Avatar billede Pot&Pande Praktikant
30. august 2016 - 11:54 Der er 4 kommentarer

Gave størrelser til hjemme fest eller en ferie

Vi er blevet inviteret på ferie af forældre i anledning af guldbryllup (sammen med resten af fam = 2 brødre og deres familie).

Bør det have en indflydelse på gavestørrelsen, at rammerne for festen er en tur udenlands valgt af forældrene?

Hvilken størrelse vil jeres gave komme op på:
1) ferie gave
2) hjemme/restaurant gave

Vi er ude et dilemma, hvor der konkurreres om hvor stor en gave værterne skal have. Pt. lægges der op til 10.000+ kr. pr. familie til en gave, hvilket jeg synes er "meget" for meget.
Personligt differentiere jeg mellem om folk holder en "hjemme fest" eller vi er på en fin restaurant, men at værterne vælger denne form for fest er vel ikke noget, som bør afspejle sig i at så bliver gaven også skruet uhørt højt op.... eller hvad?

Da vi selv holdte et fornemt bryllup på 120.000+ kr. med underholdning x 2, lækkert mad, restaurant, gode forhold, så fik vi af de kommende værter med en gave for omkring 5.000 kr., så det er også der jeg ligger.
Mht. bryllups udgift er jeg af den holdning, at det er vores eget ansvar hvor meget vi vælger at betale for vores bryllup, og ikke gæsternes ansvar.... så dette standpunkt har jeg også mht. ferien, at det er ikke vores ansvar men deres. Vi er da glade for at blive inviteret med, men vi kunne nøjes med en tur i lalandia, på restaurant eller en skovtur.

Ser frem til indput.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
30. august 2016 - 12:09 #1
Jeg kan ikke hjælpe dig med nuancer - for vi er helt enige :-)

Bort set fra at jeg også synes at kr. 5000,- er pænt meget. I vores familie lå budgettet på 1000-1500,- pr. familie, da mine forældre havde guldbryllup. Men spejlet i den flotte gave I selv har fået, kan det nok retfærdiggøres, så længe økonomien har det fint.
selvfølgelig er der forskellige niveauer, afhængig af hvilke sociale lag man kommer fra, men jeg vil til enhver tid mene at prisen på en gave ikke skal føres som "konkurrence". Jeg vil kunne tillade mig at give en gave til kr. 200,- mens mine søskende giver for kr. 500,- selv om min økonomi sandsynligvis er bedre... - og ikke have dårlig samvittighed. Helt generelt er det alt-ødelæggende at gå op i beløb, på tværs af familien.
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. august 2016 - 12:16 #2
Hvis jeg var dig ville jeg droppe det der race og i stedet give en gave der er valgt med omtanke. Give noget som du ved at dine foräldre bliver superglade for.
Avatar billede Pot&Pande Praktikant
30. august 2016 - 12:19 #3
Vi er meget enige... derudover så er der nogle nuancer, som hvor meget har "de" været der for os kontra for de andre i familien. For dem har de været der meget som bedsteforældre, og for os.... tjahh vores børn kender dem ikke, har ikke været passet eller overnattet hos dem, vi ser dem kun til enkelte fødselsdage, hvor de er sammen med de andre voksne og ikke vores børn. Det er der min vægtskål også farver mig.

Vi er mellemklasse og jeg er jobsøgende!
Avatar billede michael_stim Ekspert
30. august 2016 - 12:23 #4
Det med börnene tror jeg ikke du skal have med i dine overvejelser. Ved ikke hvorfor de ikke har passet dem så meget, men kan ikke forstille mig at det er pga de har sagt nej. Måske afstand, i ikke har haft brug for det eller hvad ved jeg.