Avatar billede Jesper P Juniormester
07. august 2016 - 14:17 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

finder laveste værdi, men skal have returneret en tekst streng

Jeg har en formel som finder laveste værdi i eks. række C2-F2,
nu kunne jeg godt tænke mig at den i G2 udskriver, hvis D2 har laveste værdi at den så udskriver teksten fra D1, eller hvis laveste værdi findes i F2 at den så i G2 udskriver teksten fra F1, der skal tages forbehold for at jeg har fejl felter med i arket (#I/T).
Formlen skal kunne virke på 5000 rækker.
Håber der findes en der kan hjælpe.
Mvh
Jesper
Avatar billede supertekst Ekspert
07. august 2016 - 15:32 #1
Formel eller makro?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. august 2016 - 16:10 #2
Hvis formel så prøv denne matrixformel:

=ADRESSE(RÆKKE(1:1);SAMMENLIGN(SAND;C2:F2=MIN(C2:F2);0);4)
Avatar billede Jesper P Juniormester
07. august 2016 - 17:00 #3
tak for jeres input,
kunne ikke lige få din formel til at virke som den skal, kan være jeg gør noget forkert,
men jeg har løst problemet med at have en hjælpe kolonne i G med laveste værdi og så bruger jeg denne formel :
=INDEKS($C$1:$F$1;1;SAMMENLIGN($G2;$C2:$F2;0))
Ha en god dag :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. august 2016 - 17:07 #4
Det er selvfølgelig ligegyldig nu når du har løst problemet, men huskede du at indtaste min formel som matrixformel, dvs, hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter.
Avatar billede Jesper P Juniormester
07. august 2016 - 17:23 #5
Nej den kendte jeg ikke til :)
Men har lige prøvet at teste den kode som du gav mig og den giver dog nu et resultat, men ikke det rigtige, men jeg takker for hjælpen og for at lære noget nyt.
jeg vil nu læse lidt op på matrix formler :)
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. august 2016 - 18:41 #6
Ja igen, jeg er godt klar over, at du har løst problemet, og det er korrekt at min formel ikke gav det du ønskede. Det ser jeg nu, når jeg genlæser dit spørgsmål. Men  denne her (stadigvæk matrixformel) skulle gøre det:

=INDEKS(C1:F1;;SAMMENLIGN(SAND;C2:F2=MIN(C2:F2);0))

(Hold Ctrl og Shift nede før du trykker på Enter).
Avatar billede Jesper P Juniormester
07. august 2016 - 20:08 #7
ja den er god, men nu er jeg så strandet ved at jeg ikke kan trække den ned i de efterfølgende rækker, har du også en god metode til det? jeg tænker din metode vil være bedst at bruge, da jeg så kan slippe for at have en hjælpe kolonne = mindre data?
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. august 2016 - 20:28 #8
Prøv med:

=INDEKS($C$1:$F$1;;SAMMENLIGN(SAND;$C2:$F2=MIN($C2:$F2);0))
Avatar billede Jesper P Juniormester
08. august 2016 - 01:36 #9
Den virker helt som den skal, dog valgte jeg at bruge min egen løsning, da jeg fik brug for min hjælpe kolonne i andre sammenhæng,
men som tak for din hjælp vil jeg gerne kvittere med et lille gavekort til vores shop http://www.inkpro.dk/ vi sælger Danmarks billigste lasertoner og blækpatroner til alverdens printere.
Du kan ringe til mig på 88276943 mellem 9-15 alle hverdage
Mvh
Jesper Pedersen