Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 10:23 Der er 21 kommentarer

Win10 -> mister admin rights

Jeg ved at det måske lyder som en løgn, men uden at jeg har gjort noget som helst har jeg, for anden gang, mistet admin rights til min pc.

Jeg har lige geninstalleret windows 10 fordi min start knap gik død og ingen af løsningerne online virkede.

Anyway, jeg sad og spillede LoL og efter endt spil crashede LoL launcheren. Jeg genstartede launcheren, men da den startede op kunne den ikke connecte til chat. Det sker hvis programmet ikke køres som admin.

Åh nej, tænkte jeg. Jeg gik ind under c:/programs og højreklikkede for at se om jeg kunne oprette et dokument men ak, den mulighed har jeg ikke, fordi jeg ikke er admin.

Hvorfor sker det af sig selv?

Hvad kan jeg gøre for at få mine rettigheder tilbage?

Hvad kan jeg gøre for at forhindre at det sker igen?

Har tilføje 4 screenshots der måske er relevante

https://s9.postimg.org/c4510puul/image.jpg
https://s9.postimg.org/3n5ipsq5r/image.jpg
https://s9.postimg.org/cw7ozwz1n/image.jpg
https://s9.postimg.org/wfca99xt7/image.jpg

http://postimg.org/gallery/koz3nq8s/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 10:28 #1
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 10:47 #2
De screenshots du har lagt, viser jo blot at det kræver "forhøjede rettigheder" at køre de enkelte funktioner. Det er standard indstilling i windows 10. Ved at vælge funktionerne med "skjold" bliver du promptet, om du "virkelig" vil køre funktionen, for at gøre dig opmærksom på, at du foretager du dig noget der ændre noget ved computeren... (LoL Launcheren må være skrevet dårligt, siden den kræver admin-rettigheder - men det er noget helt andet).

Du kan slå UAC fra med denne guide: http://winaero.com/blog/how-to-turn-off-and-disable-uac-in-windows-10/

Hvis det er det du mener, du har gjort tidligere, kan jeg forestille mig at den seneste Windows 10 opdatering har nulstillet sikkerheden, og at det er derfor den er slået til igen.
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 10:59 #3
Tjekkede UAC. Er stadig slået fra. Det er det første jeg gør efter frisk installation.

Jeg var administrator i morges. Den har ændret et eller andet mens jeg har spillet....
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 11:18 #4
Okay - så gætter jeg på du bliver promptet for brugernavn/password hvis du prøver at tilgå en af de "skjoldbeskyttede" funktioner.

I så fald har #1 fat i det rigtige, med den guide der linkes til...
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 11:45 #5
Pointen med billede 1 var at jeg KUN kan lave en ny folde,r ikonet med skjoldet, og slet ikke har mulighederne for at lave et nyt dokument, shortcut ect...

Det er da lidt underligt?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 12:05 #6
Har du set artiklen på TheWindowsClub?
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 12:15 #7
Yes. Har lige kørt den igennem og det virkede ikke. Den nye bruger har heller ikke rettighederne, selvom jeg har givet den admin rettigheder via safe boot :-/
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 12:25 #8
Jeg må indrømme at jeg er på bar bund. Før re-install kørte jeg også igennem diverse tutorials. Jeg regnede med at en geninstallering ville fikse problemet, hvilket det også gjorde i en uges tid.

Det er godt nok sindssygt at windows laver egne ændringer mens man spiller computer.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 12:25 #9
Hmm - den eneste gang jeg har oplevet noget lignende, havde en virus bemægtiget sig ejerskabet til hovedparten af nøglerne i registreringsdatabasen... - hvis du er ejer af et objekt, kan du udelukke selv administratorer fra at røre noget.

Har du prøvet en simpel systemgendannelse fra kontrolpanelet? (søg efter system restore) - prøv at gendanne PC´en til et tidspunkt, før problemet opstod.
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 13:18 #10
Har ingen restore points. det er åbenbart ikke sat til som  standard i Win10

Det underlige er at det KUN gælder mit C: drev. Har ingen problemer på mine andre diske og det gælder KUN mapper på mit C. drev. Hvis jeg prøver at lave et nyt dokument i roden, så er der ingen problemer?

