Avatar billede KristianBroby Juniormester
11. september 2016 - 20:11 Der er 34 kommentarer

Boote fra cd

Hej

Jeg forsøger at boote den bærbar via cd-drevet. Men kan ikke vælge drev eller usb-stick under Boot Device Options (F9). Kan kun vælge OS boot manager (EEFI) og Boot fra EFI file.

Jeg har ellers sat secure boot som disabled, og valgt cd-drev først under UEFI boot order - under boot options.

Jeg har prøvet både med og uden cd'en i drevet, og også forsøgt med usb-stidk. Men jeg kan ikke vælge nogen af dem under Boot device options.

Hvad gør jeg galt? (det er en HP Pavilion)

vh
Kristian
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2016 - 20:24 #1
prøv pxe
Avatar billede KristianBroby Juniormester
11. september 2016 - 20:27 #2
Hej Rasmus.
Der fik du mig lidt på udebane :-) hvordan gøres det?
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2016 - 20:29 #3
hvad er pxe  Preboot Execution Environment er en opfindelse af Intel Corp Det er en metode til at fremprovokere en computer på et netværk for at tænde og anmode filer, der skal installeres. Systemet er forkortet til PXE , der udtales " nisse ". Wired for Management
Intel introducerede PXE som led i sin strategi for at forbedre service til netværksadministratorer. Dette projekt kaldes Wired for Management eller WfM . Den anden vigtig del af WfM er Wake on LAN , som giver en computer til at være tændt eksternt via et lokalt netværk . Denne suite betyder, at netværksadministratorer kan automatisere en proces med at installere software eller konfigurere computere uden at skulle besøge hver individuelt eller kontrollere, om målet computere er tændt.
Formål
PXE- boot-server har en lille fil, der indeholder instrukser af software, der skal indlæses på computeren. Denne fil kaldes en NBP , som står for Network Bootstrap program. Computeren har en PXE operation indlejret i sit operativsystem , kaldet BIOS. Det sender et netværk anmodning før styresystemet på computeren er aktiveret. Dette giver mulighed for at starte computeren fra en placering på netværket . Anmodningen sendes følger Dynamic Host Discovery Protocol og bliver modtaget af en DHCP-server . Serveren giver computeren en Internet Protocol adresse , og derefter giver det placeringen af ??PXE boot-server . Computeren sender et budskab til PXE boot-server , som returnerer NBP . Dette er indlæst i computerens RAM og køre. NBP giver boot - up instruktioner til computeren .
Network Bootstrap Program
NBP indeholder instruktioner til computeren som normalt omfatter indlæsning af et installationsprogram . Men PXE -protokollen ikke angive indholdet af denne fil. Det program kaldet ind af NBP behøver ikke at være bosiddende på PXE boot-server . Faktisk er det eneste program, der skal være på serveren NBP fil . Men for nemheds skyld , disse programmer er normalt afholdt på PXE -serveren , fordi det er mindre anstrengende at gemme alle relaterede filer sammen på ét sted. Som et andet trin , vil installationsprogrammet kalde andre programmer. I et stort netværk , er disse programmer mere tilbøjelige til at blive afholdt på en applikationsserver , snarere end på en PXE boot server.
Overvejelser
PXE er tæt knyttet til DHCP , som tildeler IP-adresser til computere under opstartsprocessen . PXE beskedpakker er en forlængelse af DHCP kommando sæt . PXE kan ikke fungere uden tilstedeværelsen af ??en DHCP-server
Avatar billede KristianBroby Juniormester
11. september 2016 - 20:34 #4
Aha :-) har ingen anelse om hvordan jeg får sat bios til dette. Kan ikke finde noget i bios som hedder noget med PXE.
Jeg forsøger at starte pc'en op med hirens boot (enten via cd eller usb-stick)
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2016 - 20:38 #5
Avatar billede KristianBroby Juniormester
11. september 2016 - 20:42 #6
Takker - det vil jeg prøve at kaste mig ud i :-)
Avatar billede Slettet bruger
11. september 2016 - 20:49 #7
har ikke selv prøvet det da vi har windows servere hvor alt det er i
Avatar billede ole_madsen Ekspert
12. september 2016 - 09:19 #8
PXE boot bruges normalt kun i virksomheder - det vil være en lidt voldsom løsning at sætte op, bare for at have en alternativ måde at boote på din PC.

