Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. juni 2016 - 08:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Outlook som Personaleadministration?

Vi står for at skulle have fundet på en eller anden form for personaleadministration til at styre medarbejdernes fridage, ferie, sygedage m.v., og tænkte på, om vi kunne benytte Outlook', da vi alle i forvejen har dette på vores computere?

Nogen, der har erfaringer med dette?

Vi forstiller os, at folk skal lave deres normale ansøgninger om fri/ferie, og når deres leder har godkendt det, så skal det på en eller anden måde indtastes i Outlook, hvor kun ledere har adgang til at indtaste...
...og, så skal lønningskontoret kunne udtrække disse informationer.

Nogen, der har forslag til dette?
Outlook?
Andet program?
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
08. juni 2016 - 09:49 #1
Vi bruger Notes til noget lignende - tricket er at bookinger i kalenderen er markeret som en bestemt kategori f.eks. "Ferie" som så kan udtrækkes af personalekontoret.

Mht. sygdom så ville jeg personlig være varsom med at putte det i en evt. fælles kalender - det kan blive set som følsomme oplysninger. Derfor meldes det hos os direkte til bogholderen som holder sig eget regnskab.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. juni 2016 - 10:08 #2
Men, skal man ind og læse 100vis af brugeres kalendere, for at se, hvad de har lagt ind af feriedage er enormt tidskrævende - hvordan gør man i praksis, så man kan se, hvilke medarbejdere, der har afholdt ferie og feriefritimer på, hvilke dage?

Og, der skal være sådan, at kun ledere kan ligge godkendt ferie for de enkelte medarbejdere ind?

Skal folk administrere det i deres egen kalender går det galt...
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. juni 2016 - 11:06 #3
Det lyder til i behøver en tovholder til at varetage denne opgave.
Og hvis chefen skal godkende ferien, så kunne det jo godt være et "job" mellem chef og sekretær og så lave det i en fælles kalender.
Dermed kan alle følge med, men kun sekretæren har rettigheder til at lægge ferien ind.
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. juni 2016 - 11:49 #4
@Jakobdo: Netop - det tre afdelingsledere bli'r tovholdere for deres afdeling.

Men, hvordan gøres det i praksis???

Er der nogen, der bruger Outlook til dette?
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. juni 2016 - 11:58 #5
Jamen hvis i anvender outlook, kører i så ikke mod en exchange?
Jeg bruger ikke outlook i dag, men der hvor jeg tidligere var, blev outlook fælles kalendre brugt flittigt til lignende opgaver. (ikke lige ferie, men booking af ting og sager)
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. juni 2016 - 12:47 #6
Jo, vi kører Exchange...

Men, en fælles kalender kan vel ikke styre ferie på enkeltmandsniveau???

Hmmm...
Tror, vi skal kigge efter noget andet - ser ud til at Outlook har nogle alvorlige begrænsninger her...
Avatar billede jakobdo Ekspert
08. juni 2016 - 12:48 #7
Så du vil have et system, hvor hver medarbejder har "egen" ferie kalender ?
Men samtidig kan få det store overblik ?
Avatar billede Dan Elgaard Ekspert
08. juni 2016 - 13:09 #8
Noget i den stil, ja...
Avatar billede Slettet bruger
13. juni 2016 - 19:36 #9
Den kunne gøres med en ny postkasse "ferie og sygdom" - som chefen og sekretærer får tilknyttet i deres Outlook - medarbejderne inviterer denne postkasse/kalender når de vil holde fri, og chefen accepterer hvis det er godkendt (eller afviser hvis ikke).
Ferie kunne køres på samme måde - undtagen at det markeres som "privat"
medarbejderne kunne så få læse-adgang til kalenderen - så kan de holde overblik over hvem der har hvornår adgang, men de kan ikke se de private aftaler (andet end at det er booket og der står privat)