Avatar billede ranni Forsker
29. juni 2016 - 12:08 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Update til Win 10

Win 8.1 64
Jeg har en ny Lenovo med kun 2 yderligere installerede programmer.
Jeg prøver at opdatere til Win 10.
Der søges i meget lang tid, men til sidst kommer et felt, der beder om Win 8.1 key.
Der er ingen klistermærker med Key Nr. på fabriksinstl. Win 8.1.
Kan jeg finde det et eller andet sted på PC `en ??
Avatar billede Slater Ekspert
29. juni 2016 - 12:50 #1
Nyere maskiner burde slet ikke have en fysisk nøgle, de bør være krypteret i BIOS, så systemet aldrig spørger om nøglen igen. Hvis det er tilfældet, så er det underligt den beder om det. Læs mere.

Hvis din bør have en fysisk nøgle et sted - har du kigget under batteriet? Altså tag batteriet ud og kig i maskinen under det.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juni 2016 - 12:57 #2
Prøv med
http://www.winkeyfinder.com/?download=125
Men nye PC'er har koden indbygget i UEFI BIOS'en så du skal bare hoppe  videre når du skal skrive konto Nr.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
29. juni 2016 - 21:03 #3
Kontroller om Windows er aktiveret det gøres i wondows opdate ved at klikke aktivering i venstre side.hvis windows ikke er aktiveret så henvend dig til forhandleren-
Avatar billede ranni Forsker
29. juni 2016 - 23:41 #4
Jeg har nu i 6 timer prøvet at få Win 10.
Den henter updatering, men bliver ved med , at der mangler 1.
Denne sidste gang i dag hentede den dog  Win 10 men stoppede så , - - mangler 1 Update og stopper så instl.af Win 10.
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. juni 2016 - 07:27 #5
Prøv at hente / oprette en USB nøgle med windows 10 med media creation tool
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
Husk at vælge den rigtige version af win 10
Kør setup fra usb nøglen
Den spørger under installation om du vil hente opdateringer spring det over .

Har brugt den metode flere gange hvor den automatiske installation  ikke vil lykkedes
Avatar billede ranni Forsker
30. juni 2016 - 11:19 #6
Jeg er netop i gang med linket, men jeg synes ikke jeg får muligheden for at gemme downloaded på en USB.
(NBNB Jeg er altså en gammel fyr, der ikke har meget forstand på det her moderne IT)
Avatar billede ranni Forsker
30. juni 2016 - 11:25 #7
Jeg har 4 gange prøvet at instl Win 10 på min anden (større) PC.
Instl. foregik uden problemer, men internet fik jeg aldrig til at køre uanset indstillinger.
Derfor kører jeg igen Win 8.1.
Avatar billede ranni Forsker
30. juni 2016 - 11:30 #8
Skal jeg så bare flytte filerne over på en USB og så bede ( i BIOS tror jeg det hedder) PC en  starte op fra USB.
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. juni 2016 - 11:38 #9
I Linket i #5  henter du et værktøjet Media creation tool ( lidt nede på siden)
Dette værktøj køres og der kommer et vindue der ligner win 10 installation , efter accept af EULA  kommer valg af windows version derefter skal du vælge opgrader en anden PC og om du vil lave en USB eller en DVD .

#7  -- Win 10 vil  gerne at du bruger EDGE som browser men du kan skifte til bage til Internet explorer  ( søg efter den og  fastgør til start )
Avatar billede hjolsen Ekspert
30. juni 2016 - 11:44 #10
#8 Nej du skal starte "setup.exe" på USB - når download er færdig ( tager lidt tid ca 4 GB )  .
Men  du kan når windows 10 har været på pc'en (aktiveret) lave en ren installation ved at starte fra USB nøglen !
(Hvis der bliver spurgt om en windows licens nøgle  vælg at springe over da en opgradering giver dig en digitallicens kode som bliver aktiveret automatisk når pc'en kommer på nettet)
Avatar billede pinhigh_brian Novice
01. juli 2016 - 11:39 #11
Jeg har været ude for 2 ting der gjorde at win10 opdatering fejlede:

1. skærmkort. Vælg standard vga driver
2. ahci controlleren (diskcontrolleren ). Den kan skiftes inden under enhedshåndtering til en default driver.

For mig hjalp det med at ændre disse.
Avatar billede ranni Forsker
01. juli 2016 - 14:10 #12
Jeg gik på linket i #5 og downloadede Win 10 derfra.
Så instl. Win 10 sig uden problemer direkte fra hentede fil.
Mine amatørtanker "siger" at det må være forskel på den fil PCèn henter automatisk og så den jeg henter på linket.

Jeg siger mange tak for hjælpen til jer alle, så blev jeg lidt klogere på det her IT.
Så er det bare om det kan trænge igennem kalklaget i  øøh .......  den man husker og glemmer med ,  den sidder øhh..... skidt med, hvor den sidder.

Jeg forsøger igen at få Win 10 på min større PC , men denne gang fra linket.
Så kan I risikere , at jeg åbner en ny tråd.

Endnu en gang  Tak For Hjælpen
Avatar billede ranni Forsker
02. juli 2016 - 21:39 #13
Nu har jeg 3 gange i dag prøvet at upgrade til Win 10  min Lenovo 64 er.
Jeg ser selvfølge ikke på skærmen i 3 timer, men hver gang jeg ser på den: Instl. den oprindelige Win udgave.
Jeg har brugt den i #5 link, som kørte ind på min lidt mindre Lenovo uden problemer.
Jeg prøver en 4.gang, så må jeg måske åbne en ny tråd.
Avatar billede ranni Forsker
03. juli 2016 - 19:08 #14
Det var så 3 gange mere i dag.
Jeg har opgivet at upgrade min Lenovo i7  til Win 10.
Jeg har prøvet PC ens egen link, #5 linket og fra Værktøjskassen.
Den kører normalt til 98% genstarter så, men gendanner til Win 8.1 fordi den åbenbart mangler en update.
Jeg har også brugt Microsofts egen reparation af updaten, den meldte alt OK. inden sidste forsøg.
Windows 8.1 fungerer jo også godt nok.
Avatar billede ranni Forsker
24. august 2016 - 12:24 #15
Jeg nåede lige at instl. gratis Win 10.
Ved modtagelse af de første 2 opdate gik PC i total sort.
Jeg måtte nulstille begge gange med mistede programmer til følge.
Et par dage til at geninstl. af programmer indtil næste update.
Forfra  i g e n !!
Nu kører den åbenbart igen, selv programmer som Flipalbum og Lightscribe kører nu i Win 10, ( de skulle heller ikke kunnet fungere i Win 8.1  kun  i Win 7, men gjorde det alligevel).