Avatar billede xWeezor Juniormester
01. juni 2016 - 11:07 Der er 2 kommentarer

Hvad er hacking?

Hej jeg kunne godt tænke mig at vide hvad hacking egentligt vil sige håber i kan komme med en god forklaring.
Avatar billede chalde Seniormester
01. juni 2016 - 11:32 #1
Der har altid været uenigheder om definitionen af "hacking". Ofte skelnes der mellem "hacking" (positivt ladet) og "cracking" (negativt ladet). Medierne har dog taget definitionen "hacking" til sig som værende negativt ladet og benytter den lempfældigt om alt der indebærer uønskede handlinger ved brug af IT.
Se evt.: http://www.techrepublic.com/blog/it-security/hacker-vs-cracker/

Hvis der menes "hacking" som værende negativt ladet ("cracking"), så kan man kort og meget overordnet definere det som: at omgå sikkerhedsmekanismer eller udnytte sårbarheder for at tiltvinge sig adgang til systemer eller data.

Men hvad ønsker du mere specifikt at vide vedr. emnet?
Avatar billede Slater Ekspert
01. juni 2016 - 11:41 #2
Det er et vidt begreb.

Oprindeligt har det betyder noget lidt andet, men jeg går ud fra, du hentyder til det i sin mest udbredte, moderne form, hvor det er at skaffe sig adgang til digitale systemer, som regel ulovligt.

Og sådan set er det forklaringen. Der er så mange former for hacking i den forstand, at det er umuligt at præcisere det. Man kan kun give nogle eksempler.

I den simpleste ende er sådan noget som at gætte passwords. Hvis du gætter passwordet til en persons e-mail, så har du hacket vedkommendes e-mail. Mere kompliceret behøver det ikke være.

I den anden ende er de mere komplicerede hacks, som kræver mere teknisk kunnen, og ofte består i at finde sikkerhedshuller i software og udnytte dem til at skaffe sig adgang. Sikkerhedshuller kommer i mange former og størrelser, og er som regel fordi en programmør ikke har tænkt over, at et input kan have en anden form end tiltænkt.
F.eks. var der for kort tid siden en stor sikkerhedsfejl i OpenSSL ved navn Heartbleed. Meget simpelt fortalt bestod den i, at man kunne sende et ord og bede modtageren svare samme ord tilbage, bare for at tilkendegive at den var der. Men samtidig skulle du fortælle den hvor mange tegn du ville have tilbage. F.eks. bede den sige "test", 4 tegn. Men hvis du i stedet bad den sige "test", 1000 tegn, så ville den svare test tilbage, og derefter de næste 996 tegn i hukommelsen, som kunne indeholde alt muligt hemmeligt information, inkl. kodeord og brugerdata.