Det er fandme wierd.

Hvis jeg prøver at give mig selv fuld adgang til hele c drevet, så sker dette:

https://s9.postimg.org/nlvlx32gd/shiznit.jpg

Jeg medtog ikke alle advarsler om hvad den ikke ville ændre. Men der var en masse filer og mapper.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 14:39 #11
Alle katalogerne, den nægter at ændre rettigheder på, er system-kataloger, så det er rimeligt nok, at du ikke kan det.

Kan du evt. starte en kommandoprompt som Admin og køre [sfc /scannow]?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 15:28 #12
Når du har forsøgt ovenstående (tjekker og gendanner beskadigede systemfiler), kan du forsøge at gå ind under avanceret under filrettigheder. Du vil her have flere ting du kan gøre, og du skal se på hvem der er "owner" af de forskellige mapper. Ejeren af en mappe kan sagtens have frataget administrator muligheden for at rette...

Og er det her der er noget galt, ville jeg overveje om ikke der alligevel var en virus på spil...
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 17:08 #13
Scannow viser, ligesom før jeg geninstallerede, at  filen opencl.dll ikke kunne repareres

2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000530a [SR] Verify complete
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000530b [SR] Repairing 1 components
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000530c [SR] Beginning Verify and Repair transaction
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000530d Hashes for file member \SystemRoot\WinSxS\wow64_microsoft-windows-r..xwddmdriver-wow64-c_31bf3856ad364e35_10.0.10240.16384_none_b928dea146e73395\opencl.dll do not match actual file [l:20{10}]"opencl.dll" :
  Found: {l:32 b:g2VAunZ6/2J1G3oL7kf9fjInPUA9VYeiJcl9VKgizaY=} Expected: {l:32 b:3nQy34XEqrcTm+le3PyhNMbyrGuxiT2D5+L7RJQKKgM=}
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000530e [SR] Cannot repair member file [l:20{10}]"opencl.dll" of microsoft-windows-RemoteFX-clientVM-RemoteFXWDDMDriver-WOW64-C, Version = 10.0.10240.16384, pA Host= amd64 Guest= x86, nonSxS, PublicKeyToken = {l:8 b:31bf3856ad364e35} in the store, hash mismatch
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000530f@2016/8/10:15:04:30.096 Primitive installers committed for repair
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005310 Hashes for file member \SystemRoot\WinSxS\wow64_microsoft-windows-r..xwddmdriver-wow64-c_31bf3856ad364e35_10.0.10240.16384_none_b928dea146e73395\opencl.dll do not match actual file [l:20{10}]"opencl.dll" :
  Found: {l:32 b:g2VAunZ6/2J1G3oL7kf9fjInPUA9VYeiJcl9VKgizaY=} Expected: {l:32 b:3nQy34XEqrcTm+le3PyhNMbyrGuxiT2D5+L7RJQKKgM=}
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005311 [SR] Cannot repair member file [l:20{10}]"opencl.dll" of microsoft-windows-RemoteFX-clientVM-RemoteFXWDDMDriver-WOW64-C, Version = 10.0.10240.16384, pA Host= amd64 Guest= x86, nonSxS, PublicKeyToken = {l:8 b:31bf3856ad364e35} in the store, hash mismatch
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005312 [SR] This component was referenced by [l:258{129}]"Microsoft-Windows-RemoteFX-VM-Setup-Package~31bf3856ad364e35~amd64~~10.0.10240.16384.RemoteFX clientVM and UMTS files and regkeys"
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005313 Hashes for file member \??\C:\Windows\SysWOW64\opencl.dll do not match actual file [l:20{10}]"opencl.dll" :
  Found: {l:32 b:g2VAunZ6/2J1G3oL7kf9fjInPUA9VYeiJcl9VKgizaY=} Expected: {l:32 b:3nQy34XEqrcTm+le3PyhNMbyrGuxiT2D5+L7RJQKKgM=}
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005314 Hashes for file member \SystemRoot\WinSxS\wow64_microsoft-windows-r..xwddmdriver-wow64-c_31bf3856ad364e35_10.0.10240.16384_none_b928dea146e73395\opencl.dll do not match actual file [l:20{10}]"opencl.dll" :
  Found: {l:32 b:g2VAunZ6/2J1G3oL7kf9fjInPUA9VYeiJcl9VKgizaY=} Expected: {l:32 b:3nQy34XEqrcTm+le3PyhNMbyrGuxiT2D5+L7RJQKKgM=}
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005315 [SR] Could not reproject corrupted file [ml:48{24},l:46{23}]"\??\C:\Windows\SysWOW64"\[l:20{10}]"opencl.dll"; source file in store is also corrupted
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005316@2016/8/10:15:04:30.129 Primitive installers committed for repair
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005317 [SR] Repair complete
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005318 [SR] Committing transaction
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    00005319 Creating NT transaction (seq 2), objectname [6]"(null)"
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000531a Created NT transaction (seq 2) result 0x00000000, handle @0xdbc
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000531b@2016/8/10:15:04:30.139 Beginning NT transaction commit...
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000531c@2016/8/10:15:04:30.145 CSI perf trace:
CSIPERF:TXCOMMIT;9684
2016-08-10 17:04:30, Info                  CSI    0000531d [SR] Verify and Repair Transaction completed. All files and registry keys listed in this transaction  have been successfully repaired
Avatar billede CRKrogh Ekspert
10. august 2016 - 17:25 #14
Jeg gætter på at den er en komponent i driverne til dit videokort.

