Avatar billede Anders Juniormester
11. oktober 2016 - 08:26 Der er 14 kommentarer

Procentkalkule

Jeg har lavet et kalkuleskema jeg bruger ved udregning af licitationssager. I dette skema har jeg lavet nogle linier jeg kan bruge som kontrol ved á contofaktureringer i takt med arbejdet bliver udført.

Jeg har en samlet sum der skal faktureres, kaldet A

Hernæst har jeg fire linier til á conto fakturerering hvor jeg kan påføre dato, samt en %-angivelse af arbejdets udførelse. Nederst har jeg et felt der tæller á conto faktureringerne sammen til en kontrolsum, så man er sikker på det samlede beløb stemmer overens med tilbudsbeløbet.

F.eks. har jeg ved første á conto fakturering udført 40% af den samlede post. Jeg indtaster nu 40% i et felt, og derefter skal excelarket vise beløbet der skal faktureres. Så langt så godt, intet problem.
Problemet opstår i næste linier. Når jeg bruger samme formel vil der i sum-linien opstå et negativt beløb svarende til det samlede fakturerede beløb, og min kontrolsum kommer først frem når alle fire linier er udfyldt, også selvom jeg evt. har uført 100% af arbejdet efter 2 eller 3 á conto faktureringer.

Jeg kan desværre ikke uploade et billede af excelarket, hvilket ville gøre det væsentlig lettere at forklare!!

Er der nogen her der kan guide mig til at oprette de ønskede formler?
Avatar billede ebea Ekspert
11. oktober 2016 - 08:52 #1
Brug evt. www.dropbox.com til at uploade Arket (ikke et billede).
Avatar billede Anders Juniormester
11. oktober 2016 - 09:12 #2
Avatar billede ebea Ekspert
11. oktober 2016 - 09:44 #3
Jeg ved ikke om jeg har forstået dig korrekt; men jeg har indsat nogle tal som jeg tror er din beregning.
https://www.dropbox.com/s/9t1o7aguwljim48/TBL%2C%20kalkule-1.xlsx?dl=0
Avatar billede Anders Juniormester
11. oktober 2016 - 10:00 #4
Jeg sagde også det var svært at forklare :-) Jeg glemte nok at sige, at man ved á conto 2 skal fratrække allerede faktureret á conto 1 og så fremdeles. Altså skal M10 efter procentkalkulation fratrækkes M9. Det er her problemet med den samlede sum, kontrolsummen i felt M13 opstår.
Avatar billede Anders Juniormester
11. oktober 2016 - 10:06 #5
Har lige opdaget en forskel i din og min egen kalkule:

Du angiver hhv. 40, 30 og 30% og opnår dermed 100%
Når vores folk laver opmåling vil jeg gerne i skemaet kunne skrive:
40%, 70% og 100% udført, hvorfor de første beregninger skal fratrækkes aktuel á conto. Kan dette ikke lade sig gøre?
Avatar billede ebea Ekspert
11. oktober 2016 - 12:09 #6
En noget forvirrende fremstilling, i henhold til det du først angav i dit start spørgsmål.
Prøv at uploade det ark du bruger, med dine egne tal indsat (% satser, og hvad du har skrevet), så vi i det mindste, snakker om det samme. Evt angiv med pile, hvad du ønsker hvor.
Avatar billede Anders Juniormester
11. oktober 2016 - 12:50 #7
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. oktober 2016 - 13:23 #8
Jeg har en løsning.

Indsæt en eksta linje øverst i skemaet. Og skriv her at der er 0 % udført.
Ret formlerne i hvor du beregner beløbet for eksempel "=SUM($M$3*(L32-L31))

Så har du det rigtige resultat.

se vedlagte link

https://www.dropbox.com/s/ayeoyvz3hpriqd7/TBL%2C%20kalkule-3.xlsx?dl=0
Avatar billede Anders Juniormester
11. oktober 2016 - 13:59 #9
Hej Mads

Tak for dit forslag, men det giver samme resultat som hvis jeg blot siger "=M3*L9" og i næste felt skriver "=M3*L10-M9", videre til "=M3*L11-M10-M9" osv.

Der vil stadig komme et negativt tal under summen, indtil alle felter er udfyldt. Hvis jeg når 100% udførsel efter 3 á conto betalinger vil der i eksemplet stå 0 ved kontrolsum og -7.980 i den række der ikke er udfyldt, og som dermed står til 0%.

Hvis ikke det kan laves anderledes kan jeg også leve med, at jeg skal skrive 100% i flere felter, såfremt jeg er færdig efter 2 eller 3 á conto fakturaer

Se linket her:

https://www.dropbox.com/s/a6f6we2cyc92uq1/TBL%2C%20kalkule-4.xlsx?dl=0
Avatar billede ebea Ekspert
11. oktober 2016 - 14:18 #10
Du kan godt bruge Anders' forslag (linket herunder). Din opstilling, er blot noget "bagvendt" at se på, og regne på. Du fakturerer jo formentlig ikke med din opstilling, men bruger et faktura program (eller i Excel)! Og der kan du jo blot tage beløbet som er fremregnet fra din (normale) procent beregning af færdiggjort arbejde, til at skrive dit faktura beløb.

https://www.dropbox.com/s/wr334snm2f4m3qq/TBL%2C%20kalkule-2.xlsx?dl=0
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. oktober 2016 - 14:41 #11
Hej

Du glemmer parantetserne i formlerne
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. oktober 2016 - 14:55 #12
Jeg har nu set på din nye opstilling.

Se vedlagte link.

Der er lavet nogle hvis-formler så nu skulle den være på plads.

Se min opstilling i område j29:m36

https://www.dropbox.com/s/4n0p3kfuu5lgz7y/TBL%2C%20kalkule-5.xlsx?dl=0
Avatar billede Anders Juniormester
11. oktober 2016 - 15:07 #13
Nu virker det præcis som jeg har ønsket det. Jeg har ikke selv haft tjek på hvis-formler i excel.

Tusind tak for hjælpen!! :)
Avatar billede Mads32 Ekspert
11. oktober 2016 - 15:17 #14
Det var godt