Avatar billede Mont22 Juniormester
15. juli 2016 - 00:34 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Computervalg - overvejelser

Godaften,

jeg beklager hvis indlæg som dette bliver set som skide irriterende, men jeg har brug for en smule ekspertbistand! :-P

Jeg har ledt efter en ny bærbar den seneste tid og er kommet frem til følgende:
- Skal være SDD
- Mindst i5 eller tilsvarende
- Nogenlunde grafikkort

Til det - indenfor mit stramme budget på maks. 6000 kr. har jeg fundet 2 computere:

http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/asus-vivobook-x556ur-xo085t-id-13913582.aspx?tn=ProductDetailsSpecifications

og

http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/asus-x556ub-xo101t-id-12779477.aspx

Alt i alt synes jeg at begge lader til at være gode køb til prisen - men hvilket er bedst? De ser ret ens ud.

Og er der mon nogen derude skal skulle have alternativer vil jeg sætte stor pris på et hint/link!

Undskyld ulejligheden, og på forhånd tak, hvis nogen skulle have tid/lyst til at svare. :)

Mvh. Jon
Avatar billede LinetteF Juniormester
15. juli 2016 - 01:14 #1
Jeg ville vælge en med full HD.

For eksempel denne, som også har større harddisk:

https://www.proshop.dk/Baerbar/ASUS-X556UQ-DM094T/2541580?b=asus~lenovo~acer~hp~dell~microsoft~apple~msi~fujitsu~samsung
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juli 2016 - 01:42 #2
Hvis jeg laeser specs rigtigt saa har den foerste hurtigere RAM mens den anden har stoerre harddisk og bedre grafikkort.
Avatar billede Mont22 Juniormester
15. juli 2016 - 01:43 #3
Har selv fundet et par stykker til

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/hp-pavilion-notebook-15-ab220no?cid=pc_911205000000

http://www.wupti.com/produkter/computer-og-it/baerbar-computer/baerbar-pc/acer-aspire-v3-156-baerbar?cid=pc_911205000000

Den øverste med både full HD og et lidt bedre grafikkort, så vidt jeg lige kan google mig frem til?

Er de 700 kr. ekstra værd at betale for at få i7 men ingen full HD?

Og hvor stor forskel er der på 8 GB DDR3 og DDR4 ram? 1600 vs. 2133 MhZ - hvor meget kan det mærkes?

Umiddelbart er jeg ret hug på HP'en til 4999!

Tak for svar!! :)
Avatar billede LinetteF Juniormester
15. juli 2016 - 02:27 #4
HP'en har så vidt jeg kan se kun 10/100 Ethernet mod de andres gigabit ethernet.

Acer har intet optisk drev.

Mht. til processor, så kommer det jo an på, hvad du skal bruge den til. i7 har en bedre ydeevne, men forkorter til gengæld batterilevetiden og genererer mere varme og dermed mere støj fra blæseren.

For god ordens skyld vil jeg lige nævne, at jeg bestemt ikke er en ekspert på området. Jeg har bare selv lavet lidt research ifm. køb af ny bærbar.
Avatar billede Mont22 Juniormester
15. juli 2016 - 09:43 #5
Aha, så 10/100 betyder at den kun kan 'udnytte' 10 mbps af en internetforbindelse? Altså det vil aldrig gå hurtigere end 10 mbps..?

Tak for svarene begge to, det sætter tingene i perspektiv! :)
Avatar billede The Real Yoda Juniormester
15. juli 2016 - 10:53 #6
Der er også denne - ved dog ikke om grafikkort matcher dit behov..

https://www.power.dk/x/p-259031/?utm_source=ipaper&utm_medium=edm&utm_campaign=eDM-2716

men ellers så betyder 10/100 netkort .. sådan lidt forsimplet at du med kabel i netkortet kan forbinde til andet netværksudstyr med overførselshastighed på 10 mbit og 100 mbit..
Du kan jo så også forbinde til 1000 mbit udstyr, men der sætter dit netkort så grænsen ved 100 mbit .. og kører derfor ikke hurtigere..
Men det er kun snakken mellem netkort og forbundet udstyr som er enten 10 mbit eller 100 mbit .. hvis din internet forbindelse eks. er 50 mbit, så får du stadig 50 mbit internet til din computer - der er så bare 50 mbit til overs :) .. så at sige..
Avatar billede Mont22 Juniormester
15. juli 2016 - 12:43 #7
Tak for hjælpen folkens, jeg endte med at købe HP'en fra Wupti.
Avatar billede LinetteF Juniormester
15. juli 2016 - 13:06 #8
Der er også denne med 256 GB SSD, 4. generation i5, Full HD, 8 GB RAM med plads til udvidelse (DDR3) og dedikeret grafikkort med 2 GB RAM:

http://www.edbpriser.dk/baerbar-laptop/acer-aspire-e-15-e5-573g-54g8-id-13016915.aspx

Den Asus jeg linkede til i mit første indlæg har til sammenligning 512 GB SSD, 6. gen i5, Full HD, 8 GB DDR4 RAM, et lidt bedre grafikkort samt et optisk drev - til godt 500 kroner mere.

Jeg vil ikke anbefale at købe en harddisk mindre end 256. Men lige netop et dedikeret grafikkort og SSD er jo noget af det, der trækker prisen op, så med mindre du vil gå på kompromis med en af disse, tror jeg, det bliver svært at finde noget billigere.

Mht. forskellen på DDR3 RAM og DDR4 RAM, må jeg være dig svar skyldig. Her bliver det lidt for teknisk for mig. Men du kan læse lidt nærmere om det her:

http://www.howtogeek.com/238990/whats-the-difference-between-ddr3-and-ddr4-ram/
Avatar billede LinetteF Juniormester
15. juli 2016 - 13:18 #9
Hov, jeg ser først nu, at du har købt HP'en. Selv tak :)
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. juli 2016 - 20:48 #10
10/100 betyder netkortet kan køre 10 Mbit eller 100 Mbit alt efter hvad den anden ende kan. Kan den anden ende køre 1000Mbit går den ned til 100Mbit som er det hurtigste 10/100 kan.
Avatar billede kurt54 Ekspert
15. juli 2016 - 21:02 #11
Uddyber lige -  har du en internet forbindelse på 50Mbit vil din router sandsynligvis vælge at køre vælge at køre 100Mbit mod et 10/100 netkort. Men mod internettet får du kun hvad de 50Mbit kan give lokalt kan du køre 100Mbit mellem 2 enheder.

Har du 50Mbit Internet og en router der kun kan køre 10Mbit (den skal så være gammel og umoderne) bør du snarest mulig opgradere din router eller se om du kan få en billigere/langsommere internet forbindelse.