Avatar billede piapia Novice
09. august 2016 - 08:47 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Stationær ender med blank skærm kun med pilemarkør lidt tid efter opstart...

Min søns stationære (bygget for et år siden og med specs der ikke burde volde problemer) opfører sig pludselig mærkeligt. Det ser desværre ud til, at han har fået slået systemgendannelse fra, så der er ikke noget gendannelsespunkt. Derfor håber jeg at kunne fikse den på anden vis.

Den har fungeret upåklageligt indtil han startede op i forgårs. Han siger, at den gik i gang med en Windows Update (den har Windows 10). Da han kom tilbage til computeren var den stoppet med at køre.

Når man tænder den kører den fint indtil kort efter at man har logget på med password og den har åbnet de programmer der er sat til at starte med det samme (jeg har nu stoppet en række programmer, så de ikke længere starter af sig selv). Den starter altså fint op og alle skrivebordsikoner kommer frem osv.

Efter kort tid (et minut måske) begynder den så at tænke og tænke og tænke (den blå cirkel der drejer rundt). Hvis man på dette tidspunkt (når den tænker) prøver at åbne programmer kommer det lille vindue med, at programmet ikke svarer, og om man vil stoppe processen). Altså, som om den er overbebyrdet og ikke har kapacitet til at køre flere processer.

Når den har stået sådan og tænkt i måske 5-10 min bliver skærmen blåsort/blålig kun med musemarkøren (pilen) på. Man kan på det tidspunkt sagtens flytte rundt med pilemarkøren, men computeren reagerer ikke på noget som helst. Det eneste der så er at gøre er, at genstarte.

Jeg har prøvet at lade den stå med den blanke skærm hele natten, fordi computeren står og kører (blinker) ligeså stille, så jeg tænkte, at den måske var i gang med en eller anden proces, der bare gik langsomt. Men her til morgen stod den stadig på samme måde.

NOGEN IDEER til hvad det kan skyldes og hvordan det kan fikses ?

Det mærkelige er, at hvis jeg skynder mig at trykke ALT-CTR-DEL når den starter op (og altså inden den begynder at blive langsom og tææænke), så kan jeg godt åbne joblisten og arbejde i den (det er feks sådan jeg deaktiverede en række programmer der åbner ved opstart).

Det er som om der er en eller anden proces der går i hårdknude, og at hvis man skynder sig at åbne noget andet inden, så kan man forsinke processen lidt (min søn prøvede for sjovt at skynde sig at åbne et spil, og kunne faktisk sidde og spille i 20-30 min inden den frøs).

Jeg kan uden problemer køre den i fejlsikret tilstand, men ved ikke helt hvad jeg skal forsøge at gøre med den.

Der ER installeret antivirusprogram, og jeg kan se, at der er kørt de planlagte scanninger. Han har ikke installeret noget nyt sidst han havde computeren åben.

Det ville være skønt hvis nogen kunne give et par ideer til mulige fixes, så jeg har noget at arbejde videre med. Lige nu er jeg sgu ligeså blank som skærmen :-)
Avatar billede jakobdo Ekspert
09. august 2016 - 08:50 #1
Hvis du kan komme ind i fejlsikret, så se om du evt. kan fjerne / opdatere grafik-driveren.
Kan du se nogle fejl i eventloggen ?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. august 2016 - 09:16 #2
Er der noget i log'en, der ser mystisk ud?

Tryk [Win+R], skriv "eventvwr.msc" efterfulgt af [Enter]

