Avatar billede O.Cean Juniormester
11. juni 2016 - 19:05 Der er 9 kommentarer

Opsætning af windows 2012 server m. vmware, citrix eller lign.

Er der nogen som har stor forstand på både opsætning af servere og et af ovenstående programmer, som vil tjene lidt på at hjælpe mig med at få det sat op på en fysisk maskine?

På forhånd tak.
Avatar billede Fido-dk Juniormester
06. juli 2016 - 16:38 #1
Hej

Jeg tror du bliver nød til at detaljere din plan/opsætning noget mere...

Er det Vmware som hypervisor med virtuelle windows/linux?
Er det Citrix XEN som hypervisor eller Citrix software til software på klienter
Er det Windows 2012R2 som hypervisor med virtuel Vmware og igen derpå klienter.

Er det til et RemoteDesktop miljø, test miljø, skal der installeres vCenter eller Windows cluster?

Så kan folk bedre byde ind på opgaven - og eventuelt hvor i landet hvis det skal ske fysisk.

/Fido-dk
Avatar billede O.Cean Juniormester
06. juli 2016 - 18:28 #2
Hejsa,

Tusind tak for svar og beklager min lidt dårlige beskrivelse af opgaven, hvilket nok primært skyldes min begrænsede viden / mangel på samme.

Det er dog (umiddelbart) primært sidstnævnte- altså windows 2012 server der sættes op som "test miljø" for RemoteDesktop med RDP protokol.

Har du evt. en mail eller lign. jeg kan skrive til hvis det er?

PS: Jeg er bosiddende i København.
Avatar billede Fido-dk Juniormester
07. juli 2016 - 08:55 #3
Hvis du bare skal have RDP forbindelse til en server bør du næsten kunne klare det selv ;-) der er masser af guides der ude...

Men:
Når OS og drivere er installeret sætter du en fast IP.
Så aktiveres RDP på serveren (se http://winplat.net/2012/07/16/how-to-enable-remote-desktop-on-windows-server-2012/)
Derefter åbner du port 3389 i din router/firewall mod din interne IP.

Husk naturligvis antivirus, windows opdateringer osv. osv.

Du kan nu tilgå din server fra internettet - husk derfor at bruge stærke passwords og eventuelt deaktivere de indbyggede kontoer.

/Fido-dk
Avatar billede O.Cean Juniormester
07. juli 2016 - 10:40 #4
Hej igen,

Tusind tak for hurtig svar og ja, men også kun næsten! Jeg har helt sikkert brug for hjælp... :-)

Herudover så vil jeg gerne teste hvad der kan lade sig gøre rent teknisk, eksempelvis med noget "remotefx" eller lign., hvorfor jeg gerne vil have en ind over som måske allerede ved lidt om det i forvejen..

Som sagt vil jeg også gerne betale lidt for det hvis det er det :-)
Avatar billede Fido-dk Juniormester
07. juli 2016 - 14:02 #5
Jeg kender desværre ikke rigtig noget til remotefx eller brug af grafikkort via ternimal

Men derfor er der nok masser at finde på nettet om det.

Jeg har ikke rigtig så meget tid til "house calls" - så giv den gas og se hvor langt du kommer - så kan du jo skrive her igen hvis du har brug for hjælp.

/Fido-dk
Avatar billede O.Cean Juniormester
08. juli 2016 - 09:26 #6
Tak for det og det er naturligvis helt i orden.

Har du evt. forslag til andre steder jeg kan forsøge at lede / skrive?

På forhånd tak og rigtig god weekend.
Avatar billede Fido-dk Juniormester
08. juli 2016 - 12:18 #7
Microsoft technet
google er din ven
der er mange gode youtube guides

ellers forsøg at finde forums som har eks remotefx/server rendering som et mere hardcore emne..
Måske http://www.virtualizationadmin.com

http://social.technet.microsoft.com/wiki/contents/articles/16652.remotefx-vgpu-setup-and-configuration-guide-for-windows-server-2012.aspx

Ellers kan du jo altid skrive på eksperten.dk igen ;-)

/Fido-dk
Avatar billede O.Cean Juniormester
11. juli 2016 - 21:42 #8
Beklager mit sene svar, men endnu engang tusind tak for hjælpen og det vil jeg selvfølgelig lige prøve.

Jeg skylder måske lige og sige at grunden til jeg spørger er fordi jeg overvejer at starte noget "hosted desktop" firma, men der er en del ting som jeg lige vil have afprøvet / testet først- så skulle du skifte mening må du endelig sige til :-)
Avatar billede Fido-dk Juniormester
13. juli 2016 - 14:30 #9
Held og lykke med projektet :-)

Når du er kommet så langt må du da gerne skrive her på sitet hvordan du har lavet eks.
Velkomst portal - så du ikke skal åbne direkte til alle servere udefra
Delt GPU'er på grafikkort (såfremt det er muligt)
Hvis flere brugere har samme server - hvordan de ikke kan tilgå hinandens data eller se programmer osv. som er installeret af anden bruger.
osv osv :-)

/Fido-dk