Har du mulighed for at fjerne driverne helt fra maskinen og installere dem igen?
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 17:27 #15
Ja, det er jo bare Nvidia drivers....

Skal afsted nu, men prøver i aften eller i morgen tidlig.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 17:33 #16
Der er et væld af snak og diskussioner om fejlen på nettet - en af siderne der diskuteres løsninger er på http://serverfault.com/questions/741487/how-to-fix-corrupted-opencl-dll-in-windows-10-if-sfc-and-dism-are-failing

Men ingen steder ser jeg admin-rettigheds problemet nævnt, så jeg vil altså gætte på at det er en anden fejl i systemet.
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 20:39 #17
Jeg fjernede alle nvidia drivers med driver sweeper fra guru3d

Fejlen var der stadig.

Men jeg fik løst den ved hjælp af en guide jeg havde glemt jeg havde brugt tidligere, så nu kan jeg køre scf /scannow uden fejl. Det løste dog ikke problemet med rettigheder, men så er der et problem mindre :-)
Avatar billede kbredal Praktikant
10. august 2016 - 20:50 #18
Gik ind og højreklikkede på mappen Programs og under Security -> Advanced kan jeg se at Owner af mappen programs er "Trusted Installer" og jeg kan ikke ændre dette. Screenshot vedlagt.

The plot thickens

https://s9.postimg.org/kvuvxfjil/trusted.jpg
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 21:00 #19
Min "Program Files" ejes også af Trusted Installer, og den fejler ingenting - så det er altså heller ikke her, fejlen er.

Og nu slår det mig, at dit første billede refererer til "Program Files". Jeg kan altså heller ikke andet end at oprette en mappe med forhøjede rettigheder - det er en indbygget sikkerhed i Windows.

Så er vi tilbage til, at der måske i virkeligheden ikke er noget problem? - andet end at du gerne vil have slækket mere på sikkerheden, end du allerede har?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
10. august 2016 - 21:22 #20
Og så alligevel... - vi har jo set på et screenshot, at din bruger er administrator. Og en administrator burde have rettigheder til at ændre ejerskabet... - det er en MEGET dårlig idé at gøre det på "Program Files" mappen, så det er ret godt det ikke lykkedes dig. Men siden du burde have haft adgang til det, mystificerer det mig, hvorfor du ikke fik lov. Noget spøger altså alligevel... - og jeg tror desværre ikke jeg kan hjælpe meget mere, uden at have fat på selve maskinen... - lad os høre om andre har nogen bud.
Avatar billede kbredal Praktikant
11. august 2016 - 19:30 #21
Det er netop det der er problemet. Der er en eller anden form for blokering. Jeg kan se at selvom jeg er administrator, så har min bruger sin egen profil og denne profil har ikke samme rettigheder som en administrator profil....
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester