Avatar billede ps76 Forsker
20. august 2016 - 18:40 Der er 10 kommentarer

Hvor er indholdet blevet af?

Jeg hjælper et ældre ægtepar med deres computer. De havde nogle vigtige filer i en mappe på en ekstern harddisk. En af disse mapper har pludselig ændret navn til et mærkeligt "C" og "O" med nogle ekstra små "påhæng" - se billeder via link.. Billede 1.jpg viser stifinder og mappen (filen?), som tilsyneladende har et indhold på 528.853 kb. Når man klikker på den fremkommer billede 2.jpg. Det var oprindelig nogle Wordfiler, men når man vælger Word kommer 3.jpg.
Hvad i alverden er der sket her?  Nogen der kender de symboler, som er kommet i stedet for mappenavnet?
Lilnk til (ok lidt mørke) fotos: http://www.granvista.dk/filnavn/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
20. august 2016 - 21:58 #1
Det tyder på en korrupt FAT (måske diskfejl?),

Nu er du ikke så heldig, at du har en tidligere version af mappen at vende tilbage til?

Ellers kan du forsøge med Recuva: http://filehippo.com/download_recuva
Avatar billede ps76 Forsker
20. august 2016 - 23:17 #2
Nu er det som sagt ikke min egen pc - men da det var en mappe med word filer, er der så et sted i word, hvor der kunne tænkes at ligge ældre versioner af samme? Og hvis ikke: Er det så simpelthen et spørgsmål om at finkæmme harddisken med f.eks. Revuca? Jeg har selv et andet program - Handy Recovery - som jeg har haft held med til at finde slettede filer...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2016 - 08:14 #3
Hvis Word får gemt det aktuelle dokument OK (altså uden at Word eller Windows crasher på vejen), men jeg at den rydder op og sletter midlertidig kopi.

Det var derfor jeg spurgte til om "Tidligere versioner" var slået til.
Avatar billede 220661 Ekspert
21. august 2016 - 08:47 #4
Måske Lene fredborg kan hjælpe dig på rette vej?
Hun ser  desværre måske ikke lige denne tråd da spørgsmålet er i sikkerhed kategorien.
Hun er super hjælper her  på eksperten med hensyn til word.
Desværre kan jeg ikke sende hende en intern besked, for så var det gjort :-)
Men jeg tror måske det er hende her:
http://www.thedoctools.com/wordtips/om-lene-fredborg/
Avatar billede ps76 Forsker
21. august 2016 - 09:54 #5
Ok, jeg kan se under indstillinger/gem i Word står angivet hvor evt .tidlgere versioner ligger. Det må jeg se på.
Bare lidt mærkeligt at det kun lige er den ene mappe på disken, som det er gået ud over - og at den stadig indikerer et indhold, jfr. størrelsen på ca. 500.000 kb? Jeg tænkte jo lidt i kryptering, ransomware og lign?
Avatar billede Slettet bruger
21. august 2016 - 17:03 #6
kunne det tænkes, at avg har krypteret filen, fordi den troede at det var en virus? I givet tilfælde kan du kigge dér under karantæne.
Avatar billede ps76 Forsker
21. august 2016 - 18:58 #7
God pointe - tak, det skal checkes også!
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2016 - 21:05 #8
AntiVirus lægger netop filer i karantæne - de krypterer dem ikke; det lader de RansomWare om.

RansomWare derimod er så "høflig" at gøre tydeligt opmærksom på at den nu jar kontrollen over dine filer, så der vil du slet ikke være i tvivl om hvad der er sket. ;-)
Avatar billede ps76 Forsker
21. august 2016 - 21:41 #9
Jamen - de tegn, som I kan se på mine billeder, er det typisk noget, der er krypteret, når det ser sådan ud? Det undrer mig jo at der står det er en fil, og størrelsen er som nævnt de ca. 500.000 kb - så noget må der jo ligge "dernede under"?
Jeg har ikke hørt at der skulle være blevet afpresset noget for at få filerne "frigjort", så jeg formoder der ikke er tale om ransomware.
Det er jo også lidt mærkeligt - for mig i hvert fald - at det kun er denne ene fil, på hele harddisken, det er sket for?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
21. august 2016 - 21:53 #10
Det er IKKE krypteret!

Hvis det var RansomWare, var filerne typisk omdøbt til [*.locky] eller lignende.

Jeg mener stadig, det tyder på en diskfejl af en art (fysisk eller logisk).