Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
01. november 2016 - 17:54 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

IE viser ikke background-color korrekt

Jeg har et lidt tricky problem, som ikke optræder med crome eller edge - men optræder med IE11
Jeg har den samme web-side lokalt på min pc - og også oppe på mit webhotel.

Mit program har en generel div for <body> og en underliggende div for mit <indhold>. Begge har en background-color. Førstnævnte er sort, sidstnævnte er hvid.
Oppe på mit webhotel virker det efter hensigten -. men nede på min pc, vil background-color for <indhold> ikke overskrive <body> farve - så alt er sort her!

Det hjælper ikke at skifte til en anden farve for <indhold> den forbliver sort. Skifter jeg <body> background-color til fx gult - bliver alt gul på min pc, mens oppe på webhotellet vises stadig <indhold> korrekt.

Så så vidt jeg kan bedømme er det et eller andet der ikke gør at <indhold> baggrundsfarve ikke slår igennem. Men hvad?

Margener for <indhold> er i øvrigt heller ikke korrekte

Program
....
<body>
....
<div id= indhold>
....

og den tilhørende CSS siger:

body {margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; color:black; background-color:#3D3D3D; background-size:cover;}

#indhold {margin-top:10px; margin-right:5%;  margin-left:5%; margin-bottom:15px; border-width:1px; border-style:solid; height:80%; padding:10px; background-color:#FFFAF0; color:black;}

Kan I spotte fejlen på min lokale pc ud fra ovennævnte?
Avatar billede Slater Ekspert
01. november 2016 - 21:06 #1
Det lyder som en så simpel ting, der opfører sig så bizart, at jeg må indrømme, jeg umiddelbart mest hælder til, at du er kommet til at skrive et eller andet forkert. Det skulle virkelig være for underligt, hvis der var en IE-bug der ikke lod en sætte farver på indholds-div'er, men kun lokalt.

Kan vi se hele koden?
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
01. november 2016 - 22:06 #2
Ja, selvfølgelig. For dog at undgå for mange linjer tager jeg en anden side - hvor problemet er det samme. Men inden da, så lad mig lige fortælle følgende.

Oppe på mit webhotel ligger de samme filer, og der viser alle browsere, det rigtige resultat.
Nede på min egen maskine, hvor browseren kigger på local host virker edge og crome perfekt - kun IE svigter.

Og svigtet består i - tror jeg, at browseren ikke bruger css rigtig. Baggrundfarverne er et eksempel - men heller ikke menu-knappernes placering er korrekt for IE. Det er som om IE ikke læser css korrekt. Den læser dog css, for som jeg skrev, hvis jeg skifter farve på <body>, ja så skifter den også på min lokale side - men stadigvæk vil den underliggende <indholdbar> ikke vise sin rigtige hvide farve.

Siden findes som sagt på nettet som http://vinvenner.dk/bank.asp. Her står bank data med en fin hvid baggrund og menuknapperne står på en vandret linje med underknapper under. På min lokale pc står bankdata med samme baggrund som <body> altså sort - eller rettere mørkegrå. Og menuknapperne står lodret helt i toppen af skærmen og underknapperne kommer langt ude th, i stedet for under hovedknapperne. Og igen disse problemer på den lokale pc ses KUN med IE11 - mens både Crome og Edge virker korrekt både lokalt og oppe på webhotellet..

Jeg har lige skiftet pc og er gået fra en 32 bits win7, IE10 og Office2010 til en 64 bits win10, IE11 og samme Office2010. Og på den gamle maskine virker IE10 uden problemer. Så ændringerne er 32-> 64 bit, win7->win10, IE10 ->IE11

Og her kommer så en af siderne (skrevet i klassisk asp) og bagefter den tilhørende css:

Hjemmesiden: Bank ser sådan ud:
<%@ LANGUAGE=VBScript %>
<% Option Explicit %>

<!DOCTYPE html>
<html lang="da">

<head>
  <meta charset="utf-8" />
  <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1">
  <title> Bank </title>
  <link rel="stylesheet" type="text/css" href="formatering.css" />
  <link rel="stylesheet" type="text/css" href="printer.css" media="print" />
</head>

<body>

<%
' Denne fil hedder bank.asp
' *************************
%>

<div id="menubar"><p id="rute"> Foreningen > Bank </p></div>

<!--#include file="menuvalg.inc"-->

<%
' Definition af lokale variable
' *****************************
Dim Conn, DSN, hbank, hbankreg, hbankkonto, rs, strSQL
DSN = "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=" & Server.MapPath("/") & "/../database/vvvdb.mdb;Persist Security Info=False"
%>

