Avatar billede mikkel251 Seniormester
21. juli 2016 - 20:43 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

selectedValue dropdownlist

Hej eksperter.

Jeg har 3 overskrifter jeg vil kunne vælge i dropdownlisten og når jeg vælger dem så skal det indhold der høre til vises i en textbox og der er overskrift og indhold, men jeg har et problem når jeg vil vælge den SelectedValue så får jeg denne her fejl

Serverfejl i programmet '/'.

Inputstrengen var ikke i et korrekt format.

Beskrivelse: Der opstod en undtagelse, der ikke blev behandlet, under udførelse af den aktuelle webanmodning. Se staksporingen for at få flere oplysninger om fejlen, og hvor den kom fra i koden.

Detaljer om undtagelse: System.FormatException: Inputstrengen var ikke i et korrekt format.

Kildefejl:

Linje 85:
Linje 86:
Linje 87:        int _ID = Convert.ToInt32(ddlBokse.SelectedValue);
Linje 88:
Linje 89:        foreach (DataRow drBoks in objForsiden.HentBoksIndhold(_ID).Rows)

Kildefil: c:\Users\mikk032r\Dropbox\web17 projekt\web17\admin\Default.aspx.cs    Linje: 87

Staksporing:

[FormatException: Inputstrengen var ikke i et korrekt format.]
  System.Number.StringToNumber(String str, NumberStyles options, NumberBuffer& number, NumberFormatInfo info, Boolean parseDecimal) +11783513
  System.Number.ParseInt32(String s, NumberStyles style, NumberFormatInfo info) +120
  System.Convert.ToInt32(String value) +49
  admin_Default.ddlBokse_SelectedIndexChanged(Object sender, EventArgs e) in c:\Users\mikk032r\Dropbox\web17 projekt\web17\admin\Default.aspx.cs:87
  System.Web.UI.WebControls.ListControl.OnSelectedIndexChanged(EventArgs e) +116
  System.Web.UI.WebControls.DropDownList.RaisePostDataChangedEvent() +138
  System.Web.UI.WebControls.DropDownList.System.Web.UI.IPostBackDataHandler.RaisePostDataChangedEvent() +15
  System.Web.UI.Page.RaiseChangedEvents() +132
  System.Web.UI.Page.ProcessRequestMain(Boolean includeStagesBeforeAsyncPoint, Boolean includeStagesAfterAsyncPoint) +1559

Versionsoplysninger: Microsoft .NET Framework version:4.0.30319; ASP.NET version:4.6.1055.0

Codebehind koden.
int _ID = Convert.ToInt32(ddlBokse.SelectedValue);

        foreach (DataRow drBoks in objForsiden.HentBoksIndhold(_ID).Rows)
        {
            txtOverskriftBox1.Text += drBoks["fldIndhold"].ToString();
        }

Metoden
  public DataTable HentBoksIndhold(int _ID)
    {
        cmd = new SqlCommand("SELECT * FROM Web17Bokse WHERE fldId=@id");
        cmd.Parameters.AddWithValue("@id", _ID);
        return DA.GetData(cmd);
    }

hvad gør jeg forkert
21. juli 2016 - 21:11 #1
Hej Mikkel,

Kunne du evt. få udskrevet/logget hvad "ddlBokse.SelectedValue" indeholder, når du vælger en værdi og får fejl. Det vil hjælpe til at forstå i min ende. Jeg ved ikke om et mellemrum kan være et problem. I så fald ville jeg omkranse det du logger med f.eks. ">(værdi)<"

Mvh. Maya
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2016 - 01:08 #2

Jeg har 3 overskrifter jeg vil kunne vælge i dropdownlisten og når jeg vælger dem så skal det indhold der høre til vises i en textbox
...
int _ID = Convert.ToInt32(ddlBokse.SelectedValue);

Umiddelbart lyder det som om at listen indeholder overskrifter og at SelectedValue dferfor ogsaa vil indeholde en overskift.

