Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
26. juli 2016 - 19:23 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Visual Studio applikation kan ikke tilgå en .mdf fil

Jeg har en Windowsapplikation, der skal tilgå en .mdf fil. Jeg kan godt åbne .mdf filen fra VS miljøet, men når jeg kører programmet med F5, så får jeg fejlen:

Der opstod en netværksrelateret eller en forekomstspecifik fejl, da det blev forsøgt at oprette forbindelse til SQL server. Serveren blev ikke fundet eller der var ikke adgang til den. Kontroller at forekomstnavnet er korrekt og at SQL server er konfigureret til at tillade fjernforbindelser.

Jeg har installeret SQL server 2016 Management Studio og det er en Visual Studio 2013.

Hvad gør jeg? Håber I kan hjælpe.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juli 2016 - 20:37 #1
Connection string?
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
26. juli 2016 - 22:10 #2
Til mdf:

Data Source=(LocalDB)\v11.0;AttachDbFilename="E:\2. Kims data - applikationsudvikling\WinApp\RS2010\RS2010\RS2010.mdf";Integrated Security=True
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
28. juli 2016 - 19:18 #3
I web.config:

connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=C:\2. Kims data - applikationsudvikling\WinApp\RS2010\RS2010\RS2010.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True"
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juli 2016 - 23:29 #4
Den ene siger E: og den anden siger C: ??
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
29. juli 2016 - 12:27 #5
Her må jeg bare ligge mig fladt ned og beklage, at jeg ikke selv har set faktum. Beklager. Efter ændring til E: får jeg dog stadig fejlen?

I mit tidligere setup på en anden pc brugte jeg denne:

connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\RS2010.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True"

til at forbinde til den .mdf, der ligger i samme folder som den .exe, der kører, men jeg får stadig fejlen.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2016 - 20:21 #6
|DataDirectory| er et logisk navn som for EXE filer peger paa det hvor EXE ligger og for ASP.NET wen apps paa App_Data dir.
Avatar billede arne_v Ekspert
30. juli 2016 - 20:24 #7
Proev med den fra #5:

connectionString="Data Source=.\SQLEXPRESS;AttachDbFilename=|DataDirectory|\RS2010.mdf;Integrated Security=True;User Instance=True"

og check:
* at filen faktisk ligger i samme dir som EXE
* SQLServer faktisk koerer (control panel - admin - services)
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
31. juli 2016 - 11:35 #8
Jeg har tjekket, at mdf ligger i samme folder som exe filen og det gør den.

Men måske er problemet SQL serveren?

På min gamle pc (hvor forbindelsen virker) er der følgende SQL relateret:

SQL Active Directory Helper Service  Disabled
SQL Server (SQLExpress)                  Started
SQL Server Agent (SQLExpress)        Disabled
SQL Server Browser                            Started
SQL Server VSS Writer                        Started

men på min nye kun én:
SQL Server VSS Writer                        Kører

så det kunne se ud til, at SQL Server ikke kører, men hvordan får jeg den i gang?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2016 - 16:18 #9
Det ser nu snarere ud som om SQLServer slet ikke er installeret!
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
31. juli 2016 - 16:45 #10
Der er installeret en SQL Server 2016 Management Studio og med den kan jeg tilgå eksterne tabeller - er det/burde det være den som VS benytter?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2016 - 16:58 #11
Management Studio er vel kun administrationsvaerktoejet??
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
31. juli 2016 - 18:33 #12
Ok - jeg indrømmer, at jeg har utrolig svært ved at forstå konceptet 'SQL Server'. Hvor får man så sådan en fra? Bør der følge en med ved installation  af Visual Studio?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2016 - 18:43 #13
Det troede jeg faktisk ogsaa at der gjorde.

Men:

https://www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=52679
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
31. juli 2016 - 19:26 #14
Nu ville jeg prøve at afinstallere SQL Server 2016 for at se, om den lavede rod, men så får jeg at vide, at der ikke er noget at afinstallere (!) og det understøtter jo selvfølgelig, at VS ikke kan finde en SQL server. Jeg forstår simpelthen ikke det her - det ender gang på gang i et komplet rod af fejl, når man skal installere disse Microsoft produkter. Installation foregik ved dette link: https://msdn.microsoft.com/en-us/library/mt238488.aspx og forløb helt uden problemer eller fejlmeldinger. Måske jeg må starte forfra med en ny installation af Windows 10 - suk!
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2016 - 20:58 #15
Proev og installer SQLServer 2016 Express som jeg har linket til ovenfor.
Avatar billede Kim Neesgaard Seniormester
01. august 2016 - 18:47 #16
Se - det var noget, der virkede!! Tusind mange tak for alle dine forslag og tålmodighed! Jeg synes det er svært at finde ud af, hvad der foregår 'under motorhjælmen'!