Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 18:44 Der er 39 kommentarer

Formular problem

Jeg har et problem med min formular, som jeg gerne vil have hjælp til.
Det er egentlig ikke selve formularen der er problemet, men en php script-side, som sørger for at sende "kunden" en mail kopi med vedkommendes indtastede oplysninger. Når "kunden" sender formularen sørger scriptet for en viderestilling til en afsluttende side som hedder svar.htm

Alt fungerer som det skal, men problemet er de danske bogstaver æøå som bliver til "spørgsmålstegn". Nederst på php-siden har jeg dette her stående: <head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
</head>
Jeg har faktisk løst æøå-problemet ved at ændre iso-8859-1 til utf-8.
Men det skaber desværre et andet problem. Nu bliver der ikke stillet videre til afslutningssiden svar.htm

Jeg får følgende fejlmeddelse i browseren:
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php:1) in /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php on line 85

På php-scriptet på linie 85 står følgende:
/* Når mailen er sendt, viderestilles til denne hjemmeside */
header("Location: $viderestil");
I starten af scriptet står: $viderestil = "svar.htm";

Da jeg er begynder har jeg brugfor kyndig hjælp til at gennemskue problemet.
På forhånd. Tak.
Peter
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2016 - 19:03 #1
Header location kan kun laves inden der er sendt andet output til browser, saa det skal helt op i toppen.
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 19:18 #2
Mener du det her:
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
</head>

Hvordan skal toppen så se ud. Hvordan "flettes" ovennævnte ind ?

Nu ser det sådan ud:

<?php
$afsendermail = "xxxxxxxx@gmx.com";
$hjemmeside = "xxxxxxxx";
$mail = "kontakt@xxxxxxxx.dk";
$viderestil = "svar.htm";
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2016 - 19:41 #3
Der maa ikke outputtes noget foerend redirection.

Det giver vel heller ikke nogen mening at sende HTML ud til browseren og saa bede browseren vise en anden side.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2016 - 19:45 #4
#2
helt heroppe skal din header Location ligge, dvs før du sender noget til skærmen

<?php
header("Location: $viderestil");
?>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
</head>

ref http://php.net/manual/en/function.header.php
citat
Remember that header() must be called before any actual output is sent, either by normal HTML tags, blank lines in a file, or from PHP. It is a very common error to read code with include, or require, functions, or another file access function, and have spaces or empty lines that are output before header() is called. The same problem exists when using a single PHP/HTML file.
/citat
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2016 - 19:47 #5
og så en anden ting, det meste af www kører utf-8 hvorfor gør du ikke ??
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 19:58 #6
Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået det korrekt.

Her sender jeg hele scriptet:

<?php
$afsendermail = "xxxxxxxx@gmx.com";
$hjemmeside = "xxxxxxxx";
$mail = "kontakt@xxxxxxxx.dk";
$viderestil = "svar.htm";

/* Her hentes oplysningerne fra de udfyldte felter */
$Kontakt = $_REQUEST['Kontakt'] ;
$email = $_REQUEST['E-mail'] ;
$kopi = $_REQUEST['kopi'];
$Til = $_REQUEST['Til'] ;
$Dag = $_REQUEST['Dag'] ;
$Dat = $_REQUEST['Dat'] ;
$Mdr = $_REQUEST['Mdr'] ;
$Aar = $_REQUEST['Aar'] ;
$klokken = $_REQUEST['klokken'] ;
$Boadressen = $_REQUEST['Boadressen'] ;
$Postnummer = $_REQUEST['Postnummer'] ;
$Besked = $_REQUEST['Besked'] ;

$emne="Forespørgsel vedr. $Dag d. $Dat $Mdr $Aar";

$headers="From: $Kontakt <$email>\r\n";

/* Her indsttes din mailadresse, så afsenderen kan svare på kopimailen */
$formularheaders="From: $hjemmeside <$afsendermail>\r\n";

/* Her samles afsenderens navn, mailadresse og besked i en enkelt variabel */
$oplysninger="Forespørgsel vedr. $Til\r
$Dag d. $Dat $Mdr $Aar, kl. $klokken
\r
Boadressen: $Boadressen
Postnummer: $Postnummer
\r
Kontakt: $Kontakt
E- mail: $email
Telefon: $Telefon
\r
Besked: $Besked
";

