Avatar billede repsakasper Juniormester
15. august 2016 - 23:30 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Slå strømbesparelse HELT fra - Windows 10

Hej Eksperter

Jeg sidder med en relativ ny Lenovo Yoga 500, som er købt med Windows 8.1, men opgraderet til Windows 10 (64 bit).

Uanset hvor mange steder jeg finder indstillinger om strømstyring og strømbesparelse, og slår det fra eller whatever, så er der en eller anden skjult indstilling går der ind og overruler og siger, at præcis på batteriet når 30% kapacitet, så aktiveres der et eller andet lort.
Det betyder, at computeren pludselig bliver stort set ubrugelig. Det er umuligt at se film, youtube, skrive i word, browse i Chrome/IE mm.

Det er som om at CPU'en bare går ned på 20% effektivitet og bliver der.
Jeg har som sagt slået strømbesparelse og alt muligt fra, både i Lenovos egen software, og under Windows 10 indstillinger, men intet hjælper. Ikke engang ved at lade strømstyring/besparelse være aktiv hvis batteriet når f.eks. 10% - Ved 30% går computeren nærmest i stå, performancewise.

Jeg er virkelig på bar bund med hvad jeg kan gøre, for at undgå at dette sker, og hvor der ellers kan gemme sig indstillinger der har effekt på dette.

Som oplysning kan jeg forklare, at jeg har forsøgt at skrive til Lenovo Support, som bare råder mig til at gendanne computeren til fabriksindstillinger, da de åbentbart ikke yder suppert, når man har opgraderet fra windows 8,1 til 10...??? Såeh, ja. Håber der er nogle der kan hjælpe mig, inden jeg kaster bærbaren ud af vinduet...
Avatar billede repsakasper Juniormester
15. august 2016 - 23:40 #1
Som yderligere oplysning:
Ressourceovervågning fortæller, at maksimal processerkraft er 22%
I strømstyring for den nuværende strømstyringsplan, balanceret, er maksimal processerkraft angivet til 100% - Lavt batteriniveau angivet ved 10% og kritisk ved 5% - Handling ved lavt batteriniveau er angivet til "gør intet"...
Det er mig dermed som sagt en gåde, hvorfor den dumper ned på maksmial 22% processerkraft når den rammer 30% batteriniveau :(
Avatar billede claes57 Ekspert
16. august 2016 - 07:16 #2
Lav en usb med win10, og derefter
Backup af data, installer en ren win10 uden andre ting.
Ret strømstyring til og test. Derefter installer programmer som skal bruges (dvs ikke det gejl, der følger med). Så har du en hurtig og stabil maskine.
Avatar billede repsakasper Juniormester
17. august 2016 - 21:03 #3
Hej Claes

Tak for svaret. Men jeg søger efter en mulighed hvor jeg ikke skal geninstallere windows, hvorfor jeg skriver i indlægget, at jeg ikke var tilfreds med Lenovos forslag til løsning, som var det samme..

Jeg ved godt det måske er bøvlet. Men havde håbet der var en eller anden regel i en registrationsnøgle eller sådan noget, hvor man kunne fixe dette.

Btw. er meget glad for de fleste af Lenovos programmer, og vil nødig af med dem faktisk. :)