Avatar billede webweaver Praktikant
30. maj 2016 - 21:11 Der er 3 kommentarer

Termisk pasta

Hej derude,

Jeg besluttede mig for at rengøre min computer indvendigt i dag. Skilte diverse ad inklusiv køleblok og CPU for at fjerne støv effektivt. Jeg kom efterfølgende i tanke om den termiske varmeafledningspasta, der sidder mellem køleblok og CPU. Kan denne genbruges, nu hvor jeg har haft det adskilt eller skal denne fjernes og påføres på ny?

I samme ombæring kan man spørge om den generelle levetid på termisk pasta? Det skal måske uanset hvad skiftes til nyt.. Det er 7 år siden, jeg byggede computeren fra bunden, og der har ikke været foretaget nogle ændringer siden? Jeg synes pastaen virkede lidt tør i det.

På forhånd tak.

Mvh. Lasse
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
30. maj 2016 - 21:32 #1
Hej Lasse

Du har jo sådan set allerede svaret på dit eget spørgsmål - pastaen virkede lidt tør i det = skal skiftes - husk det er et meget tyndt lag der skal på

Teknisk set vil det nok virke alligevel, men CPU'en vil løbe nogle grader varmere end den burde. Selv en 7 år gammel CPU har "cut out" ved overophedning, du skal tilbage til de gamle athlon CPU'er i midt nullerne før de desideret kunne brænde sammen de første par gange de blev varme.

7år gammel, det er måske på tide med en ny? på den anden side, min gamle quad core 2,4 Ghz kører fint videre overlocket til 2,7 Ghz sammen mmed et GT8800 og bruges idag af en glad dreng til minecraft
Avatar billede webweaver Praktikant
30. maj 2016 - 22:52 #2
Hej Thomas,

Ja okay, jeg skifter pastaen. Det koster jo ikke alverden og er relativt hurtigt ordnet, så det kan ligeså godt gøres.

Det er ingenlunde tid til at skifte maskinen ud, selvom den er 7 år gammel :-) I elektronikens verden, så er den selvfølgelig æld gammel, men jeg byggede den faktisk ret så vild dengang, at den vel stadig snildt udmanøvrer de fleste almindelige computere i dag, uden at jeg er så meget inde i hardwareudviklingen længere dog skal det siges.

Det er længe siden, jeg byggede den, så kan dårligt huske, hvad jeg smed i den, men der sidder i hvert fald en quad core Intel i7 920 2,67 GHz i og 12GB DDR3 ram med en rigtig høj frekvens. Alle komponenter i maskinen er "high-end" og sikkert overdimensioneret, hvilket også betyder at lortet kostede +20 kg dengang, så derfor skal den gerne holde i mange år endnu forhåbentligt :-)

Men ja, CPU'en den lukker bare ned ved for høj temperatur. Den brænder heldigvis ikke bare af. Men det er helt sikkert ikke sundt for den, og det var faktisk derfor jeg besluttede at rengøre den, da den netop her i sommerheden lukkede ned, hvorfor jeg tænkte det ville være smart at støve den af og kontrollere diverse køling.

Men tak for dit svar. Jeg fodrer den en omgang pasta :-)
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
30. maj 2016 - 23:15 #3
Hvis du ikke allerede har gjort det, så sæt en SSD disk i, det vil føles som en helt ny computer hvis du har mekanisk disk i nu