Avatar billede Lars Juniormester
13. juli 2016 - 12:01 Der er 4 løsninger

Server løsning

Hejsa,

I dag køre vi en hosted server løsning, men vi overvejer at skifte til egen server, men da jeg ikke har den store erfaring indenfor dette område er det bedre, at spørger dem som har erfaringen indenfor dette område. Det er så her i kommer ind i billede.

Her er lidt info:

Vi er en mindre produktions virksomhed med 16 ansatte, som har brug for at lagre og tilgå data (office-dokumenter primært) på fælles drev. Det er faktisk essentielt for vores arbejde, at der altid er tilgang til at gemme og hente dokumenter fra fælles drevet uanset hvor vi er.

? Jeg vil helst have en så simpel løsning som muligt. Vil gerne være uafhængig af for meget IT-support.

? Det skal være muligt at arbejde hjemmefra (adgang til filer og mails)

? Systemet skal kunne håndtere store filer, da vi har et tegningsprogram, hvor vi benytter 3D tegninger og store excelark som kræver meget. Aner ikke hvor meget plads de flyder.

? Vi benytter C5 som er et økonomisystem, men overgår til E-conomic ultimo Okt 2016 så tilgang til C5 vil være minimal. Men C5 vil jo stadigvæk optage plads på serveren.
Har i nogen erfaring med om hvordan man kan have C5 på sin computer uden server adgang? Men hvor at alle bruger stadigvæk kan have adgang til systemet?

? Der skal kunne tages backup af vores filer, samt opkoblingshastigheden skal være så høj som muligt.

? Vi skal have firewall, samt sikkerhed i form af et virus program på alle vores computere, hvilket program skal man tilkøbe?

? Vi skal have officepakken med Excel,Outlook,Word, Powerpoint, hvor man kan arbejde med store filer, men hvilken pakke skal man tilvælge? Det skal være et tilkøb og uden abonnement.

? Installationen på serveren skal være på dansk.
? Mulighed for at have en hurtig opkoblingshastighed når vi er ude af huset.

Her var lidt info omkring det vi har behov for, kan i komme med et løsningsforslag til hvad man skal bruge.

Hvad skal vi især være opmærksom på hvis vi anskaffer egen server? I dag koster vores løsning 100.000 Kr eks moms pr. år. Hvilket er alt for meget.

Vi er ikke interesseret i at pengene bare skifter hænder så derfor er vi kun intteresseret i et løsningsforslag til egen server og ikke tilbud på en ny hosting partner.

Mvh,
Lars
Avatar billede Fido-dk Juniormester
13. juli 2016 - 14:52 #1
Hej Lars

Jeg er ikke konsulent, men lige et par hurtige svar som du måske kan bruge.

? Det skal være muligt at arbejde hjemmefra (adgang til filer og mails)
sv: dette kan gøres via eks. VPN til firmaet ellers er man ude i en ekstern hostet løsning.

? Systemet skal kunne håndtere store filer, da vi har et tegningsprogram, hvor vi benytter 3D tegninger og store excelark som kræver meget. Aner ikke hvor meget plads de flyder.
sv: Windows 2012R2 har ingen øvre størrelse på filer, det skal blot kunne være på partitionen.

? Vi benytter C5 som er et økonomisystem, men overgår til E-conomic ultimo Okt 2016 så tilgang til C5 vil være minimal. Men C5 vil jo stadigvæk optage plads på serveren.
Har i nogen erfaring med om hvordan man kan have C5 på sin computer uden server adgang? Men hvor at alle bruger stadigvæk kan have adgang til systemet?
sv: C5 bør stadig være installeret på serveren, og derved være tilgængelig for alle ? det er jo så licensen der begrænser hvor mange der kan være på. Og de ældre C5 som mere eller mindre bare kører på rå filer bruger ikke ressourcer som sådan. og pladsen koster ikke meget nu til dags.