<div id="indholdbar">

<%
Set Conn = Server.CreateObject("ADODB.Connection")
Conn.Open DSN
strSQL = "Select * From Stamdata  where Saeson > '0001/0002' ORDER By Saeson desc"
set rs = Conn.Execute(strSQL)
if rs.eof then
  response.write "<p>Der er en fejl - henvendelse til kassereren</p>"
  Conn.Close
  Set Conn = Nothing
else
  hbank = rs("bank")
  hbankreg = rs("bankreg")
  hbankkonto = rs("bankkonto")
  Conn.Close
  Set Conn = Nothing
end if
response.write "<h4>" & hbank & "<br />"
response.write "Registreringsnummer: " & hbankreg & "<br />"
response.write "Kontonummer: " & hbankkonto & "</h4>"
%>

</div>
</body>
</html>

Som man kan se importerer ovennævnte kode filen menuvalg.inc, og den kommer her:
<%
' Definition af lokale variable
' *****************************
dim endelse, f, f1, fc, fso, ixmax, laengde, lngde, nrstart, nummer, vinnytlager

' Find det højeste nummer af VinNyt i lageret
' *******************************************
ixmax = 0
nummer = 0
laengde = Len(Server.Mappath("A")) - 1
vinnytlager = Left(Server.Mappath("A"),laengde) & "dokumenter\"
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
Set f = fso.GetFolder(vinnytlager)
Set fc = f.Files
For Each f1 in fc
  if (InStr(f1.name,"vinnyt") = 1 AND InStr(f1.name,".") >0) then
      lngde = InStr(f1.name,".") - 7
      if IsNumeric(mid(f1.name, 7,lngde)) then
        nummer = CInt(mid(f1.name, 7,lngde))
        if nummer > ixmax then
            ixmax = nummer
            endelse = right(f1.name,len(f1.name) - InStr(f1.name,"."))
        end if
next
%>

<div id="menu">
      <ul>
        <li><a href="index.asp" id="l10" accesskey="h"><span class="genvejstast">H</span>jem</a></li>
        <li><a href="#" id="l20" accesskey="r">A<span class="genvejstast">r</span>rangementer</a>
            <ul class="sub-menu">
              <li> <a href="arrangementer.asp" id="l21" accesskey="h"><span class="genvejstast">H</span>vilke</a> </li>
              <li> <a href="tilmelding.asp" id="l22" accesskey="t"><span class="genvejstast">T</span>il- og framelding</a> </li>
              <li> <a href="anmeldelse.asp" id="l23" accesskey="d">Anmel<span class="genvejstast">d</span>else</a> </li>
              <li><a <% response.write "href='dokumenter/vinnyt" & Cstr(ixmax) & "." & endelse & "' title='VinNyt nr. " & Cstr(ixmax) & "'" %> accesskey="v"><span class="genvejstast">V</span>inNyt nr.  <% Response.write Cstr(ixmax) %></a></li>
            </ul>
        </li>
        <li><a href="#" id="l30" accesskey="f"><span class="genvejstast">F</span>oreningen</a>
            <ul class="sub-menu">
              <li> <a href="foreningen.asp" id="l31" accesskey="V">Om <span class="genvejstast">V</span>VV</a></li>
              <li> <a href="bestyrelsen.asp" id="l32" accesskey="b"><span class="genvejstast">B</span>estyrelse</a></li>
              <li> <a href="bank.asp" id="l33" accesskey="k">Ban<span class="genvejstast">k</span></a></li>
              <li> <a href="medlemmer2.asp" id="l34" accesskey="n"><span class="genvejstast">N</span>uv. VVVer</a> </li>
              <li> <a href="medlemmer3.asp" id="l35" accesskey="t"><span class="genvejstast">T</span>idl. VVVer</a> </li>
              <li> <a href="medlemmer1.asp" id="l36" accesskey="m"><span class="genvejstast">M</span>ine data</a> </li>
            </ul>
        </li>
        <li><a href="#" id="l60" accesskey="k">Ar<span class="genvejstast">k</span>iv</a>
            <ul class="sub-menu">
              <li> <a href="arkiv.asp" id="l161" accesskey="n" >Arra<span class="genvejstast">n</span>gementer</a> </li>
              <li> <a href="gamlebestyrelsesmedlemmer.asp" id="l162" accesskey="y">Best<span class="genvejstast">y</span>relser</a> </li>
              <li> <a href="vinnyt.asp" id="l163" accesskey="v"><span class="genvejstast">V</span>inNyt</a> </li>
              <li><a href="galleri.asp" id="l164" accesskey="b"><span class="genvejstast">B</span>illeder</a></li>
            </ul>
        </li>
        <li><a href="externt.asp" id="l170" accesskey="e"><span class="genvejstast">E</span>ksternt</a></li>
      </ul>
</div>