/* Her samles oplysningerne til afsenderens kopi af mailen */
$kopimail="Til $Kontakt
\r
Du har lavet en forespørgsel vedr.
$Dag d. $Dat $Mdr $Aar, kl. $klokken
\r
Boadressen: $Boadressen
Postnummer: $Postnummer
\r
E- mail: $email
Telefon: $Telefon
\r
Vi sender en mail, senere i dag.
Hurtigt svar - Ring xx xx xx xx.
\r
venlig hilsen
xxxxxxxx
";

  /* Her sendes til modtageradressen */
  mail($mail, $emne, $oplysninger, $headers);

  /* Her sendes en kopimail til afsenderen */
  mail($email, $emne, $kopimail, $formularheaders);

/* Når mailen er sendt, viderestilles til denne hjemmeside */
header("Location: $viderestil");
?>

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-utf-8">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
</head>
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2016 - 20:07 #7
Er der en blank linie foer:

<?php

?
Avatar billede arne_v Ekspert
20. september 2016 - 20:08 #8
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-utf-8">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
</head>

er total overfloedige og maa kunne slettes.
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 20:15 #9
Jeg får stadig følgende fejlmeddelse i browseren:
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php:1) in /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php on line 85

På php-scriptet på linie 85 står følgende:
/* Når mailen er sendt, viderestilles til denne hjemmeside */
header("Location: $viderestil");

og den videresender ikke til slutsiden svar.htm
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2016 - 20:18 #10
>headers already sent by (output started at /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php:1) in
BOM eller blank linje, eller et mellemrum før <?php
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2016 - 20:21 #11
hvilke format er din fil gemt som ??
ANSI eller UTF-8 ??
hvis deter UTF-8 er det med eller uden BOM ?? (skal være UDEN)
https://www.w3.org/International/questions/qa-byte-order-mark
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 20:26 #12
Fejlmeddelelsen kopieret direkte fra browseren:
Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php:1) in /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php on line 85

Mit kendskab til php er meget lille. Kender ikke BOM
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 20:37 #13
Hvor kan jeg se hvilket format det er gemt i ?
Jeg bruger Microsoft Office SharePoint Designer

Den gemmer bare som "Websider"
Jeg kan ikke engang gemme den som UTF-8

Kan jeg åbne php-scriptet i et andet program og gemme i UTF-8
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2016 - 20:39 #14
åben filen o1.php i din editor, der kan du se hvilke format den gemmes i
hvis du ikke kan se det! hvilke editor anvender du ??
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 20:43 #15
Jeg bruger Microsoft Office SharePoint Designer
(til "begyndere" som ikke kan kode hjemmesider selv)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2016 - 21:03 #16
bruger selv https://notepad-plus-plus.org/
jeg kender ikke Microsoft Office SharePoint Designer, så det bliver noget med at finde en vejledning på nettet
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
20. september 2016 - 21:17 #17
ref http://www.office-forums.com/threads/how-can-you-disable-bom-in-sharepoint-designer-for-utf-8.2075565/#post-6616331
citat
Then you must remove it afterwards.

Regards Jens Peter Karlsen. Microsoft MVP - Frontpage.

On Thu, 1 Feb 2007 17:56:00 -0800, Tim <>
wrote:

>I want to save as UTF-8 but want it as UTF-8 without the BOM
>
>"Steve Easton" wrote:
>
>> With your web open, Site > Site Settings > Languages.
>> Set the drop down to anything but utf-8.

>>
>> --
>> Steve Easton
>> Microsoft MVP FrontPage
>> FP Cleaner
>> http://www.95isalive.com/fixes/fpclean.htm
>> Hit Me FP
>> http://www.95isalive.com/fixes/HitMeFP.htm
>> Coming Soon: Function5 Auto Refresh
/citat

så prøv at hente notepad++ og åben filen i den, så står det nede i højre hjørne hvad format den er gemt som
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 21:21 #18
Jeg har downloadet notepad og åbnet php-siden og gem den som utf-8 uden BOM

Jeg får den samme fejlmeddelelse i browseren nu hedder den bare linie 91, da notepad indsatte disse 4 linier i toppen af siden

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
<meta http-equiv="Content-Language" content="da">
</head>

