg ville overveje at gå Intel i5 og måske nøjes med 8 gb ram. Noget a la:

https://www.fcomputer.dk/?show=system_show&systemlinkid=151601

Til gengæld ville jeg overveje at købe en skærm med højere opløsning - noget a la 2.560 x 1.440. Kan grafikkortet trække og det er lidt mere fremtidssikret.

Der kommer jo også snart GeForce 1070 som ser ud til at give smæk for pengene, men det kan man jo ikke spille på så længe det ikke er lanceret :-)
Avatar billede eurositi Ekspert
02. juni 2016 - 21:20 #2
Tak for tippet om skærmen. Dét havde jeg undervurderet... Og ja, jeg synes også, at prisen ender lidt for højt for AMD-processoren.
Jeg kommer til at bruge PC'en til både videokomprimering (leger med de nye algoritmer H.265 og VP9) ud over gaming, så en i7 processor vil jeg nok fastholde som et krav.
GeForce 1070 ser meget interessant ud. Dens forgænger, GeForce 970, ville ikke umiddelbart kunne afvikle spil uden hakkeri i opløsninger højere end 1900x1200, så vidt jeg ved. Hér ville 980'eren med 4 gb GPU RAM formentlig godt kunne hænge på.
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
03. juni 2016 - 09:57 #3
Ja, jeg har selv en 6-kerne i7 til videoredigering. Dog hjælper grafikkortet også en del til hvis du bruger Adobe Premiere Pro.

Det system jeg sendte - bare som eksempel, jeg har ikke aktier i Føniks - kan opgraderes for ca. 1.100-1.300 kroner til en i7 6700. Det er så en oplagt mulighed.

Mht. opløsning så har jeg selv et AMD R9 270 med 2 gb RAM og et kan spille Fallout 4 og Battlefield 4 i 2.540 x 1.440, så det går.

Men på sigt tror jeg også det bliver til et 1070 med 4 gb. 4 Gb kort var bare noget dyrere da jeg købte mit i sin tid.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2016 - 14:35 #4
Hvis du skulle spørge mig om dit samlings, vil jeg sige, at det ser meget fornuftig ud over hvad end du foretager dig, vil du kunne benytte denne med væsentlige lavere strømforbrug, vil stærk anbefale dette sæt.
Der kommer dog snart AMD grafik kort på markede og hvor de både bestræber at have uhørt lave prise så det er lige til at købe end hvad Nvidia eller andre byder på.

Nævnte og omtalte er indbygget er:
Single grafik kort AMD RX480 vil koste omkring 1300 kr. - mere eller mindre.
Dual grafik kort AMD RX480 vil koste under 3300 kr. - mere eller mindre.
- Desuden er denne 50% bedre end GTX 1060 og er væsentlig for meget for prisen for en GTX 1060 og alle andre, og når AMD RX480 er billigere.

Nyt AMD Processor kommer også snart og hedder AMD FX-9590, hvilket også denne overstiger Intel chip-kort, desuden benytte denne processor mindre strøm, men ved forskellige indstillinger og tweaks, vil dette jo selvfølgelig være andet strøm forbrug.

Indtil videre ser dit samlet sæt fornuftig, men vil hellere anbefale om at vente lidt, så du kan have fat i disse to, CPU processor ADM FX-9590 og Indbyggget dual grafik-kort ADM RX480.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2016 - 14:48 #5
Ok, rettelse nye CPU processor hedder:
AMD FX-9830P på 35W
og
AMD FX-9830P 15W.
Disse er 7. generation CPU.
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2016 - 14:49 #6
Ok, rettelse igen nye CPU processor hedder:
AMD FX-9830P på 35W
og
AMD FX-9800P 15W.
Avatar billede Aske Raaskou Madsen Praktikant
03. oktober 2016 - 11:11 #7
Hej, hvis du ikke allerede har købt den PC ville jeg sige det er et virkeligt OVERPRICED tilbud du har fået dig på Extreme gamings side (de har prebuilts, jeg er ikkke affilieret med dem) http://www.extremegaming.dk/x-3-pc kan man få en langt bedre en for 2.000kr mindre endda!
Avatar billede eurositi Ekspert
03. oktober 2016 - 11:49 #8
#7
Jeg fandt lige ovenstående tilbud en hel tusse billigere hos TopData :)
http://topdata.dk/product.asp?product=10795

Jeg har tidligere købt en sammenstykket stationær gamer PC hos dem, og den har kørt upåklageligt.
Avatar billede eurositi Ekspert
11. februar 2017 - 13:24 #9
Så endte jeg med denne fra Topdata:
TOPGAMER1060-6G  (TOPGAMER1060-6G)  á 9.693,00 - Ialt: DKK 9.693,00 bestående af følgende komponenter/opgraderinger:
  » NVIDIA GTX 1060-6Gb RAM
  » 240GB SSD SANDISK ULTRA II (merpris) DKK 399,00
  » 16GB DDR4 2133MHZ (merpris) DKK 599,00
  » Ekstra harddisk til lager(1000GB SATA6G,7200RPM) DKK 399,00
  » DVD-BRÆNDER I COMPUTER (DVD) DKK 99,00
  » i7 7700K (4.2GHZ - 4.5GHZ)  (merpris) DKK 1.399,00
  » Windows10,64bit,INSTALLERET,klar til brug(m.dvd) (m.DVD+licens) DKK 799,00

Dertil denne Acer 27" 4k skærm købt hos CineMagic.dk med opdateringsfrekvens på 1 ms og DisplayPort-forbundet til PC'en:
C464325 - Acer G277HU - 27"    - Pris: 2.412,00

... Nu skal det vise sig, hvor godt den afvikler spillene. Jeg skal ikke spille i 4k. Skærmen skulle opfylde flere forskellige anvendelsesformål bla. arbejde med mange vinduer åbne.
i7 processoren handler om, at jeg både reindekserer store databaser og komprimerer video. Der skulle være en hastighedsgevinst på cirka 40-50% - samtidig vil jeg gerne kunne køre flere jobs samtidigt.
Avatar billede eurositi Ekspert
12. februar 2017 - 01:56 #10
Første tests...

Dragon Age Inquisition i 4k med alle "ultra" settings og 60 FPS kører upåklageligt uden lagging. Nu er det jo ingen gamerskærm, så derfor kan jeg desværre ikke øge FPS.

H265-kodning (med NVIDIA H265 multithreading (CUDA?) i Xmedia Recode (gratisprogram)) af en hel DVD-film på 90 minutter i høj kvalitet klares på lige over to minutter ved 1030 FPS. Det tog tidligere mindst 20 minutter.... Jeg er relativt imponeret.

Næste test bliver reindeksering af store SQL databaser.