Hvad hvis du gå i boot-menu direkte fra du tænder? (typisk F12 eller F9 - men kan desværre være mange andre taster). Så burde du direkte kunne vælge boot-medie fra en liste.
Avatar billede Nina Forsker
12. september 2016 - 11:06 #9
Hej Kristian,
Har du opdateret din BIOS?

I så fald prøv at opdater den og se om du ikke kan vælge at boote fra CD derefter.

(Du kan se din BIOS-version under Systemoplysninger)
Avatar billede KristianBroby Juniormester
12. september 2016 - 17:08 #10
Hej alle.
Tak for de gode råd :-). Det med PXE boot var også alt for avanceret til mig. Men da jeg under boot option (er esc-knap på HP man kommer i bios), satte Legacy Support til "Enabled" kom muligheder frem med at vælge cd-drev eller usb.

Men det løste desværre ikke mit oprindelige problem. Er et klubmedlems pc. Hun har glemt sin kode til windows 8.1. Har forsøgt med Hirens boot og flere windows recovery tools, for at nulstille adgangskoden til windows. Men desværre uden held. Det ser ud til, at når hun har en microsoftkonto tilknyttet, så blokerer det for at man kan fjerne/ændre koden.

Så sidste mulighed som jeg ser det, er at hun online forsøger at få microsoft til at nulstille koden. Har jeg ikke kunne gøre for hende, da de beder om en del personlige oplysninger jeg ikke sidder inde med.

Men det har været lærerigt i og med at man ser og prøver noget man ikke kender så meget til. En del grå hår har man vel også fået :-D.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2016 - 17:25 #11
en næm måde EaseUS Todo Backup PXE Server for bare-metal recovery http://www.todo-backup.com/products/features/preboot-execution-environment.htm
sku være let og sette op
Avatar billede KristianBroby Juniormester
12. september 2016 - 17:44 #12
Hej. Tak for linket :-). Men er egentlig ikke så meget ud i at lave recovery eller hente data. Blot at fjerne eller nulstille det password hun ikke kan huske.
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2016 - 17:53 #13
Start med at tænde din computer.
Under start op(POST) tryk ?F8? for at vælge udvidede start op menuen.
Vælg ?Safe mode?
Vent til computeren er startet op og vælg derefter Administrator kontoen eller indtast ?administrator? i brugernavnet feltet
Tryk derefter ?Enter? der er som standard ikke en adgangskode på administrator kontoen på Windows
 Højreklik derefter på ?My computer? og vælg ?Administrer? (Computer Management)
Udvid ?Lokale brugere og grupper?
Klik på mappen ?Brugere?
Højreklik på den konto du ønsker at ændre adgangskoden på og vælg derefter ?Ændre Adgangskode?
I pop-up vinduet klik ?Forsæt? for at ændre adgangskoden på kontoen
Vælg derefter en ny adgangskode for kontoen
Genstart derefter computer og lad den starte i normal tilstand.
Avatar billede KristianBroby Juniormester
12. september 2016 - 17:57 #14
Det skal da prøves så snart jeg er hjemme igen :-) takker
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2016 - 21:09 #15
:)
Avatar billede KristianBroby Juniormester
12. september 2016 - 22:03 #16
Hej igen.
Kan desværre ikke komme ind i safe mode, den ender som ved alm. opstart med password for brugeren.
Hun har vist windows 8,1. Der virker F8 ikke, men man kan vælge safe mode via troubleshooting hvis man restarter mens man holder shift nede.
Men som sagt, efter at have valgt enable safe mode ender den med password som jo er glemt. Har også via hirens boot forsøgt at create administrator, men den kan ikke vælges på log-in billedet (der er kun brugeren).
Avatar billede Slettet bruger
12. september 2016 - 22:09 #17
Avatar billede KristianBroby Juniormester
12. september 2016 - 22:27 #18
Havde lige håbet på metode 2 - men virker desværre ikke i windows 8,1.
Avatar billede KristianBroby Juniormester
14. september 2016 - 18:08 #19
Har forsøgt en del af ovenstående løsninger på både en windows 10 og windows xp pc, for at se om jeg gjorde noget forkert. Men her virker de uden problemer.
Men pc'en hvor password er glemt er en 8,1, og her virker ingen af tingene.
Hvorfor f...... opfandt man window 8 :-D.
Til orientering har jeg hermed opgivet, og givet valget til ejeren at enten må hun forsøge at nulstille den online hos microsoft eller jeg kan gå tilbage til gendannelsespunkt før koden med efterfølgende tab af evt. dokumenter og lign.
Men tak for hjælpen med løsninger til alle :-) de virker fint, men ikke til windows 8,1.
Hygge
Kristian
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2016 - 21:15 #20
Avatar billede KristianBroby Juniormester
14. september 2016 - 21:47 #21
Hej Rasmus.
Tak for tilbuddet, det var sødt af dig :-) Men det lærte jeg i sommers da min egen harddisk døde totalt. Der var hirens boot cd god og nem synes jeg.
Tak for linkene.
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2016 - 22:23 #22
Avatar billede KristianBroby Juniormester
27. september 2016 - 17:41 #23
Hej Rasmus.
Tak for det sidste link. Har forsøgt det beskrevne. Det lignede meget et andet program jeg har forsøgt. Til allersidst melder programmet tilbage, at det kun virker hvis man køber den fulde version :-(
(undskyld den lange svartid, men jeg har været fuldt optaget med jobskifte)
vh
Kristian
Avatar billede KristianBroby Juniormester
27. september 2016 - 17:52 #24
Jeg kunne til gengæld godt bruge lidt hjælp til at få pcunlocker fjernet igen ;-)
Når jeg forsøger, siger den at det ikke er muligt da filen er åben i system?
Avatar billede Slettet bruger
27. september 2016 - 20:04 #25
Avatar billede KristianBroby Juniormester
27. september 2016 - 23:03 #26
Den virker desværre ikke uden man køber den fulde version.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2016 - 10:30 #27
Avatar billede ole_madsen Ekspert
28. september 2016 - 11:04 #28
Der kommer et væld af gode forslag her, men men men...

