Avatar billede ranni Forsker
07. september 2016 - 11:36 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Reparere Windows uden tab af programmer - - igen.

Hej.
Efter 5 total nedbrud med tab af alle mine programmer lykkedes det at få min PC til at arbejde i Windows 10.
Alle mine programmer arbejder næsten fejlfri.

Jeg ville så geninstl. min købte AVAST Internet Secure.
Instl. starter normalt men afslutter aldrig ikke før Ctrl + Alt + Delete.
Jeg har prøvet alt det AVAST har foreslået nu i 8 dage.
Avast har nu foreslået en Repair af Windows.
Jeg er ikke særlig klog på det her moderne IT, så jeg er bange for at miste mine programmer igen.

Jeg er klar til at miste pengene  på AVAST og så købe et andet program.

Måske I har et tip til jeg ikke mister mine programmer med Repair.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2016 - 11:51 #1
Hvis du kun har problemer med Avast skal problemet nok også løses der. Den skal sikkert totalt afinstalleres før et nyt forsøg på at installere.
https://www.avast.com/da-dk/faq.php?article=AVKB10
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2016 - 12:02 #2
Avatar billede ranni Forsker
07. september 2016 - 12:10 #3
Jeg fik utallige "råd" af AVAST, men ingen af dem hjalp.
Jeg har startet mange gange i Safe Mode, oprettet ny Win konto, oprettet ny mail, kørt AVAST Clear mange gange.
Avast havde så ikke andre "tilbud" ? end at det var Win 10 `s skyld.
Jeg er så nu nervøs for miste mine programmer igen, ved at bevæge mig ind på området Repair. Jeg er nervøs for trykke på den forkerte tast.
Jeg er ikke særlig inde i teknisk engelsk og kan ikke forstå , hvad forskellige udtryk indebærer.
Avatar billede Slettet bruger
07. september 2016 - 12:24 #4
Ok, prøv Revo uninstaller. Hvis du kan se Avast der, så afinstaller den og kør derefter Avanceret for at slette alle rester.
http://www.revouninstaller.com/revo_uninstaller_free_download.html
Avatar billede ranni Forsker
07. september 2016 - 13:48 #5
Jeg har både Revo og Cclean i pro udgave og har prøvet at køre begge en del gang.
Avastclean fjerner alt Avast materiale.
Avast instl. bliver ikke færdig, så Avast ikke bliver ikke et program, der optræder i Revo og Cc.
Jeg prøver nu (meget forsigtig) Win 10 eget Repair.
Avatar billede claes57 Ekspert
07. september 2016 - 15:23 #6
viruskontroller skal nogle gange køres ind/ud som administrator - så højreklik på exe-filen, og vælg 'kør som administrator'. Det gælder i øvrigt også nogle printerdrivere.
Avatar billede ranni Forsker
07. september 2016 - 15:57 #7
Jeg har Malwarebytes pro,  Ashampoo Winoptimizer, Magix PC  Check andTuning. og har selvfølge kørt dem mange gange ved Avastes :prøv det og det.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. september 2016 - 19:47 #8
Har du dårlig erfaring med at bruge Image for at sikre din pc?
Avatar billede ranni Forsker
08. september 2016 - 20:21 #9
220...
Mener du Reimage Repair ??
Den har jeg brugt 2-3 gange inden for 3 år og har tilsyneladende haft held med det.
Jeg går normalt langt uden om de firmaer, der kan klare al, bare lige de får visa-kort nr.
Jeg kørt Win 10 egen repair, men den kan ikke fuldføre.
Jeg kører så en Reimage, den kommer så til 99% og stopper så ved den samme fil gang på gang.
Avast påstår jo at min Win 10 instl. er defekt siden jeg ikke kan instl. den købte Avast.
Det lyder tænkeligt med al det bøvl, jeg havde for at få Win 10 på min Win 8.1.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. september 2016 - 09:22 #10
samme fil hver gang - det kan være en fejl på harddisken.
Start kommandoprompt og skriv
chkdsk c: /R /X

