Avatar billede Liv Praktikant
28. september 2016 - 12:49 Der er 9 kommentarer

Forskel mellem Intel i3 og i5 processor

Hej
Jeg skal til at købe en Lenovo bærbar, og kan spare 400 kr. på at få en Intel i3 processor frem for en Intel i5 processor. Jeg er dog meget i tvivl om hvor mærkbar forskellen mellem disse to processorer er?

Jeg bruger mest computer til studie, men den skal også kunne køre statistikprogrammet SPSS.

Mvh Liv
Avatar billede Slater Ekspert
28. september 2016 - 12:55 #1
Det er ikke helt nok til at vurdere ud fra.

Intel laver generelt tre klasser af CPU'er til det private marked: i3, i5 og i7.
i3 er de billige til kontormaskiner, i5 er mellemklassen og i7 er de dyreste og bedste, og har HyperThreading, som får hver kerne til at opføre sig som to kerner, hvilket gør dem bedre til multitasking.. Men det sagt, så kan du godt få en nyere i3, der er bedre end en ældre af de andre. F.eks. er en i3-6320 bedre end en i5-3330.

Hvilke CPU'er præcis drejer det sig om?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2016 - 12:56 #2
De nyeste Intel Core mikroprocessorer er i3, i5 og i7. For de fleste mennesker, er i7 uden for rækkevidde, og valget er almindeligvis mellem i3 og i5. den vigtigste forskel mellem dem er det marked, som de er bestemt. Den i3 er entry-level udbud af Intel konstrueret til at være den laveste pris punkt. på den anden side er i5 midten niveau tilbud, lidt dyrere, men giver også en bedre ydelse end i3
Når du vælger mellem en i5 og i3, bør du tage til efterretning, at mens alle i3s er dual-core processorer, i5 processorer har dual core og quad. centrale modeller. Dual core i5s kan være lidt bedre end i3s, men quad core modellerne er helt sikkert stormskridt fremad. De yderligere to kerner giver i5 meget mere processorkraft til multitasking og parallel computing.
en anden fordel ved i5 processor er at have Turbo Boost. Turbo boost er en Intel-teknologi, der lader processoren dynamisk overclock ud over dens typiske hastighed, når operativsystemet skal det. den dynamiske overclocking er kun begrænset af magt og varmeafgivelse er grænser for processor og er meget nyttigt, når du kun gøre tunge computing lejlighedsvis. Den i3 mangler turbo boost, og uret hastighed forbliver den samme. Du kan sikkert overclocke den manuelt, hvis du er så tilbøjelige til at gøre det, men det ville få computeren til at forbruge mere magt og kan gøre det mindre stabil. Endelig er der en vis forskel, når det kommer til cache- hukommelse eller meget hurtig hukommelse som er indbygget i processoren. Alle i3-processorer har samme 3 MB cache. og mens nogle i5 processorer har også en 3MB cache, kan dyrere modeller har 4MB, 6MB, og endda 8MB. cache hukommelse er meget vigtigt, fordi det er meget hurtigere i forhold til RAM. Mere af det betyder, at din processor har adgang til langsommere RAM langt sjældnere.
I sidste ende er det ned til dine behov. Til almindelige opgaver som at browse på internettet, se film, og let spil, det i3 er sandsynligvis mere end nok for dem, der spille de nyeste spil eller gøre foto-og videoredigering, en i5 kan det være nødvendigt
Resume :.
1 The. i5 er kategoriseret en tier højere end i3.
2. den i3 er kun tilgængelig som en dual core, mens i5 fås i dual eller Quad kerner.
3. Den i5 har turbo boost mens i3 ikke gør.
4. Den i3 har kun 3 MB cache-hukommelsen, mens i5s kan have et sted mellem 3 MB og 8MB.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. september 2016 - 13:02 #3
#2
Du kunne eventuelt ha' nøjedes med at linke til den engelske originalside i stedet for at Google-oversætte den. Visse sætninger er noget forvirrende at læse. ;-)
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2016 - 13:05 #4
Avatar billede Liv Praktikant
28. september 2016 - 13:06 #5
Tak Tak for svarene, jeg blev en del klogere. Slater det er en Intel Core i3-6100U Processor.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. september 2016 - 16:21 #6
Et vigtigt spoergsmaal naar man overvejer CPU'er med forskellige antal cores/threads er om de programmer man bruger kan udnytte flere cores/threads.

Visse moduler i SPSS kan udnytte cores/threads.
Avatar billede eurositi Ekspert
28. september 2016 - 19:28 #7
Du nævnte CPU'en på i3'eren (6100U), men hvad er CPU'en på i5'eren?
Det kan være afgørende, hvis i3'eren har en væsentligt nyere CPU.

Generelt:
Hvis du kan forestille dig også at bruge den til ting, som f.eks. involverer grafikprogrammer til redigering af billeder eller video, afspilning af video i høj opløsning, eller evt. skal arbejde med store Excel-dokumenter, vil jeg foreslå, at du ofrer de 400 kroner ekstra.

Her er en nuanceret artikel, som diskuterer for og imod:
http://www.digitaltrends.com/computing/intel-core-i3-vs-core-i5-which-is-right-for-you/

Tillægsspørgsmål:
- Er begge computere dual core, eller er i5'eren quad core?
- Hvor meget RAM er der i de to computere?
Avatar billede liebmanns Juniormester
22. marts 2018 - 11:37 #8
Aldi har en Medeon Intel i3-8100 i næste uge. Når jeg ser de 4 kerner og 6 mb cache samt 3,6 ghz, så ligner det en god konkurrent til en Lenovo i5 7400 fra Elgiganten til ca. samme pris - dog kun med 8 gb ram mod Lenovoens 16 gm.
Hvad er holdningen til mit udsagn ???
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. marts 2018 - 12:49 #9
#8

Denne tråd er 1½ år gammel. Du skal nok oprette en tråd selv hvis du vil have svar.