<?php

Er oploaded til mit webhotel, men stadig inden viderestilling. Desværre.
Avatar billede Gimhle Novice
20. september 2016 - 21:49 #19
Nu har startet fra bunden af igen. Taget en ny kopi af mit php-script åbnet php-siden i Notepad og gem den som utf-8 uden BOM og uploaded den til browseren.
Denne gang satte den ikke noget charset=utf-8, da den blev gemt som utf-8 uden BOM.
php-scriptet laver denne gang viderestilling til afslutningssiden svar-htm :-)
og det bedste af det hele er at de danske ø + å ser ud som de skal :-)

Kan du så løse dette problem. På en Android Smartphone vises de danske bogstaver stadig som ? i en sort ramme.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. september 2016 - 10:22 #20
#19
>Kan du så løse dette problem. På en Android Smartphone vises de danske bogstaver stadig som ? i en sort ramme.

hvad har du sat af meta tag i din <head> ??

prøv at sætte disse mellen <head></head>

<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" >
<meta charset="utf-8">

ellers må du lige lave en test side og smide et link
Avatar billede Gimhle Novice
21. september 2016 - 11:32 #21
Jeg har sat de 4 linier ind i toppen af siden. Jeg havde ikke noget <head></head> i forvejen. Ser det rigtigt ud ?

<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8" >
<meta charset="utf-8">
</head>
<?php

Nu er der ingen viderestilling. Desværre.

Jeg får stadig en gamle fejlmeddelelse i browseren: Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php:5) in /var/www/xxxxxxxx.dk/xxxxxxxx.dk/o1.php on line 89
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. september 2016 - 11:53 #22
>Jeg har sat de 4 linier ind i toppen af siden. Jeg havde ikke noget <head></head> i forvejen. Ser det rigtigt ud ?
ikke helt, du udskriver først html, og derefter php

det skal komme i denne rækkefølge
<?php
header("Location: $viderestil");
?>
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
        <meta charset="utf-8">
        <title>demo</title>
        <style type="text/css">

        </style>

        <script type="text/javascript">

        </script>
    </head>
    <body>

    </body>
</html>

har aldrig brugt <meta charset="utf-8">
Avatar billede Gimhle Novice
21. september 2016 - 12:28 #23
Jeg tror jeg lige skal komme med en uddybende udredning som jeg ikke fik skrevet i starten, da jeg oprettede spørgsmålet.

Min formular sender indtastede oplysninger videre til den php-side som "håndterer" oplysningerne og sender videre som e-mail,
Måske en lidt underlig konstruktion.

Dengang jeg lavede formularen fik jeg "en" til at hjælpe mig med hvordan man sendte en kopimail til dem som havde skrevet i formularen.
Ham som hjalp mig med php-scriptet lavede det som en selvstændig php-side som jeg skulle linke til fra formularen.

Altså: Formular - php-side- Afslutningside (Takkeside)

Håber du giver lidt mere overblik af min "konstruktion"
Avatar billede Gimhle Novice
23. september 2016 - 10:50 #24
Jeg er gået helt i stå.
Du nævner i #20 at det nok er en god idé at lave en test side.

Hvad skal en test side indeholde for at kunne bruges ?
Det overgår mine evner. Kan jeg få dig til lave en opsætning af koden ?
Derefter skal jeg nok uploade siden og sende et link.
På forhånd. Tak
Peter
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
23. september 2016 - 13:46 #25
til at sende mailen tager jeg udgangs punkt i OleBole's mail_utf8
http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/961816?k=7937170
da jeg vil sende i UTF-8 også

mail.php
<?php
// http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/961816?k=7937170
function escapeAddr($addr) {
    $check = preg_match('/(.*)<(.*)>/', $addr, $a);
    if ($check) $addr = '=?UTF-8?B?'.base64_encode($a[1]).'?= <'.$a[2].'>';
    return $addr;
}
// http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/961816?k=7937170
function mail_utf8($to, $subject='Intet emne', $message='', $from='', $cc='', $bcc='', $type='plain') {
    $from = escapeAddr($from);
    $header = 'From: '.$from.PHP_EOL
            . 'Return-Path: '.$from.PHP_EOL
            . 'Reply-To: '.$from.PHP_EOL
            . 'MIME-Version: 1.0'.PHP_EOL
            . 'Content-type: text/'.$type.'; charset=UTF-8'.PHP_EOL
            . 'X-Mailer: PHP/'.phpversion().PHP_EOL
            . 'Content-Transfer-Encoding: 8bit'.PHP_EOL;
    if ($cc!='') $header .= 'Cc: '.escapeAddr($cc).PHP_EOL;
    if ($bcc!='') $header .= 'Bcc: '.escapeAddr($bcc).PHP_EOL;
    $header .= PHP_EOL;
    return mail($to, '=?UTF-8?B?'.base64_encode($subject).'?=', $message, $header);
}
?>

