Avatar billede Louise1985 Mester
06. juli 2016 - 07:58 Der er 3 kommentarer

Benytte OLAP/SQL Server Analysis Services cube i Access?

Hej

Vores BI afdeling har ladet mig tilgå vores server hvor vores kuber ligger. Dem vil jeg gerne benytte enten til at bygge videre på med nye key figures eller koble sammen med andre datakilder.
Jeg er selvfølgelig klar over at disse sammenkoblinger burde ligge i kuben, men der er vores BI afdeling desværre ikke kommet til endnu og jeg har brug for noget fremdrift.
Jeg kan uden problemer trække data fra kuben ind i Excel via Data --> Fra andre kilder --> Fra Analysis Services, men jeg har ikke kunnet gøre det fra Access.

Kan det virkelig passe eller har jeg ikke set mig godt nok for?

Alternativet er at jeg trækker data fra kuben i excel og linker mit excelark til Access i stedet. Det kræver dog bare at jeg skal opdatere data to steder hver gang.

Håber der er en derude der kan hjælpe :)

/Louise
Avatar billede terry Ekspert
06. juli 2016 - 09:42 #1
Not much recent experience with this but looking around I found this link which may help.

Not tried though.
https://www.experts-exchange.com/questions/27765767/Can-I-connect-to-a-SSAS-cube-using-Microsoft-Access.html
Avatar billede Louise1985 Mester
06. juli 2016 - 11:26 #2
Hej Terry (Håber dansk er ok)
Tak for din hjælp. Jeg er dog ingen programmør (Kender ikke til vba koder etc.)

Kan du hjælpe mig videre? Jeg har kun read access til OLAP kuben og kan ikke tilgå den udover fra Excel/Access.
Avatar billede terry Ekspert
06. juli 2016 - 13:04 #3
Yes no problem with Danish, just too lazy to write using it :-(

I'm not really sure I can help much at all here other than with the link I gave.

If you saw this link https://support.microsoft.com/en-us/kb/304149 it does involve some VBA code and its also from 2002 so no guaranty it will work with your version although I dont see why not.
I dont have any analysis services installed so cant really try out any suggestions I make and not being able to get my hands on your specific project doesn't make it easier.

You could try following the instructions in the link and if you do have problems ask one of your IT guys for a bit of assistance.

Once you start on the more 'hard core' stuff your almost certainly going to need VBA skills, so maybe its time to learn a little.

I'll continue looking around and if I see something will drop a comment.