Avatar billede Uvanga Ekspert
15. juni 2016 - 16:12 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Accessruntime nogen der har erfaring?

Jeg har downloaded Accessruntime 2016. Når jeg forsøger at åbne en database med runtime, får jeg en stort set blank skærm. Der er nogen enkelte menuer i toppen, b.la. login, som jeg så gør. Men der sker ikke noget. Det er en database jeg har på min PC, så det er mere for at se hvordan runtime fungerer. Så vidt jeg kan se skal man være online for at bruge runtime, er det korrekt? Men hvordan åbner jeg database i runtime?
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. juni 2016 - 16:28 #1
...min PC er blevet ekstrem langsom efter installation af runtime. Er det normalt, eller er det et tilfælde.
Avatar billede terry Ekspert
15. juni 2016 - 16:54 #2
I've worked with access runtime in many versions but not 2016 so cant say for sure, but I would not think the runtime would give performance issues.

"Så vidt jeg kan se skal man være online for at bruge runtime"
No, why do you say that?

Normally you wouldn't install the runtime version if you already have Access installed. So you would open the database as you normally do, if you use either runtime or Access.
Avatar billede terry Ekspert
15. juni 2016 - 16:57 #3
You can also simulate the runtime without runtime being installed, you need Access installed of course :-)
You can see one of the command line switches is for doing this.
https://support.office.com/en-us/article/Command-line-switches-for-Access-558cfe1d-3c98-4292-bee8-1f5df9702bf1
Avatar billede terry Ekspert
15. juni 2016 - 16:59 #4
Runtime Version Differences
The Microsoft Access Runtime version differs from the retail version in several ways:

All design-related user interfaces are either removed or disabled
Database and macro windows are hidden
Filter By Form, Filter By Selection, and Advanced Filter windows are hidden
This means your users only use the forms and reports you create and do not work directly with the tables, queries, etc.
Users cannot create their own Microsoft Access databases or modify the object designs in the database(s) you give them
There is no Design View. Your users cannot modify your objects including queries and reports.
The VBA editor is not included. Your users cannot view or modify module code.
They can view, add, edit, and delete the data in your database
Special Keys such as Ctrl+Break, Ctrl+G, Shift key when opening the database, and other keys to modify objects or code are not available
Microsoft Office features such as spell checking are not included. Note that spell checking is available if the user has that version of Office installed.
No Access help file
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. juni 2016 - 18:20 #5
Jeg har nu prøvet mig lidt frem, og nu virker det, jeg kan åbne database i runtime. Men det er som om runtime har overtaget kommandoen, så Access altid åbnes af runtime, og ikke af Access som jeg har installeret.
Der dog en database der ved højreklik giver mulighed for at vælge hvilken udgave der skal åbne, så den database kan jeg åbne som før.
Det er måske ikke så smart at have både Access, og runtime installeret på den samme PC. Som nævnt var det også mere et forsøg, for at se hvordan runtime fungerer. Så jeg overvejer at afinstallere runtime igen, nu har jeg set hvordan det virker. Jeg har markeret din sidste kommentar som svar.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. juni 2016 - 18:28 #6
Jeg glemte at skrive, at den database jeg har problemer med at åbne, har et password tilknyttet. Når jeg indtaster password, forsvinder alle menupunkter. Er det noget du har erfaring med?
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. juni 2016 - 18:38 #7
En bemærkning mere, de databaser jeg fra Microsoft templates åbner uden problemer. Men de databaser jeg selv har designet vil ikke åben. De hjemmelavede er oprindelig designet i Access 2003, og siden overført til Access 2010. Kan det mon være derfor de ikke vil åbne?
Avatar billede terry Ekspert
15. juni 2016 - 19:00 #8
I would un install the runtime and start your databases using the command line switches. A good think about using the command line is its easy to switch between normal and runtime mode so you can see if there are any consequences (problems) when in runtime mode.

If your dB is converted to 2010 then I would expect it to work in runtime mode too.

Cant remember having problems with dB when it is password protected.
Avatar billede Uvanga Ekspert
15. juni 2016 - 19:34 #9
Runtime er allerede afinstalleret! Alt kører nu som før ;-)
Det var som nævnt også for at se hvordan runtime virker. Tak for denne gang.
Avatar billede terry Ekspert
15. juni 2016 - 19:54 #10
Godt det virker igen, og selv tak ;-)