formular.php ( kunne godt være formular.html, da der ikke er noget php i coden)
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
        <title>demo</title>
    </head>
    <body>
    <form action="send_mail.php" method="post">
    <input type="text" name="email" placeholder="din mail addresse"><br>
    <input type="text" name="dato" placeholder="test dato"><br>
    <input type="submit" value="send">
    </form>
    </body>
</html>

send_mail.php
<?php
require_once("mail.php");
if(isset($_POST['email'])) {
    $viderestil = "svar.htm";
    $email = $_POST['email'];
    $date = $_POST['dato'];
    $subject = 'test';
    $message = "æ bæ bu ÆØÅ æøå,\r\njeg har danske bogstaver, du har booket ". $date. " til testen";
    $from = 'musikken <info@musikken.dk>';

    $sent = @mail_utf8($email, $subject, $message, $from);
    if ($sent) {
        header("Location: $viderestil");
        exit(0);
    }
    else{
        echo header("Location: fejl.html");
        exit(1);
    }
?>

svar.htm
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
        <title>tak</title>
    </head>
    <body>
        tak for Deres mail, vi kigger på den<br>
        med venlig hilsen<br>
        ÆØÅæøå
    </body>
</html>

jeg ville nok slå formular.php og send.mail.php sammen til en fil

<?php
require_once("mail.php");

if(isset($_POST['email'])) {
    $viderestil = "svar.htm";
    $email = $_POST['email'];
    $date = $_POST['dato'];
    $subject = 'test';
    $message = "æ bæ bu ÆØÅ æøå,\r\njeg har danske bogstaver, du har booket ". $date. " til testen";
    $from = 'musikken <info@musikken.dk>';

    $sent = @mail_utf8($email, $subject, $message, $from);
    if ($sent) {
        header("Location: $viderestil");
        exit(0);
    }
?>
<!DOCTYPE html>
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=utf-8">
        <title>demo</title>
    </head>
    <body>
    <?php
    if(isset($sent)){
        echo "Åå nej, der er sket en fejl ved afsendelse af mailen";
    }
    else{
    ?>
    <form action="<?php echo $_SERVER["PHP_SELF"]; ?>" method="post">
    <input type="text" name="email" placeholder="din mail addresse"><br>
    <input type="text" name="dato" placeholder="test dato"><br>
    <input type="submit" value="send">
    </form>
    <?php
    }
    ?>
    </body>
</html>
Avatar billede arne_v Ekspert
23. september 2016 - 15:07 #26
Jeg ville erstatte alle forekomster af:

'=?UTF-8?B?' . base64_encode($s) . '?='

med:

'=?UTF-8?Q?' . quoted_printable_encode($s) . '?='

Base64 er for binaert indhold f.eks. en EXE fil.

Quoted-Printable er for tekst mest US-ASCII med nogle faa non-US-ASCII tegn.
Avatar billede Gimhle Novice
28. september 2016 - 10:18 #27
Nu har jeg uploaded formularen.

Der er noget kode synlig på formularen udover de 2 tekstfelter.

'; $sent = @mail_utf8($email, $subject, $message, $from); if ($sent) { header("Location: $viderestil"); exit(0); } } ?>
" method="post">

Når jeg udfylder de 2 tekstfelter viderestiller den til en ny side hvor der står "Not Found" og URL'en ser sådan ud: http://www.xxxxxxxx.dk/
%3C?email=peter%40gmx.com&dato=28.09.16
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
28. september 2016 - 15:30 #28
>Nu har jeg uploaded formularen.
kom med et link