den vil sansynligvis svare, at den først kan køres efter genstart, så genstart, og der kommer en ekstra ting ind i start-rutinen denne gang. Det kan tage ret lang tid (timer - afhængig af diskstørrelsen og antal fejl) - men lad den bare køre igennem. Dens tæller kører vist nok igennem 5 gange, så tålmodighed.
Hvis der er diskfejl, så vil du gerne have en ny harddisk snarest...
Avatar billede ranni Forsker
09. september 2016 - 10:42 #11
Det er fil  system32\clalau.exe  , der ikke kan blive færdigbehandlet med Reimage.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. september 2016 - 11:51 #12
hent en linux (mint linux er simpel) og kør den som live-cd (dvs ikke installer noget). Start på den, og du kan gå til din harddisk og slette clalau.exe (linux er ligeglad med windows rettigheder, og windows kører jo ikke).
Luk ned, udtag cd og genstart - og tjek.
Avatar billede ranni Forsker
09. september 2016 - 12:12 #13
Jeg er pi.... nervøs for at miste alle mine programmer .. igen.
Efter alle mine problemer med at få Win 10 under 4 totalnedbrud  fabriksindstillinger (som viste sig at være Win 8 og ikke Win 8.1)
Jeg har nu lavet (tror jeg) en start-up USB og en kompl. Image med programmet Reflect. Det havde jeg også, da jeg havde problemer, men jeg kunne ikke finde ud af gendanne programmerne fra ekstern HDD.
claes: Jeg skal lige samle mod til at prøve dine forslag.
Avatar billede ranni Forsker
09. september 2016 - 12:47 #14
claes..!!

Du ved fra tidligere tråde, at jeg er tung at danse med, men lærevillig og håbe noget af det trænger igennem det efterhånden tykke kalklag.

Jeg har downloadfilen Linuxmint filen nu.
Hvordan får  jeg den til at virke fra den externe brænders RW skive.
Skal jeg flytte filen ?  og instl. på RW og så boote fra drevet  ??
Avatar billede claes57 Ekspert
09. september 2016 - 13:49 #15
Linux-mint skal brændes som image/afbildning på skiven.
Så skal din bios være sat, så du kan boote på brænderen.
Har du ikke styr på det, så få hjælp lokalt.
Avatar billede ranni Forsker
09. september 2016 - 14:26 #16
Det med hjælp ??
Jeg er plantet i en rullestol og hjemmehjælperen kan/må ikke hjælpe.
Jeg er nødt til at lave "kuk i det" selv (og det er jeg i mindste god til) og må derfor søge og få råd af dette forum.
Jeg prøver om jeg kan finde ud af at lave en Image på RWèn.

Det er Kompilitetshelper fil der blokere for færdiggørelse af Reimage kørslen
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2016 - 15:46 #17
Du kan brænde en Iso med dette program;https://cdburnerxp.se/
Eller lægge en Iso på en USB stick med dette:https://rufus.akeo.ie/
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2016 - 15:55 #18
Hvis du vælger Rufus: http://billedeupload.dk/?v=QxfSg.jpg
Avatar billede 220661 Ekspert
09. september 2016 - 16:59 #19
#9 Man behøver nu ikke betale for at få programmer der laver image.
Bruger selv Aomei Backupper Free som virker ganske fint. Det er dog på engelsk, men det har en rimelig overskuelig brugerflade.
Er ikke bekendt med Macrium, men jeg formoder når man skal rulle tilbage på et image, så er det en "restore" man laver. Mener claes57 bruger dette program.
Avatar billede claes57 Ekspert
09. september 2016 - 17:57 #20
Lidt afsporet. Linux-mint filen er af typen .iso og den skal brændes på dvd som et image/billedfil for at kunne boote. Hvis man bare brænder filen over, så får man en dvd med en iso fil på, og det dur ikke til noget.
Når iso med Linux brændes som billedfil (prøv evt bare at højreklikke på isofilen) og brændes korrekt, så kommer der en masse udpakkede filer på dvd, og den er lavet som boot-medie.
Avatar billede ranni Forsker
09. september 2016 - 19:53 #21
Hvis jeg højre klikker på downloadede fil får jeg mulighed for: Brænd Image til disk ??
Det er via Nero 2016 købt Nero program ??
Er det det, jeg skal bruge.