? Der skal kunne tages backup af vores filer, samt opkoblingshastigheden skal være så høj som muligt.
sv: opkobling er på alt nyere udstyr minimum 1GB eller 10GB hvis du kaster lige penge efter netkort ? noget som helt sikkert max?er internettet ud hvis den får lov.
hvis man følger de 3 gyldne regler for backup er alt godt.
1 backup lokalt - Bånd, NAS, USB disk
1 backup offsite - Amazon, Crashplan, Azure - masser af leverandøre
1 backup offline - Hvis man benytter bånd/USB bør denne ligges i pengeskab eller tages væk fra kontoret i tilfælde af brand/tyveri.
så er det bare hvor ofte og hvor langt tilbage der skal tages stilling til.
En offline/offsite kan eks redde hvis man bliver ramt af en cryptolocker variant.

? Vi skal have firewall, samt sikkerhed i form af et virus program på alle vores computere, hvilket program skal man tilkøbe?
sv: ja, antivirus er altid anbefalet ? at mange så ikke kan følge med på antallet af nye virusser? det er hvad det er, men AV bør være installeret på alt også servere (og ja, Linux og Mac får også virus)
Firewall er som udgangspunkt også godt ? Pfsense er til at arbejde med, men det kræver man ved hvordan netværket hænger sammen.

? Vi skal have officepakken med Excel,Outlook,Word, Powerpoint, hvor man kan arbejde med store filer, men hvilken pakke skal man tilvælge? Det skal være et tilkøb og uden abonnement.
Jeg kender ikke Office365 via web ? så kan ikke svare på den, men som udgangspunkt skal du have Office installeret de steder du skal bruge den ja.
Hvis du tænker at lave en RemoteDesktop installation bør det ikke være på samme server som dine data også ligger.

? Installationen på serveren skal være på dansk.
sv: næsten alt server OS er engelsk ? software som installeres kan godt være på danske.

? Mulighed for at have en hurtig opkoblingshastighed når vi er ude af huset.
sv: Hastigheden på internettet er begrænset af din udbyder ? her må du shoppe rundt og se hvad div. Firmaer kan levere?

/Fido-dk
Avatar billede Mikkel Clement Seniormester
13. juli 2016 - 15:38 #2
Hej Lars,
Det lyder som et rigtig spændende projekt I skal I gang med, hvor I får mulighed for at lægge et bæredygtigt IT-mæssig grundlag for jeres virksomhed.
I går fra hosted til onsite miljø ? det vil kræve mere it-support end før af den simple grund, at jeres server skal holdes opdateret og I er selv ansvarlige for at rette fejl på systemet, som der forekommer på alle systemer på et tidspunkt i deres levetid.
Hvis i ikke havde behov for C5 kørende på serveren(f.eks. brugte et cloud program af en art), så ville jeg faktisk anbefale at have en simpel filserver, som ikke kræver noget særlig vedligehold og kan køre rimelig simpelt. Men hvis i har behov for at tilgå C5 fra en server, og har evt. andre programmer, som kun kører fra en server, så skal i selvfølgelig have en server, og I får så til gengæld de fordele der er ved at administrere jeres netværk fra en server. Det er f.eks. central administration af brugere, filtilgange, printere og sikkerhedspolitiker på medarbejdernes computere.
Backup kan gøres på rigtig mange måder, men med en server løsning, vil jeg anbefale at have en simpel backupløsning af medarbejdernes computere, en fuld backup af serveren, som gemmes til en anden enhed, og uploades til et cloud arkiv for at have en sekundær lokation ? skulle bygingen brænde / oversvømmelse / tyveri etc.
Firewall skal have VPN mulighed, og så et throughput der passer til jeres brug ? det er dog svært at sige mere specifikt før vi kender jeres dataforbrug ind og ud af virksomheden. Du nævner at du skal have en god opkobling hvis i skal tilgå det hjemmefra, det afhænger af jeres internetforbindelse, og i kan muligvis få brug for at opgradere forbindelsen hvis i skal til at sende store filer.
Hvad angår antivirus kan man købe produkter hvor du får systemovervågning(altså helbredet af computeren), fjernadgang og antivirus i én pakke, og kan gøres for små penge. Det gør det nemt at forudse problemer, og gør at computeren fortæller jer når den har problemer eller fået virus etc.

