Avatar billede aleq Juniormester
16. august 2016 - 11:35 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Køre Windows 7 (64bit) på en helt ny PC (i modsætning til Win10)

Hej

Jeg overvejeren ny gaming / arbejds spand af ca. de her specs:

Skylake CPU, LGA1151 Motherboard og ca. 16 - 32 GB DDR4 RAM (plus et Geforce GTX 1060 eller 1070)

Dog hader jeg idéen om at skulle køre på Windows 10. Bliver ens nye hardware exceptionelt dårligt til at udnytte dens system-ressurcer fuldt ud på et Windows 7 (64 bit) styresystem? Altså sammenlignet med Windows 10.

Jeg ved godt, at Win10 har Directx12 osv., men hvad hvis man skal se bort fra dét og kun fokusere på games der endnu ikke støtter Directx12? Som WoW, Witcher3, Dota2.

Alternativt må jeg blive nødt til at lave Win7/Win10 dual boot, hvis det kan lade sig gøre og kun boote Win10 hvis der absolut skal udnyttes Directx12 eller andet feeature der er Win10 exclusive, som jeg endnu ikke kender til.

På forhånd tak

Mvh
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. august 2016 - 12:01 #1
Dit største problem vil kredse omkring SATA og USB3 drivere... - det kan være et helvede at finde de rette drivere til disse enheder til Win7, hvis ikke producenten direkte har dem. Men selvfølgelig kan det lade sig gøre.

Ellers må du via BIOS sætte USB portene i USB2-kompatibilitets mode... - SATA driverne skal kunne findes...

Rent funktionsmæssigt, vil du kun begrænse hardwareydelsen, hvis du er nødt til at køre med "kompatible" drivere... - ellers burde den køre lige så rent som en "ægte" windows 7 maskine.

Men når nu udviklingen går én vej, hvorfor så ikke prøve at løse de udfordringer du måtte opleve med Win10?
Avatar billede mjansen Seniormester
16. august 2016 - 12:02 #2
Køre selv windows 7 på min pc, skal ikke køre win10 !!! Og dog.....

Har en gammel vista pc, 64bit men ellers dårlig cpu....

Installeret windows 7 (sp1) på den her for 5 dage siden. og satte den til at opdatere. Dette lykkes ikke efter mange forsøg. Så opgraderede jeg den til windows 10 og det køre faktisk fint på den. (Alt er relativt :-) men meget bedre end windows 7)
Tror faktisk en kraftig pc vil få endnu mere gavn af windows 10.

Så har overvejet at gå samme vej på min arbejds pc.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. august 2016 - 14:35 #3
Well... der er urimeligt mange argumenter for at køre Win10.

Med det sagt, så jobber jeg i "en større IT konsulentvirksomhed", hvor vi naturligt nok ikke sælger Win7 længere, men også har taget skridtet fuldt ud og kører Win10 på vore egne arbejdspladser - uden de store armbevægelser.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2016 - 16:15 #4
Der er lavet tester om ydelsen på Win 7 Win 8 og Win 10 med hensyn til spil.
Og Win 10 performer bare noget bedre end Win 7 gør, så jeg ville have givet det en chance. Er du træt af brugerfladen kan du bare installere Classic Shell på den der sætter brugerfladen tilbage til en Win 7:
http://www.classicshell.net/
Man skal endvidere også lige huske på at nogle af de nye cpu'er ikke understøtter de gamle systemer længere. Kender ikke noget til den du foreskriver dog.
Avatar billede aleq Juniormester
16. august 2016 - 17:51 #5
http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-desktop/high-contrast-themes-issue/ff386d33-dcfe-4116-8d4a-9c8cd06eb4c0?page=1 her er grunden til hvorfor jeg vil gøre alt for at undgå Win10. Hvis der er nogen der kender en workaround til at undgå disse hvide firkanter, vil jeg være meget taknemlig
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. august 2016 - 19:16 #6
Hmm, tråden du linker til beskriver et fænomen, der tilsyneladende kun er aktuelt ved "høj kontrast tema" i tablet-mode - er det aktuelt for dig???

Som jeg læser Shawn 'Cmdr' Keene's svar, er det WDM-motoren, der gør det.
Avatar billede 220661 Ekspert
16. august 2016 - 19:21 #7
#5 Hvem siger du får dette problem?
Jeg har 4 computere med Windows 10 hvor dette problem ikke er tilstede.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
16. august 2016 - 19:26 #8
Jeg kan kun støtte op om 220661's oplevelse: 7 maskiner (inklusive en Macbook) med Win10 kører totalt smertefrit her i bixen.

