Avatar billede mogensjo Praktikant
10. juni 2016 - 11:18 Der er 2 kommentarer

Et spørgsmål om copyright / ophavsret

En bekendt af mig har lavet en hjemmeside hvor man kan spille et spil, dvs. hjemmesiden omhandler kun ét spil. Det er ikke ham der har lavet spillet og han har heller ikke nogen relation til det firma som har lavet spillet oprindeligt.

Jeg blev lidt nervøs på hans vegne, mht. copyright og lignende. Han siger at spillet er gammelt og der er mange andre websider som bruger det, men giver det ham også ret til at bruge spillet uden tilladelse fra firmaet, som jeg formoder har en form for rettigheder til spillet.

Er der nogen som har forstand på copyright (eller hedder det ophavsret i dette tilfælde?), som kan fortælle mig om min ven bevæger sig på sikker grund eller om han lige skal tænke sig om en ekstra gang?

I finder hans hjemmeside her: http://www.bubble-shoot.com/
Avatar billede ebea Ekspert
10. juni 2016 - 11:54 #1
Hvis du kigger aller nederst på den side du henviser til i dit Link, så vil du se at Copyright rettigheder tilhører firmaet.
Og derfor må din kammerat/Ven IKKE uden tilladelse, benytte spillet på egen hjemmside.
Avatar billede chalde Seniormester
10. juni 2016 - 13:03 #2
Producenten har kode til at embedde det på ens egen hjemmeside, dermed må det antages at de opfordrer andre til at gøre det. Ligeledes kan man se, at din ven har brugt embed koden fra producenten og dermed har han ikke gjort andet end hvad producenten selv skriver. Producenten skriver ikke at spillet ikke må linkes eller embeddes. Din ven har ikke kopieret spillet. Ligeledes har han heller ikke foretaget ændringer i spillet for at gøre det tilgængeligt for andre.