Avatar billede Z-M-A Novice
01. juli 2016 - 12:57 Der er 6 kommentarer og
2 løsninger

Er 8/1 Mbit nok, og hvad er x/x Mbit?

Hej
Hvis I har læst mit sidste spørgsmål, så ved I også, at vores netværk ikke fungere som det skal, og selv om vi har kontaktet Stofa flere gange, er der ikke rigtig sket noget. Så vi er på udkig efter noget meget bedre internet med en god pris.
Vi kontaktede Fullrate forleden, og de tilbød 8/1 Mbit til 179 kr. Jeg er sådan set ligeglad med prisen, men er 8/1 Mbit nok til 11 enheder? 7 af dem er på hele tiden. Og hvad er x/x Mbit egentlig for noget?
Avatar billede Slater Ekspert
01. juli 2016 - 13:25 #1
Nej, det vil jeg absolut ikke sige er nok.

x/x Mbit betyder hvor mange megabit, der kan overføres via internettet per sekund. Der går 8 bit på en byte, derfor er 8 Mbit det samme som 1 MB (megabyte). En 8 Mbit linje kan altså overføre 1 MB hvert sekund.

Før og efter skråstregen er hastighederne ned og op. Altså først den hastighed du henter fra internettet til din computer, derefter hastigheden fra din computer op på internettet. Det første er det vigtigste, men det andet skal også være der, også selvom du ikke uploader så meget.

Men 8 Mbit er meget lavt efter i dags standard. Jeg har 120 Mbit til mig selv alene, mange mennesker har gigabit (1000 Mbit). Til 11 enheder med 7 på samtidig vil jeg sige du mindst skal have 50 Mbit ned, for at det ikke vil føles sløvt til tider. An på hvad det bruges til.
Avatar billede Slater Ekspert
01. juli 2016 - 13:26 #2
Hvis det kun bruges til at se websider, og ikke til film og andre medier, vil 20 Mbit måske være nok, men heller ikke under det, med mindre du bor et sted, hvor det er umuligt at få mere. Det er simpelthen forældet i dag.
Avatar billede Rune1983 Ekspert
01. juli 2016 - 13:41 #3
x/x Mbit samme som download/upload mbit

Vil giv Slater ret. Minimum 50 mbit download hvis du har den mængde enheder. Vil sige at at upload skal være 1/4 af download som minimum. Så synes jeg det fungere bedst. Se skema nedenfor omkring downloadhastigheder for de forskellige Mbit.

Megabits per second (Mbps)    Kilobytes per second (KBps)
1 Mbps    125 KBps
2 Mbps    250 KBps
3 Mbps    375 KBps
4 Mbps    500 KBps
5 Mbps    625 KBps
6 Mbps    750 KBps
7 Mbps    875 KBps
8 Mbps    1,000 KBps
9 Mbps    1,125 KBps
10 Mbps    1,250 KBps
20 Mbps    2,500 KBps
30 Mbps    3,750 KBps
40 Mbps    5,000 KBps
50 Mbps    6,250 KBps
75 Mbps    9,375 KBps
100 Mbps    12,500 KBps
Avatar billede pinhigh_brian Novice
01. juli 2016 - 17:39 #4
Vil lige give mit besyv med. Fuldstændig enig med de svar du har fået.
DOG skal du også bide mærke i hvilken hastighed udbyderne garanterer.
Du kan sagtens få en 8/1 men reelt kører du kun 5-6 stykker i upload.
Prøv at tage fat i 3. Der kan du få ret god hastighed de fleste steder. De stiller også en LTE router til rådighed ( måske skal du købe den ? ). Denne kan ligeledes tilgås trådløst. Der er sikkert også andre udbydere der kan det. Men enig, 50 Mbit må være minimum for dig med alle de enheder.
Avatar billede Z-M-A Novice
02. juli 2016 - 15:52 #5
Har 25 Mbit i øjeblikket, og der skal kæmpes for at kunne komme til at bruge det, og man skal være tålmodig. Der kan gå op til 15 min. vente tid på f.eks. at komme ind på en hjemmeside.
Tak for hjælpen! Jeg er i hvert fald blevet klogere på hvad Mbit er for noget, og kan forhandle med de firmaer, der godt kan "komme til" at lyve/snyde en gang i mellem, for at skovle lidt flere penge ind.
Er der nogen udbydere I kan anbefale?  Kender til Fullrate og Stofa!
Tager lige fat i 3 på mandag : )
Avatar billede pinhigh_brian Novice
02. juli 2016 - 15:58 #6
3 lejer sig PT ind på Telias net. Synes at disse har bedste dækning hvad LTE angår.
Avatar billede Adam1972 Praktikant
07. juli 2016 - 08:52 #7
Vi har i vores familie med ca. 10 enheder klaret os OK med 7/0,5 MBit-forbindelse (!!!) indtil der kom en playstation ind i billedet. Den sender meget data ud på upload-siden, som gør, at der ikke er plads til den indgående trafik. Dvs. trafikprop.
Har derfor haft Fiberbredbånd 50/50 fra Energimidt siden slut april og der er tryk på og ved div. målinger ligger vi via trådløs router i omegnen af 55/57. Koster 299/md. 75/75 koster vist 339/md.
Er dog endnu ikke glad for den ZyXEL-router, jeg købte med i kurven.
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
10. juli 2016 - 11:10 #8
Z-M-A

Pas på med misforståelser.....

Hvis du har 25 Mbit idag og det tager 15 minutter at komme ind på en hjemmeside, så har du et helt andet problem end hvad end X/Y Mbit forbindelse du har.

selv på en 1Mbit forbindelse vil du ikke opleve 15 minutters ventetid med at komme ind på en hjemmeside....

leverandør:
Jeg har selv tidligere haft Fullrate ADSL, og de leverer den hastighed du bestiller, problemet er dog at hvis du kørehttps://www.fullrate.dk/kundeservice/bredbaand/hastighedstestr på Kobber, og der enten er støj/dårlig kvalitet, eller at der er langt til centralen/undercentralen så får du dårlig hastighed på din forbindelse... Det er der desværre ingen udbydere der løbende måler og informerer dig om selvom det er rigtig nemt, den medfølgende ADSL router kan nemlig selv fortælle det....
I mit tilfælde skiftede jeg væk fra Fullrate da jeg flyttede og det nye sted var kobber forbindelserne kun til ca 8-9 mbit og jeg ville have mere, hvilket jeg kunne få gennem antenne kablerne hos mig.

mit bedste råd til dig, er at mål din hastighed, det findes der utallige hjemmesider til, blandt andet http://www.it-borger.dk/verktojer/bredbaandsmaaleren men hver udbyder har også sin egen f.eks. fullrate https://www.fullrate.dk/kundeservice/bredbaand/hastighedstest

Når du har målt din hastighed et par gange, så kontakt din leverandør hvis ikke målingerne svarer til det du betaler for, for så kunne det tænkes dårlige forbindelser, og så må de komme med et forslag til hvad man så kan gøre.

f.eks. 15 minutter om at komme ind på en hjemmeside kunne skyldes at du har 25 mbit, men din forbindelse kun kan klare 15 mbit og at routeren stort set står og genforhandler hastigheden hele tiden, med massive timeouts of pakketab til følge.

ps. dette gælder kun for kablede forbindelser, på trådløse forbindelser 3g/4G der passer hastigheden aldrig, for det er maks hastighed under optimale forbindelser og med meget få brugere på