Avatar billede vbr Seniormester
19. juli 2016 - 10:52 Der er 2 kommentarer og
4 løsninger

Ekstern hardisk (Maxtor) er død

Jeg har en ældre ekstern harddisk Maxtor, som ikke vil starte mere, når jeg tilslutter strømforsyningen. Det træls, idet jeg for en halv snes år siden anskaffede harddisken til backup af bl.a. en masse fotos og lidt videoer.

På nettet har jeg fundet denne beskrivelse af min gamle harddisk:
http://blog.fosketts.net/2007/11/29/terabytes-on-the-cheap/

Harddisken har kun kørt, når der blev overført data til den og ellers været pakket bort og ikke været tilsluttet strøm eller computer.

Den har aldrig været tabt eller lidt overlast på anden måde. Den den fungerede fint sidste gang jeg ( måske for flere år siden) havde den koblet til computeren.

Jeg formoder, at fejlen enten ligger i den eksterne strømforsyning eller i selve harddisken?

Hvor og hos hvem kan jeg mon få hjælp til at genoplive harddisken? Kan jeg selv gøre noget?

Jeg har naturligvis haft den tanke, at jeg ved en fejl har brugt en forkert strømforsyning. Men det er ikke sandsynligt, idet jeg - så vidt jeg kan se - kun har den ene strømforsyning med stik, der passer.

Jeg bemærkede heller noget usædvanligt i form af lugt eller lyd, da jeg satte strøm på harddisken for et par måneder siden.

Der skete bare ikke noget.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. juli 2016 - 11:29 #1
Köb en "släde", tag harddisken ud og pröv at sätte den i en stationär som slave.
Avatar billede michael_stim Ekspert
19. juli 2016 - 11:30 #2
Eller hvis du vil, kan du også se om der er plads i den stationäre og koble direkte.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2016 - 14:31 #4
Skulle det vise sig at det er en ATA / EIDE Harddisk kan det gøres med denne!
https://www.av-cables.dk/usb-til-sata-kabel/usb-2-0-til-ide-sata-converter.html
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juli 2016 - 14:32 #5
Glemte at skrive den kan begge dele.
Avatar billede vbr Seniormester
01. september 2016 - 15:14 #6
Mange tak for de fornuftige svar, som sikkert kunne have løst mit problem.

Jeg har dog ikke praktisk erfaring med at "skrue" i elektronikken og fandt i stedet en lille edb-butik i Varde, som kunne.

De genoplivede min harddisk og gav den et nyt og bedre kabinet for i alt godt 800 kr.