Avatar billede camsti Seniormester
09. juni 2016 - 12:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Database design

Hej :)

Jeg er ved at prøve og lave en database som skal styre en flok kostskoleelever.
Jeg har nogenlunde styr på begynder-teknikken, men er blevet i tvivl om designet.

Hvor meget skal man dele informationerne op?

Jeg tænker jo og lave en elevtabel med alle oplysningerne i, og så lave drop-down menuer med hvilket værelse de bor i, en med uddannelserne, en med klassebetegnelser og en med hvilken status de har.

Man kunne jo også bare lave én stor tabel hvor man tastede alle oplysningerne ind, jeg synes blot at jeg mange steder læser man skal dele den så meget op som muligt.

Har nogle nogle gode begynder-design-råd?
Avatar billede supertekst Ekspert
09. juni 2016 - 14:03 #1
Prøv at søge på "Normalisering i database" - i f.eks. Google
Avatar billede terry Ekspert
09. juni 2016 - 14:10 #2
"Man kunne jo også bare lave én stor tabel hvor man tastede alle oplysningerne ind," :-)

If you have no idea then I'd do what supertekst suggest and learn the basics.

Off the top of my head, and I'm sure it could be different.

tables
elev
  relation to værelse
  relation to elev_uddannelserne

værelse

uddannelserne

elev_uddannelserne
relation to elev
relation to uddannelserne
Avatar billede terry Ekspert
09. juni 2016 - 14:13 #3
Other fields I'm sure you can decide on them yourself.

klassebetegnelser and status. Not sure what these are for so cant suggest there.

Reason for elev_uddannelserne table.
I'm guessing that students can take more than one Uddannelse so you need a table which can contain those
Avatar billede Uvanga Ekspert
09. juni 2016 - 16:35 #4
Hvis ikke du absolut vil lave det hele fra bunde, findes der mange templates på microsoft's hjemmeside.
Avatar billede camsti Seniormester
09. juni 2016 - 21:54 #5
Søgning på  "Normalisering i database" - check - gode resultater der skal læses på...
Lærer ikke meget af templates, men har kigget i et par stykker som inspiration ...

Tak får rådene - jeg arbejder videre :)
Avatar billede camsti Seniormester
10. juni 2016 - 12:59 #6
Godt råd og læse om normalisering - det bekræfter jo min første teori om at alt hvad man kan skille ud fra den oprindelige database - skal man skille ud.

Jeg har garanteret flere spørgsmål - er det god skik og lukke det her indlæg og starte et nyt eller kan man fortsætte spørgsmålene her? :)