Avatar billede Blomsterpigen Praktikant
04. oktober 2016 - 22:39 Der er 11 kommentarer

Skifte harddisk til SSD på 6 år gammel Sony Vaio med Win10 problemer

Kan det betale sig at skifte harddisken på min Sony Vaio VPCEB1J1E fra 2010 ud med en SSD? Den fungerer sådan set ok - især efter at Windows 10 sneg sig ind uden mit samtykke. Men i weekenden ville jeg opdatere Win10, og det gik der kage i. Maskinen kørte et døgn, og da den ikke ville stoppe, måtte jeg lade batteriet gå død for at få den slukket. Da jeg tændte igen, skrev den, at den ville installere opdateringerne. Men da gik den også i stå. Så jeg valgte at slukke igen og tænde, mens jeg trykkede på F1. Så fik jeg en besked, at den var gået tilbage til en tidligere opdatering.
Jeg betalte over 7.000 kr for den i 2010, og da den egentlig ikke fejler noget, vil jeg være ked af bare at skrotte den. Men Sony sender ikke opdateringer til den mere. Er den så i fare?
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 22:50 #1
Du kan udmærket skifte til SSD, den er meget hurtigere, og hvis det er en bærbar har det betydning af den bruger mindre strøm og afgiver mindre varme.
Avatar billede Blomsterpigen Praktikant
04. oktober 2016 - 23:17 #2
Det er en bærbar, og den larmer meget sommetider og bliver varm. Men hvis Sony ikke sender opdateringer til Win10, vil den så være i fare? Jeg bruger Norton antivirusprogram.
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 23:31 #3
Selve SDD vil ikke være ii fare. Står computeren helt af kan du bruge den i den næste. Hvis windows kan køre nu så er det i orden. Windows opdaterer automatisk.
Jeg vil foreslå Malwarebyts enten fre http://download.cnet.com/Malwarebytes-Anti-Malware-Free/3000-8022_4-10804572.html
eller pro https://www.malwarebytes.com/antimalware/
Og Ccleaner https://www.malwarebytes.com/antimalware/
Avatar billede Slettet bruger
04. oktober 2016 - 23:42 #4
Ps. Du må aldrig defragmentere en SSD, den bliver ikke fragmenteret og bliver slidt hvis man gør det alligevel.
Avatar billede Blomsterpigen Praktikant
05. oktober 2016 - 00:17 #5
Tak for info. Jeg kigger på de links i morgen. Angående defragmentering af en SSD, så er det nyt for mig. Nyttig viden.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2016 - 00:20 #6
En SSD bliver fragmenteret --- men ikke hurtigere af at blive defragmenteret - men slidt. Der er ingen mekaniske dele i en SSD så du vinder ikke noget ved den er defragmenteret.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. oktober 2016 - 00:26 #7
Det er nu ikke sikkert harddisken fejler noget - men kun indholdet på den. Prøv at starte på en live-CD eller USB-key og se om harddisken kan læses.

Er der en recover option under opstart ?

Er der data på disken du gerne vil redde så undgå at skrive til disken - og en windows boot skriver til disk.
Avatar billede Blomsterpigen Praktikant
05. oktober 2016 - 07:42 #8
Harddisken fejler ikke noget. Jeg vil bare sætte en SSD i, så den bliver hurtig. Som jeg skrev i mit spørgsmål, så er jeg i tvivl, om det er et problem, at pc'en ikke får opdateringer til Win10 fra Sony, da modellen er fra 2010.
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2016 - 08:22 #9
Det er ikke sony som laver opdateringer - med mindre du snakker om drivere - og der er det heller ikke sony som laver disse driver, men selve producenterne (feks hvis du har geforce grafikkort, så er det nvidia som laver opdateringen til den - sony kontrollerer evt. før de releaser disse opdateringer til market - men det kræver også at du bruger sonys driveropdateringsprogram (hvis så noget findes?)
nogen bærbar har dog en grafikkort som deler ram med resten af maskinen - i dette tilfælde kan det også betale sig, at opgrader Ram - ellers bruger du sidefilen (som er en fil på harddisken hvor ram bliver skrevet til, hvis selveste ramklodserne er overfyldt - er disken langsom, er sidefilen også langsom)
Avatar billede Blomsterpigen Praktikant
05. oktober 2016 - 09:14 #10
Det var en ordentlig mundfuld. Men her er links til Sony Support, hvor jeg har læst om opdateringerne, og min laptop er ikke inkluderet, da den er ældre.

https://esupport.sony.com/US/p/support-info.pl?info_id=1596
Avatar billede Slettet bruger
05. oktober 2016 - 12:54 #11
Kommer i tanke om noget meget vigtigt. I bios skal AHCI være tilsluttet, ellers arbejder SSD langsommere.