Og derfor en af:

string valgtoverskift = ddlBokse.SelectedValue;

int valgtindex = ddlBokse.SelectedIndex;
Avatar billede mikkel251 Seniormester
22. juli 2016 - 11:06 #3
Maya Kathrine Andersen det er en string den skal udskrive og jeg kan se på arnes eksempel at jeg gør det forkert :D jeg prøver det lige og så vender ejg tilbage hvis jeg ikke kan få det til at virke :D
Avatar billede mikkel251 Seniormester
22. juli 2016 - 11:28 #4
Jeg prøvede den arne skrev men når jeg så vælger den overskrift jeg vil redigere så putter den overskriften i den rigtige textbox, men når jeg så vlger en ny så får jeg den første jeg valgte plus den nye overskrift :D og jeg kan ikke huske hvordan det er man gør så den første forsvinder når man vælger en ny
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2016 - 14:19 #5
txtOverskriftBox1.Text = "";

et passende sted.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
22. juli 2016 - 16:50 #6
jeg fik det til at virke med den her kode

Codebehind:
    string _ValgtOverskrift = ddlBokse.SelectedValue;
        txtOverskriftBox1.Text = "";
        CKEditorBox1.Text = "";
        foreach (DataRow drBoks in objForsiden.HentBoksIndhold(_ValgtOverskrift).Rows)
        {
            txtOverskriftBox1.Text += drBoks["fldOverskrift"].ToString();
            CKEditorBox1.Text += drBoks["fldIndhold"].ToString();
        }

METODEN
    public DataTable HentBoksIndhold(string _ValgtOverskrift)
    {
        cmd = new SqlCommand("SELECT * FROM Web17Bokse WHERE fldOverskrift=@overskrift");
        cmd.Parameters.AddWithValue("@overskrift", _ValgtOverskrift);
        return DA.GetData(cmd);
    }

Så min fejl var at jeg prøvede at hente en int som i virkligheden var en string og var så derfor at den ikke kunne finde SelectedValue, er jeg helt forkert på den der ?? :D
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2016 - 18:48 #7
Den kunne godt finde SelectedValue, men den kunne ikke konvertere parse den til en int.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
22. juli 2016 - 20:08 #8
Men var det ikke fordi at den prøver at hente en string og convetere den til en int og vise det som en string ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2016 - 20:36 #9
Jo.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
22. juli 2016 - 20:57 #10
Så forstår jeg den ?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. juli 2016 - 20:59 #11
Ja.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
23. juli 2016 - 15:09 #12
hvordan får man et fontawesome ikon med i en foreach løkke hvis løkken viser 3 bokse og hver boks skal have sit eget ikon sammen med overskriften??
23. juli 2016 - 16:00 #13
Så laver du en switch sætning eller en række if sætninger inde i løkken som skifter ikonet ud alt efter hvad overskriften er. .
Avatar billede mikkel251 Seniormester
23. juli 2016 - 16:27 #14
er det ikke nemmest med en switch??
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2016 - 01:19 #15
En separat metode med en switch er en mulighed.

Eller brug et Dictionary som mapper fra det ene til det andet.
Avatar billede mikkel251 Seniormester
24. juli 2016 - 10:48 #16
Det skal jeg lige side og rode med ??
Avatar billede arne_v Ekspert
24. juli 2016 - 23:06 #17
Konceptet er meget simpelt.

Som console app:

using System;
using System.Collections.Generic;

namespace E
{
    public class Program
    {
        private static Dictionary<string, string> HeadLine2Icon = new Dictionary<string, string>() { { "Overskift A", "IconA.png" }, { "Overskift B", "IconB.png" }, { "Overskift C", "IconC.png" } };
        public static void Main(string[] args)
        {
            Console.WriteLine(HeadLine2Icon["Overskift B"]);
            Console.ReadKey();
        }
Avatar billede mikkel251 Seniormester
24. juli 2016 - 23:39 #18
Den er en svær en ? men jeg må lige se om jeg kan finde ud af den imorgen ?