>Der er noget kode synlig på formularen udover de 2 tekstfelter.
så har du glemt en <?php
Avatar billede Gimhle Novice
04. november 2016 - 16:05 #29
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. november 2016 - 16:11 #30
gem filen som php fil istedet for html

omdøb
http://www.gimhle.dk/formular.htm
til
http://www.gimhle.dk/formular.php
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. november 2016 - 17:33 #31
jeg kan se du har lave en formular.php, men du mangler at lave filen mail.php, der er vist i #25
den skal ligge i sammen folder som som formular.php
eks
http://www.gimhle.dk/mail.php        <-- mangler
http://www.gimhle.dk/formular.php     <-- er lavet
Avatar billede Gimhle Novice
04. november 2016 - 17:41 #32
Nu er alle 3 filer kommet på plads

http://www.gimhle.dk/formular.php
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. november 2016 - 18:21 #33
hvordan ser din mail.php ud ??
jeg får denne fejl:
Fatal error: Uncaught Error: Call to undefined function mail_utf8() in /var/www/morgenmusikfyn.dk/gimhle.dk/mail.php:12 Stack trace: #0 /var/www/morgenmusikfyn.dk/gimhle.dk/formular.php(2): require_once() #1 {main} thrown in /var/www/morgenmusikfyn.dk/gimhle.dk/mail.php on line 12

filen indeholder ihvertfald ikke den som jeg skrev i #25

skal se sådan ud:
mail.php

<?php
// http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/961816?k=7937170
function escapeAddr($addr) {
    $check = preg_match('/(.*)<(.*)>/', $addr, $a);
    if ($check) $addr = '=?UTF-8?B?'.base64_encode($a[1]).'?= <'.$a[2].'>';
    return $addr;
}
// http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/961816?k=7937170
function mail_utf8($to, $subject='Intet emne', $message='', $from='', $cc='', $bcc='', $type='plain') {
    $from = escapeAddr($from);
    $header = 'From: '.$from.PHP_EOL
            . 'Return-Path: '.$from.PHP_EOL
            . 'Reply-To: '.$from.PHP_EOL
            . 'MIME-Version: 1.0'.PHP_EOL
            . 'Content-type: text/'.$type.'; charset=UTF-8'.PHP_EOL
            . 'X-Mailer: PHP/'.phpversion().PHP_EOL
            . 'Content-Transfer-Encoding: 8bit'.PHP_EOL;
    if ($cc!='') $header .= 'Cc: '.escapeAddr($cc).PHP_EOL;
    if ($bcc!='') $header .= 'Bcc: '.escapeAddr($bcc).PHP_EOL;
    $header .= PHP_EOL;
    return mail($to, '=?UTF-8?B?'.base64_encode($subject).'?=', $message, $header);
}
?>
Avatar billede Gimhle Novice
04. november 2016 - 19:26 #34
Hej Olsen

Det fungerer meget fint nu og danske æøå vises korrekt.

Rigtig MANGE TAK !!!

Kan du hjælpe med noget "sikring" af formularen også ?

Ind i mellem modtager jeg en tom ikke udfyldt formular, selv om deri mit script er validering på alle felter. Tidligere fik jeg formular-mails udfyldt af robotter med alt muligt krims krams bogstaver også i datorubrikken. Nu får jeg en mail kun med feltnavnene og ingen oplysninger i felterne. Det kan vil ikke være en robot men en person der "driller"

hilsen Peter
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
04. november 2016 - 20:08 #35
>Kan du hjælpe med noget "sikring" af formularen også ?

du kan sikre dig mod spam botter på mange måder.
1) lav et input felt der hidden, og er dette udfyldt er det en bot
2) lav noget reCAPTCHA
https://developers.google.com/recaptcha/intro
eks
https://github.com/google/recaptcha
3) stil et spm som kun et meneske kan svare på
læs dette http://hjemmesideskolen.dk/scripts/phpmail.php

for at teste om et felt er tomt kan du bruge
http://php.net/manual/en/function.empty.php
alternativt kan du teste på feltets længde, er den 0, er feltet tomt
http://php.net/strlen
Avatar billede Gimhle Novice
04. november 2016 - 20:19 #36
Tak for dine forslag. Dem må jeg kigge på.

Tak for denne gang

hilsen Peter

Slut.
Avatar billede Gimhle Novice
09. december 2016 - 15:41 #37
Hej Olsen

Jeg har tilføjet 4 tekstfelter mere.

Nu modtager jeg desværre ingen mail på den mail jeg skriver i formularen og heller ikke på den "indbyggede" mailadresse gimhle@gmx.com

Vil du se på problemet ved lejlighed :-)

hilsen Peter
Avatar billede Gimhle Novice
09. december 2016 - 15:42 #38
Formularens URL er: www.gimhle.dk(formular.php
Avatar billede Gimhle Novice
09. december 2016 - 15:43 #39