Vi er jo altså ude i at det er en Microsoft konto der skal "hackes" - og det gør man altså ikke bare lige sådan.

Jeg er noget uforstående overfor hvorfor man ikke bare nulstiller passwordet hos Microsoft? - så ville problemet være løst med det samme.

Det foregår på https://support.microsoft.com/da-dk/help/12429/microsoft-account-sign-in-cant

Når det er nulstillet, er det bare at sætte PC´en på netværket (hvis ikke den i forvejen kender det trådløse netværk) og logge på med det ny password.

Jeg tvivler voldsomt på at det er muligt for "almindelige mennesker" at "hacke" en Microsoft konto.

Alle de her metoder der linkes til, baserer sig på at man skal på en lokal konto på PC´en - de vil ikke virke.
Avatar billede KristianBroby Juniormester
28. september 2016 - 11:59 #29
Hej Ole.
Det var fordi ejeren er noget computer (og engelsk "forskrækket"). Jeg har vist hende linket, og det må det også ende med.

For mig gik der nok noget sport i det, da jeg har forsøgt de fleste ideer på min egen kode i windows 10 og de har næsten alle virket upåklageligt. Men windows 8,1 ...... sikke noget l... :-D Håndklædet er kastet i ringen overfor windows 8,1.
Avatar billede Dhe Marty Praktikant
12. november 2016 - 07:50 #30
Efter at have kørt Liveboot på computeren, vises grænsefladen program som følger. Indsæt den forberedte CD eller USB-drev i computeren, og følg instruktionen for at brænde en brugelig til opstart USB eller CD. Afbrænding vil starte i 1 klik derefter. Hvis du ikke du har ingen brænder på din computer, kan du også vælge at brænde med en USB-drev, som kan brændes direkte med dette program.
http://www.iseepassword.com/how-to-reset-windows-7-password.html
Avatar billede Ludwig Jessica Praktikant
15. november 2016 - 09:53 #31
Hvis du stadig har problemer med computeren, og derefter foretage en boot cd eller usb med UUkeys Windows Password Mate. Jeg er sikker på det vil virke. Linket:
http://www.uukeys.com/create-password-reset-disk-windows-7.html
Avatar billede KristianBroby Juniormester
20. november 2016 - 13:44 #32
Hej Marty og Ludwig.

Tak for forslagene. De virker glimrende på både win 7 og 10, men ikke på det famøse win 8,1.
Jeg har kastet håndklædet i ringen på win8,1 og har formateret pc'en tilbage til start.
Avatar billede Carolyn Gomez Praktikant
04. juli 2017 - 03:34 #33
Windows 8.1 beder dig sandsynligvis login til Microsoft-konto. Ingen software ville gøre det. Du kan dog logge ind med standard adminkonto og nulstille adgangskode senere.

ressource: https://www.tunesbro.com/reset-windows-10-password.html
Avatar billede Safari Tech Support Praktikant
08. november 2017 - 08:41 #34
Your post is too informative for everyone. To get browser support for your laptop/desktop, please contact to Safari Browser Support Number