13. juni 2016 - 10:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Udvalgte ting fra ark 1 til ark 2

Jeg har en planlægningstavle, som bliver lavet et andet sted i firmaet.
Derfor er der en masse unødvendig information

Vi ønsker at lave nye ark ( i samme dokument), hvor vi trækker de ting over vi skal bruge.

i kolonne N er fabrikken skrevet. Jeg vil så gerne have at i ark 2 tager den alle med kolding, roust og odense. og i ark 3 tager alle fra maribo herlev og ejby...

derud over skal de sorteres, så alle der hedder entreprise I kommer først, derefter entreprise II og til sidst X-broer. dette er skrevet i kolonne F..

Er det helt umuligt :) ?

på forhånd tak for hjælpen...
Avatar billede natkatten Mester
13. juni 2016 - 10:34 #1
Nej, dette kan f.eks. lade sig gøre ved at lave et avanceret filter. Umiddelbart virker det som om, at der med fordel kan laves en makro til dette (VBA-kode).
13. juni 2016 - 11:06 #2
Årh, alle kolonner er allerede med filter på, altså så man gå ind og vælge fx de fabrikker jeg ønsker.
Men kan det lade sig gøre at flytte hele tabellen over i næste faneblad. og så skjule de kolonner der ikke er vigtige, vælge filtrene man vil se. og at det så stadig opdaterer på alle faneblade, når man trykker opdater på første faneblad ??

Hvis jeg barer kopierer, opdaterer den vel ikke ved ændringer ??
Avatar billede natkatten Mester
13. juni 2016 - 11:50 #3
Der kræves som sagt noget VBA for at få automatik.
13. juni 2016 - 11:55 #4
Ved ikke lige hvad VBA er :$
Men jeg finder ud af.. tak alligevel ;)
Avatar billede Mads32 Ekspert
14. juni 2016 - 23:03 #5
Hej Annemette

VBA er en forkortelse for Visual Basic for Applications, og anvendes til programmering af makroer.

Jeg tror det kan løses med nogle simple formler, der henter data fra Ark1 til henholdsvis ark2 og ark3.

På ark2 og Ark3, udtrækkes de ønskede data ved hjælp af Sortering og Filtrering. Dette kan gøres manuelt, eller der kan laves nogle makroer til dette.

Det er uklart hvordan du ønsker resultat skal fremstå. Er det en liste opstillet på en bestem måde, eller er det en sammentælling af data efter bestemte kriterier?

Er det de samme fabrikker der vælges en gang for alle, eller skal der skiftes ud på arkene?. Kan det være flere end 3 fabrikker der ønskes udtræk på?

Er det en liste, så forklar lidt nærmere om rækkefølge. Vis eventuelt et eksempel.

Jeg hjælper gerne med at løse din opgave.
15. juni 2016 - 08:37 #6
Hej Mads

Det er et stort skema, som bliver opdateret flere gange om dagen, lige så snart der bliver bestilt noget asfalt på en af vores fabrikker. I dette ark kan man allerede sortere så den kun viser de fabrikker vi ønsker, eller den entreprisestørrelse vi ønsker.
Vi er bare mange enheder der skal bruge den. så det ville være super nemt hvis der var et faneblad til hver, hvor der altid skal være de samme ting vist...

Vi har behov for et faneblad som fast viser Odense, Roust, Kolding, Trige og brejning.
et faneblad der viser Hjallerup og vildsund

Og så selvføgelig alle de data der hører med til.
Og så skal den gerne opdatere alle faneblade når man trykker opdater på ark1 :)
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. juni 2016 - 15:16 #7
Hej Annemette

Er Ark1 ikke det ark hvor på der opdateres fra alle medarbejdere? eller er Ark1 et ark hvortil alle data opdateres via et link?

Hvis ark2 og ark3 laves med formler, vil de altid, hvis der laves automatisk genberegning, være opdaterede når ark1 er opdateret.

Opgaven kan løses på andre måder. For eksempel med VBA (makroer)

Navngiv 7 faneblade som Odense, Roust, Kolding, Trige, Brejning, Hjallerup og Vildsund.
Lav en makro der kopierer Ark1 til et af nævnte faneblade, og laver en filtrering til det ønskede resultat.    Lav en makro for hvert faneblad. Lav makroer der startes med genvejstaster, for eksempel "Ctrl + Shift + O" (O står for Odense).

Jeg hjælper gerne med at få lavet et par makroer. Det vil da være nemmest at kommunikere direkte via mail. Min mailadresse: jem.varde@gmail.com.
15. juni 2016 - 15:30 #8
Tak for hjælpen..
Jeg er ret sikker på det her overgår mine evner ;)
Jeg må få chefen til at betale et excel kursus :D
men tak fordi du ville hjælpe..
Avatar billede Mads32 Ekspert
15. juni 2016 - 23:44 #9
Hej Annemette.

For at komme i gang med mere EXEL, vil jeg foreslå at du går ind på en hjemmeside fra firmaet  "PROXIMO". De udbyder flere kurser, men tilbyder også et gratis onlinekursus i exel. Det kommer også ind på makroer.

God arbejdslyst