NB Jeg er altså ....... igen ....  ude i noget jeg heller ikke har forstand på.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2016 - 20:04 #22
Ja det kan du bare gøre. Brænd løs.
Avatar billede ranni Forsker
09. september 2016 - 21:18 #23
Den ville ikke starte op: start op i Boot USB, men startede op i Windows.
Så kunne jeg stadig ikke slette system32\pcalau.exe.
Den har indtil nu fået skylden, for at jeg ikke kan køre Reimage færdig og måske også skylden for at jeg ikke kan starte op Safe Mode med netforbindelse ???????
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2016 - 23:13 #24
"Start op i boot USB" Var det ikke en CD du brændte med Linux?
Nej de 2 ting har ikke noget med hinanden at gøre.
Hvis du vil køre Linux, skal du  slet ikke i Safe mode.
Under opstart af computeren skal du tappe, med fingeren, på en af F-knapperne for at åbne en menu hvorfra du kan vælge, hvad du vil køre.
På min computer, kan jeg bruge F12, men det er forslilligt.
Avatar billede ranni Forsker
09. september 2016 - 23:57 #25
Det var en DVD jeg brændte på en USB brænder.
Jeg kan godt starte op Safe Mode og så Safe Mode med net, men der ingen net (F5)
Jeg skal i Linus for at slette system32\pcalau.exe  for at køre en Reimage færdig i håb at den kan hjælpe mig med netforbindelse i Safe Mode. (eller er der fejl i HDD ??)
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2016 - 10:01 #26
Der er noget du har misforstået. Der er ikke noget som hedder en USB brænder.
Når man brænder en CD/DVD gør man det med en CD/DVD brænder som den jeg lagde et link til: https://cdburnerxp.se/
Der vælger man bare "Brænd Iso Image"
Når den DVD så er brændt, genstarter man. Så snart man ser logoét begynder man at tappe løs på  F1-F2-eller F12. Så får man en menu hvor man kan vælge DVD, og så bootes der op på Linux.
Avatar billede Slettet bruger
10. september 2016 - 10:07 #27
Avatar billede ranni Forsker
11. september 2016 - 11:10 #28
Hej alle deltagere i denne tråd.
Tråden har været ude i mange kroge og slået et par knuder.

Resume:
Jeg prøvede at geninstl. En købt AVAST efter PC crash.
Det kunne jeg ikke. Efter 8 dages ?samtale? med Avast og mange ting  afprøvet skulle jeg prøve i Safe Mode Network. Ingen netforbindelse uanset  indstillinger.
Jeg prøver så Win 10 egen Repair, det lykkedes heller at ikke gøre færdig.
Jeg prøver så REIMAGE REPAIR (den har før hjulpet mig)
Reimage vil ikke køre færdig grundet en system32 fil , prøver et par gange men system 32 blokerer ved 99%.
Vil så slette system32 filen med en Linux på extern drev, trods jeres hjælp lykkedes det mig at fjumre i det og fik aldrig slettet filen.
Jeg kører så Reimage for femte gang, da den havde gumlet  på system32 filen i mere end 1 time, blev den slugt og repair afsluttet.
Men AK ! AK !  Stadig ingen netforbindelse i Safe Mode uanset indstillinger starttilgang.

Tak til alle deltagere, I brugte tid og prøvede at hjælpe mig.