Avatar billede tand Seniormester
01. september 2016 - 10:37 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Formatering af harddisk.

Jeg skal indstalleret win i pc men den fortæller mig der er for lidt plads.

Kan jeg ikke køjreklikke på drev og så formatere og indstalleret win fra boot. ?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. september 2016 - 10:42 #1
Hvis du har windows på en dvd, så burde du under installationen kunne vælge: Format c/d/e og hvad dine dreve må hedde.
Dog betyder det alt data slettes og du starter på en frisk.
Så sørg for at have styr på backup etc.
Avatar billede tand Seniormester
01. september 2016 - 10:56 #2
ok
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2016 - 10:57 #3
Du skriver ikke hvor stor din disk er - eller hvor stort dit C-drev er.
Windows 8 kræver ca. 20GB plus plads til at arbejde på.
Jeg vil foreslå minimum 30GB til C-drevet, når du lægger alt andet på en anden partition.
Avatar billede tand Seniormester
01. september 2016 - 11:11 #4
C : 8,27 GB free of 116 GB
D : 97,8 GB free of 115 GB
Avatar billede eurositi Ekspert
01. september 2016 - 11:24 #5
Har du mon mulighed for at flytte nogle data fra C til D, inden du går i gang med at installere Windows? Hvis C er defineret som primær partition, bør operativsystemer ligge dér.
Avatar billede Slettet bruger
01. september 2016 - 11:25 #6
Det nemmeste er, at du tager backup af dine personlige filer. Booter op på windows DVDén og sletter C-drevet, og installerer windows der.
Avatar billede tand Seniormester
01. september 2016 - 11:34 #7
Ok
Avatar billede poko1 Ekspert
01. september 2016 - 17:23 #8
Når du er kommet så langt kan du slette disken og køre videre fra en  uallokeret.
https://billedeupload.dk/images/lxc1.jpg
Avatar billede tand Seniormester
07. september 2016 - 17:46 #9
Det har jeg så gjort.
Avatar billede poko1 Ekspert
07. september 2016 - 18:55 #10
Nåhr ja det var jo også dig selv der løste dine problemer :-(
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2016 - 19:44 #11
@tand
Jeg ved ikke, om der er noget du har misforstået?
Men hvis et (eller flere) forslag har hjulpet dig med dit spørgsmål, så er det løsningen.
Man vælger kun at markere ved sig selv, hvis ingen har kunnet hjælpe, eller at man faktisk fandt løsningen selv.
Du kan jo så lige vurdere, om du ikke har fået hjælp i dette spørgsmål.