...plus små 2000 arbejdspladser på jobbet, der heller ikke mugger over noget. ;-)
Avatar billede aleq Juniormester
17. august 2016 - 12:23 #9
#7 fordi jeg har selv prøvet Win10 meget kort (og har også haft Win8) og det er det samme problem. Når jeg kører high contrast theme (mørk windows interface), får jeg hvide blits hver gang jeg åbner et nyt vindue. Det hele står i det link jeg sendte.

Jeg synes at folk tit har alt for travlt med at sige at man "bare" skal skifte til Win10 og det er "ikke noget problem" uden egentlig at forsøge at forstå ens egentlige problem.

De hvide firkanter irriterer mig ikke fordi det er en imperfektion. Men fordi jeg bevidst kører et mørkt tema der er bedre for mine øjne (især om aften) og det nytter jo ikke noget at køre mørkt interface når ens skærm begynder at lyse op hver gang man åbner et nyt vindue, browser eller program.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. august 2016 - 12:30 #10
#9

Enig, problemet kan bestemt være reelt nok. Med det sagt, så ville jeg stadig forsøge med en installation af nyeste build på den hardware, det skal køre på "i virkeligheden" for at få konstateret om problemet er til stede i den aktuelle konfiguration.

Hvis du installerer uden serienummer, kan du teste i en periode uden at aktivere den.
Avatar billede aleq Juniormester
17. august 2016 - 12:48 #11
#10 Igen. Jeg har lige fået at vide her:

http://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-desktop/high-contrast-themes-issue/ff386d33-dcfe-4116-8d4a-9c8cd06eb4c0?page=3

...(nogle af de sidste indlæg) at selv på det nyeste build er problemet der stadig.

"I'm running Win10 64bit v1511 build 10586.545 - last update was only few days ago and the issue still exists, among many minor glitches and bugs"
Avatar billede CRKrogh Ekspert
17. august 2016 - 12:56 #12
Helt i orden, du lytter under ingen omstændigheder til de råd, der gives og gør som du vil, så dropper jeg den herfra.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. august 2016 - 17:53 #13
#11 Det er jo ikke den nyeste build der køres på der:
http://mspoweruser.com/windows-10-anniversary-update-build-14393-51-released/
Mener den starter med v1607 nu og så nummeret
Jeg er også tilbøjelig til at følge #12.
Avatar billede aleq Juniormester
19. august 2016 - 11:15 #14
#12

CRKrogh, jeg har ikke brug for at høre urimeligt mange argumenter for at køre Win10. Så længe at det tidligerenævnte problem i Win10 er der, kan jeg ikke bruge styresystemet til noget. Denne bug med de hvide firkanter ( som også kan ses her: https://www.youtube.com/watch?v=6EjNdrubs2M ) er sikkert ikke noget problem for de fleste mennesker der i forvejer bruger hvid interface men for folk som har meget sensitive øjne og som foretrækker mørk interface til det meste svarer det til at du får en lussing hver gang du bliver blændet med de hvide firkanter (især om aften). Jeg bruger F.Lux ( https://justgetflux.com/ ) i forvejen for at lindre øjnene.

Kan du så ikke se nu hvorfor jeg prøver at undgå Win10? Jeg vil hellere køre med 20% mindre performance end at blive blændet konstant. Derfor var mit oprindelige spørgsmål også: HVORDAN håndterer det nyeste hardware Win7 i forhold til Win10?

Jeg vil bare gerne vide forskellen på
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. august 2016 - 19:27 #15
Jamen det er da enkelt at svare dig på.... ;-)

Der er ikke et øje, der har en chance med den mangel på konkret info du leverer i starten af indlægget. Om Win7 kan køre på et givent (nyt) setup vil jo i høj grad bero på den specifikke konfiguration, altså hvor vidt producenten har villet investere i at lave drivers til et "dødt" OS.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. august 2016 - 10:35 #16
Jeg vil stadig gerne stå ved første indlæg - ja det burde sagtens kunne lade sig gøre - dit største problem er USB3 og (knap så meget) SATA drivere.

Jeg kan ikke forstille mig at de store producenter til brede produkter som grafikkort, helt har opgivet et operativsystem, der endnu ikke er "end of life".

Og dit eget forslag med dualboot til både Win7 og 10 vil jo under alle omstændigheder tilfredsstille dine behov, uanset hvordan Win10 så opfører sig.