Kig i "Program", f.eks. efter event-ID 1001
Kig i "System", f.eks. efter event-ID 10016
Avatar billede piapia Novice
09. august 2016 - 09:21 #3
Jeg glemte at skrive at jeg er på job, så jeg sidder ikke ved computeren lige nu.
Men, jeg forsøgte (og nok lidt i blinde) i går at opdatere drivere inde fra enhedshåndtering uden held.
Jeg prøver lige at se om jeg kan slette grafikdriveren når jeg kommer hjem (eller ser om andre der kommer hjem før mig lige kan prøve).
Jeg prøvede at kigge i eventloggen (eventviewer?) i går, men kunne ikke helt gennemskue den...
Avatar billede piapia Novice
09. august 2016 - 09:22 #4
CRKrogh, det prøver jeg lige når jeg kommer hjem.
Avatar billede piapia Novice
10. august 2016 - 07:57 #5
Det hjalp ikke at afinstallere grafikkort. Nu kan jeg ikke installere det igen, da det ikke kan gøres fra fejlsikret tilstand. :)
Jeg kunne ikke finde noget mærkeligt i loggen. Det var godt nok en 1001 fra en tidligere login, men jeg TROR nok det var fordi vi reelt havde netværksproblemer og altså ikke pga computeren :-)
Jeg får ikke tid til at kigge på det i dag :-/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 08:59 #6
Så snart maskinen kommer op i Normal tilstand, vil den søge PNP-enheder og skulle så opdage at dit grafikkort mangler driver og søge en opdateret driver på nettet, hvis ikke den kan finde noget lokalt på PC'en.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. august 2016 - 09:08 #7
Hvis selvfølgelig ikke det er et netværksproblem.
Ville en re-install af windows være en mulighed?
Hvis i har en masse data i gerne vil have gemt, kan i jo overveje at starte op i fejlsikret tilstand, koble en USB disk eller lign på og tage backup af vigtige billeder, dokumenter, etc...
Avatar billede piapia Novice
10. august 2016 - 10:50 #8
Problemet er, at computeren nok går død inden den selv kan nå at søge efter eller downloade en driver.
Det virker ikke som om der er et netværksproblem.
Jeg vil meget nødigt være nødt til geninstallation af Windows. Håber ikke det bliver nødvendigt :-/
Er der nogen måde man i fejlsikret tilstand kan tjekke Windows update og downloade eventuelle driveropdateringer?
Det var i første omgang den  slags jeg  troede jeg kunne i fejlsikret, men computeren vil tilsyneladende ikke udføre den slags i fejlsikret tilstand ...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 11:02 #9
Hvis vi starter med at chekke om Windows er OK:

Boot til [Fejlsikret Tilstand]

Åbn en Kommandoprompt => [Win+R] => "cmd" + [Enter]

Kør nu "sfc /scannow"

Det tager lidt tid, men den chekker til gengæld om alle Windows-filer er intakte.
Avatar billede piapia Novice
10. august 2016 - 11:18 #10
Det prøver jeg lige. Tak :-)
Vi skal have en knægt kørt på efterskole, så jeg når nok ikke mere i dag. Men jeg lader scanningen køre imens vi er væk. Så må vi se hvad den siger når jeg kommer hjem ;-)
Avatar billede piapia Novice
10. august 2016 - 11:35 #11
Jeg nåede at køre scanningen. Den fandt ingen problemer.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 11:42 #12
Hvis du er startet op i fejlsikret tilstand med netværksunderstøttelse - får du så lov til at køre Windows Update?
Avatar billede piapia Novice
10. august 2016 - 11:55 #13
Mener jeg ikke jeg kunne. Prøver igen når jeg kommer hjem i aften eller når jeg har tid.
Avatar billede piapia Novice
13. august 2016 - 18:17 #14
Nu har jeg endelig haft lidt tid, og nej, man kan ikke køre windows update i fejlsikret tilstand, selvom det er med netværk.
Jeg har deaktiveret alle de programmer, der i joblisten står til opstart ved start. Men uden nogen effekt.

Nogen ideer?
Avatar billede piapia Novice
13. august 2016 - 21:31 #15
Det ser ud til at problemet er løst :-D
Jeg gik ind på Spywarefri.dk og i deres guide til at rense windowscomputere foreslog de adwcleaner. exe.
Den fandt ud af at programmet Hola skabte problemer. Jeg bad den fikse det, og straks virkede computeren :-)

Tak for indsatsen, det var bare det rigtige scanningsprogram der skulle til.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. august 2016 - 08:52 #16
Okay, jamen selvtak. Godt du er kørende igen.