Og så mangler vi kun cc-filen, formatering.css, som ser således ud:
@charset "utf-8";
/* Denne fil hedder formatering.css */

/* Smartphones */
  @media screen and (max-width: 480px)
  {
    #indholdbar {clear:both; margin:5%; padding:5%; background-color:#FFFAF0; color:black;}
    h1, h2, h3, h4, h5 {font-family:"Calibri Light", sans-serif; text-align:center; }
    #menu ul {list-style-type: none;}
    #menu li {float: right; text-align:center; position:relative; padding:2px;}
    table {border-collapse:collapse; table-layout:auto; width:310px;}
    td {word-wrap:break-word;}
    img {max-width: 90%;}
    p {word-wrap:break-word;}
    td.tofem {vertical-align:middle; }
    td.syvfem {vertical-align:top; word-wrap; break-word;}
  }

/* Normalskærme */
  @media screen and (min-width: 481px)
  {
    h1, h2, h3, h4, h5 {font-family:"Calibri Light", sans-serif; text-align:center; margin-right:65px; margin-top:0px; margin-bottom:10px;}
    #indholdbar {margin-top:10px; margin-right:5%;  margin-left:5%; margin-bottom:15px; border-width:1px; border-style:solid; height:80%; padding:10px; background-color:#FFFAF0; color:black;}
    #menu ul {list-style-type: none; padding-top: 130px;}
    #menu li {float: left; text-align:center; position:relative; padding:2px;}
  }

/* Formatering gældende uden kald */
body {margin: 0px; padding: 0px; border: 0px; color:black; background-color:#3D3D3D; background-size:cover;}
p {font-family:"Calibri Light", sans-serif;}
a  {font-family:"Calibri Light", sans-serif; font-size:16px;}
li {font-family:"Calibri Light", sans-serif;}
legend {font-family:"Calibri Light", sans-serif;}
td, th {font-family:"Calibri Light", sans-serif; vertical-align:top;}
img {border:none; margin-right:20px; margin-left:20px;}
fieldset {border-color:red;}
textarea {width: 90%; height:100px;}
a:visited {color:black;}
a:hover, a:active, a:focus {font-style:italic; font-weight:bold;}

/* Formattering af klasser kaldt med class */
img.billede1 {float:left; height:110px;}
img.billede2 {float:right; height:110px;}
.flydestop {clear:both;}
p.flydvenstre {float:left;}
p.flydhoejre {float:right;}
p.right {margin-right:20px; clear:right;}
p.left {margin-left:20px; height:110px; clear:left;}
p.left2 {margin-left:20px; }
p.venstre {float:left;}
h4.left {margin-left:20px; text-align:justify; clear:left;}
td.bredde {width:70px;}
td.hoejre {text-align:right;}
td.centreret {text-align:center;}
td.udenls th.udenls {white-space:nowrap;}
th.hoejre {text-align:right;}
th.venstre {text-align:left;}
td.bredcentreret {width:70px; text-align:center;}

table.firs {width:80%;}
p.forside {text-align: center; font-size: 100px; font-weight:bold;}

a.usynlig {color:red;text-align:right;}
a.menuplacering {height:30px; text-decoration:none; color:black;}
a.menuplacering:focus {font-style:italic; font-weight:bold;}
a.redh {  background-color:red;    color:black; font-weight:bold; padding:34px;  }
input.red {background-color:#FF3333; color:black; font-weight:bold; width:180px; height:90px; }
input.green {background-color:#66FF00; color:black; font-weight:bold; width:180px; height:90px; }
input.kontaktform {margin:0; max-width:80%; height:25px; line-height:40px; border:1px solid #bbb; background-color:gold; }

/* Formatering af klasser kaldt med id */
#tablemedkant {border:1px solid black;}
#tablemedkant td, th {border: 1px solid black; padding-left:5px; padding-right:5px; }
#revision {text-align:right; font-size:15px; float:right; width:45%;}
#visitors {text-align:left; font-size:15px; float:left; width:45%;}
#betingelser {padding-left:135px; padding-top:0px;}
#topbar {top:0; position:fixed; background-image:url("billeder/logo5.jpg"); background-repeat:no-repeat; margin-right:180px;  margin-left:180px; border-width:1px; border-style:solid; border-color:#ffffff; height:80px; padding-top:12px; padding-right:10px; padding-bottom:0px;  padding-left:10px; background-color:#3D3D3D; color:black;}
#clear {clear:both;}
#billede {float:left; margin-right: 1px; width: 350px;}
#billedtekst {margin-left: 360px;}
#rute {font-family:"Calibri Light", sans-serif; font-size:12px; font-style:italic;}

#menubar {float:left; padding-right:5px; padding-left:5px; background-color:black; color:white;}