Man kan godt købe Officepakken, som enkeltstående licenser, eller volume licenser hvor man sparer lidt i forhold til f.eks. office365 som er abonnementsbaseret. Men den besparelse forsvinder hurtigt hvis der er en licens man ikke kan genbruge, eller man bliver lidt færre medarbejdere, eller pludselig skal have flere licenser fordi virksomheden vokser.

Umiddelbart bør i kunne anskaffe alt den hardware i skal bruge (Firewall, switch?, server, backup plads enhed, køb af online backup løsning, antivirus løsning, office licenser) for omkring 40-60.0000 kr.(inkl. 16x office std.) + omtrent det samme i implementering hvis i får en it-partner til det. Hardwaren virker typisk 3-4 år og skal så udskiftes. Man kan være heldig at det holder længere, men industrien producerer kun til at det skal holde 3 år. Dvs. at du kan skære dine omkostninger ned til omkring 20.000 kr./år. Til gengæld vil du så selv være ansvarlig for at servicere systemerne, eller betale for nogen som kan gøre det for dig. Det er dog trods alt 80.000 du selv kan bestemme hvordan bruges set i forhold til jeres nuværende løsning.
Beløbene er kun et overslag, da det er svært at sige hvad i har behov for at netværksenheder, og størrelse på server kan fordyre det en del. Selvom server/backup plads er blevet billigere, så kan det godt løbe op hvis i har rigtig meget data.

Jeg er selvstændig IT-konsulent fra København, så hvis I bor på Østsjælland et sted, vil jeg gerne komme ud og gå igennem jeres nuværende IT-miljø, og se hvordan en løsning kan se ud mere konkret ? det gør jeg ganske gratis og uforpligtende.

Mvh Mikkel
http://lighthousetech.dk
Avatar billede Thomas_NS78 Mester
13. juli 2016 - 18:53 #3
Hej Lars

Jeg aner intet om C5, så min kommentar tager ikke højde for evt. krav en C5 stiller.

Server
Indkøb 2 NAS (f.eks. Synology diskstation ds 214) ca 8000 DKK inkl. Moms
8000 Burde være nok til 2*3TB diskplads ? hvor meget skal du bruge? Tvivler på at 3D tegninger og excel ark kommer til at fylde det ud, men hvis det er et problem, så køb større diske. Man kan også få større NAS'er, den ovenstående model har plads til 2 diske, du kan også godt få modeller med plads til 8 diske eller flere.

Placer den ene hos på firma adressen og den anden hjemme hos en betroet medarbejder (f.eks dig selv) få en ?nørd/konsulent? til at komme forbi og konfigurere open VPN til fjernadgang samt backup fra den ene til den anden

Firewall
Netværksfirewall: Når I ikke har tid og evner til selv at supporterer en firewall, så er de fleste ISP routere nok til jer. Dvs. Du skal ikke gøre andet end at benytte den der kommer med internet forbindelsen.
Client/software firewall: den der kommer med windows er mere end rigeligt til jeres behov

Antivirus
De fleste er gode, det er et spørgsmål om preferencer. Kaspersky antivirus vinder de fleste tests

Officepakke
Her må jeg sige, jeg er UENIG ? køb en office 365. Ja det koster noget I abn. men det er meget billigere end at I har jeres egen mail server. Og går den ned, så er I uden kommunikation indtil den er fixet. Har I office 365 I forvejen, så er det billigst at købe word, excel, powerpoint sammen med office 365...
hvis du absolut insisterer på at have din egen mailserver stående, så kan du f.eks. Bruge den gratis mail server der er på synology NAS'en. Men vær ops på at du er sårbar I forhold til hardware og software nedbrud.
internet forbindelse: den har du nok allerede, men sørg for at få så meget upload som muligt. Og sørg for at din egen forbindelse der hjemme også er god.

ps. jeg er også konsulent, har dog tidligst tid omkring november/december/januar, så find en anden end mig :)

Mvh Thomas
Avatar billede Lars Juniormester
14. juli 2016 - 10:19 #4
Kære alle,

Mange tak for jeres fantastiske svar. Jeg blev en del klogere på hvordan dette projekt skal udføres. Jeg vender tilbage hvis jeg har ydeligere spørgsmål.

Rigtig god dag.

Mvh,
Lars