Avatar billede sismofytten Juniormester
31. maj 2016 - 17:49 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Anbefaling af bærbar til universitetsbrug

Min datters højt elskede Lenovo IdeaPad u330 er gået i stykker og hun er på jagt efter noget tilsvarende eller bedre. 14-15" skærm med mindst en i5 processer (gerne være hurtigere) - en hurtig harddisk på 500 Mb er nok.

Er der nogen der har en anbefaling? Den skal ikke nødvendigvis være splinter ny.
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 18:40 #1
Avatar billede sismofytten Juniormester
31. maj 2016 - 19:52 #2
Kan man mon finde en med touch skærm og backlight (tastatur belysning)
Avatar billede Slettet bruger
31. maj 2016 - 20:00 #3
Her er med Touch skærm om der så er backlight har jeg ikke undersøgt:
https://www.proshop.dk/Baerbar?f~baerbare_processor-type=core-i5~core-i7&f~baerbare_touchskaerm=ja&fv~baerbare_harddiskstorrelse=240000000000-500000000000&b=&p=0-829200

Så kan du vidst starte med se, hvilket du bedst kan lide og finde det på andet butik som sælger den du kan billigst.
Pricerunner.dk
Power.dk
Elgiganten.dk
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
31. maj 2016 - 20:47 #4
Du skriver ikke om pc vs. Mac, men ellers så er mine favoritter pt. Surface Pro 4, MacBook Pro 13" eller den lidt billigere MacBook Air (let).

Surface Pro 4 er knapt så god til at sidde med i skødet, men til gengæld får du touch.
Avatar billede sismofytten Juniormester
31. maj 2016 - 21:21 #5
Tak for jeres bud :-)
Jeg har selv fundet en magen til den hun allerede har Lenovo U330 eller U430 og som hun er glad for som fås under 5.000 - touchskærm, backlight, i5 processor (5'th gen) - de har godt nok nogle år på bagen, men er der kommet noget bedre i samme prisleje?
Avatar billede sismofytten Juniormester
07. juni 2016 - 23:13 #6
Det er endt med enten en Asus UX303UB eller en Lenovo Yoga 700.

Yoga'en findes i to modeller 80QD0042MX og 80QD009DMX - men jeg kan ikke gennemskue hvad forskellen er anden end farven - er der nogle der ved hvad betegnelserne 42 og 9D står for?

eller har andre anbefalinger på den ene fremfor den anden?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2016 - 00:21 #7
Fundne forskel med *:

Lenovo Yoga 700 80QD0042MX
* 2 kerne processor: Intel Core i7
* Batteri type: Li-polymer
* Trådløs: WiDi, 802.11ac, -802.11n, - 802.11g, Bluetooth.
* Tilslutning: LAN port, USB porte - 3 stk.,  USB 3.0 - 2 stk., USB 2.0 - 1 stk., HDMI.

Lenovo Yoga 700 80QD009DMX - Bedste af disse to Yoga.
* 4 kerne processor: Intel Core i7
* Batteri type: Li-Ion
* Display: Hybrid.
Trådløs: 802.11ac, -802.11n, - 802.11g, Bluetooth.
Tilslutning: USB porte - 3 stk.,  USB 3.0 - 2 stk., USB 2.0 - 1 stk., HDMI.

ASUS ZenBook UX303UB
Kan fås som følgende:
2 kerne processor: Intel Core i7 - Intel® Core? i7 6500U Processor.
4 kerne processor: Inte Core i5 - Intel® Core? i5 6200U Processor.
Grafik kort: NVIDIA® GeForce® 940M with 2GB DDR3 VRAM.
Netværk og trådløs: Integreret 802.11 a/g/n eller 802.11 ac (WiDi)
BT 4.0 support (på WLAN+ BT 4.0 combo card).
Batteri type: Li-polymer.

Bedømmelse: ASUS ZenBook UX303UB er overlegen
end Lenovo Yoga 700 80QD009DMX.
Favorit valg vil nok være ASUS ZenBook UX303UB, kan bruges til at spille med mv.
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2016 - 00:31 #8
Hold udkig efter:
ASUS ZenBook UX303UB
2 kerne processor: Intel Core i7 - Intel® Core? i7 6500U Processor.
Grafik kort: NVIDIA® GeForce® 940M with 2GB DDR3 VRAM.
Netværk og trådløs: 802.11ac (WiDi) BT 4.0.
-  Denne trådløs type har bedste og hurtigst internet overførsel end alt andet på markedet.
Avatar billede sismofytten Juniormester
08. juni 2016 - 08:02 #9
Kan nogen sige noget om hvor meget hurtigere 9DMX'eren (4 kerne processor) er end 42MX (2 kerne processor) - den er 1.000 kr dyrere, men er den det værd?

Display = Hybrid - hvad vil det sige - troede de begge havde touch skærm og samme opløsning?

Hvad er forskellem mellem Li-polymer / Li-Ion?
Avatar billede Slettet bruger
08. juni 2016 - 11:40 #10
Display = Hybrid, er således at den overgår almindelig touch, vil jeg mene, det er således at den kan bøje længere end alm. touch hvor den er er begrænset.
https://www.youtube.com/watch?v=KkORYVKtEYE
Begge har touch og samme opløsning, det er således at den er lavet anderledes end det andet model.

Generelt er Li-polymer dyrere end Li-ion.
Li-polymer giver lidt højere specifik energi og kan gøres tyndere end konventionelle Li-ion, men fremstillingsomkostningerne er højere med 10-30 procent. Der er sådan en ting som en reel lithium-polymer batteri, som bruger en polymer som elektrolyt i batteriet i stedet for andre standard flydende elektrolytter.