#menu { background-image:url("billeder/sammensat3.jpg");
    margin-left: 5%;
        margin-right: 5%;
        height:150px;
}

#menu a {
    display:block;
    width:160px;
        color:white;
        border-style:solid;
        border-color:white;
        border-width:1px;
        background-color:#3D3D3D;
        text-decoration:none;
        font-size:20px;
        padding:1px;}

#menu ul.sub-menu {
    display: none;
    position: absolute;
    top: 28px;
        right: 50px;
    padding: 2px;
    z-index: 90;
        background-color:lightblue;
        text-decoration: none;}

#menu ul.sub-menu li {
    text-align: left;}

#menu li:hover ul.sub-menu {
    display: block;
    border: 1px solid #ececec;}

/* Formatering af delelementer kaldt med class*/
span.funktion {color:red; font-style:italic; font-weight:bold;}
span.italic {font-style:italic; color:red;}
span.red {color:red; font-style:italic; font-weight:bold;}
span.redh {color:red; font-style:italic; font-weight:bold; height:90px;}
span.green {color:green; font-style:italic; font-weight:bold;}
span.blue {color:blue; font-style:italic; font-weight:bold;}
span.blue1 {font-family:"Calibri Light", sans-serif;color:#0050FF;}
span.black {color:black; font-style:italic; font-weight:bold;}
span.genvejstast {text-decoration:underline;}
span.minusombryd {white-space:nowrap;}
span.lille {font-size:10px;}
span.femten {font-size:12px;}
span.hoejre {text-align:right;}
span.usynlig {display:none;}
span.understregning {text-decoration:underline;}
span.placering {margin-left:10px;}

Puha - det var meget. Håber I kan finde hoved og hale.

mvh.
  /jens
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
02. november 2016 - 11:42 #3
Er kommet et lille skridt videre. Fejlen ligger tilsyneladende i IE11s brug af CSS @media på min lokale maskine

I min CSS står
/* Normalskærme */
  @media screen and (min-width: 481px)
  {
    h1, h2, h3, h4, h5 {font-family:"Calibri Light", sans-serif; text-align:center; margin-right:65px; margin-top:0px; margin-bottom:10px;}
    #indholdbar {margin-top:10px; margin-right:5%;  margin-left:5%; margin-bottom:15px; border-width:1px; border-style:solid; height:80%; padding:10px; background-color:#FFFAF0; color:black;}
    #menu ul {list-style-type: none; padding-top: 130px;}
    #menu li {float: left; text-align:center; position:relative; padding:2px;}
  }

Hvis jeg hiver al stylingen ud af {} altså uden for @media virker det korrekt - rigtige farver og rigtige menuknapper. Så af en eller anden grund læser IE11 på min lokale maskine ikke denne @media - men hvorfor ikke? Skal den aktiveres et eller anden sted?
Avatar billede Slater Ekspert
02. november 2016 - 11:48 #4
Nej, IE11 forstår fint @media

Tjek evt denne jsfiddle i IE11: https://jsfiddle.net/nyvbzqh1/
Virker glimrende her.

Det er vel ikke så simpelt, at du bare har resizet dit browservindue til mindre end 481px lokalt, vel?
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
02. november 2016 - 14:05 #5
Din lille kode giver samme problemer hos mig som før, desværre. Men da det virker hos dig, er der kun at sige, at min maskine åbenbart ikke kan læse @media korrekt - men spørgsmålet er hvorfor. Hvad er sat forkert eller slet ikke sat.

Og 'nej' jeg har ikke rersized mit browservindue. Det fylder hele skærmen.
Avatar billede Slater Ekspert
02. november 2016 - 14:14 #6
Jeg regnede heller ikke med at det var problemet, og beklager hvis det virkede nedladende - det er bare bedre at dække alle baser, for man ved aldrig hvad folk overser.

Men ja, for mig viser IE 11 (mere præcis version: 11.321.14393.0) en lys beige box omkring indholdsbaren.
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
03. november 2016 - 10:07 #7
Jeg kører nøjagtig med samme browser-version som dig. Det er @media, som IE11 ikke vil læse hos mig. stylingen skal jo skiftet når jeg minimere browservinduet - som det gør det fint oppe på mit web-hotel med iE11. Men lokalt sker der ikke en dyt. IE11 reagerer slet ikke på @media lokalt!

Er der andre der har et bud på løsning af denne misère??
Avatar billede jensrrasmussen Juniormester
05. november 2016 - 13:05 #8
Så kører det. Det viser, at jeg skulle starte F12-Udviklingsværktøjer. Så skulle jeg vælge emuler IE10 - så virkede det. Så emulerede jeg tilbage til IE11 - og det virker fortsat. En spøjs 'fejlrettelse' - men det virker: