Avatar billede unknown_someone Juniormester
02. november 2016 - 13:29 Der er 7 kommentarer

Saftevand i tastatur

Min søn har spildt saftevand én gang for meget i sin Chromebooks tastatur så udover at de "klistrer" i selve trykket så er der nu flere af tasterne, der slet ikke fungerer og i enkelte tilfælde går nogle taster amok er klikker af sig selv så mit spørgsmål er hvad jeg kan gøre ved det?

Jeg har haft taget en tast af for at prøve at rense med både en tør og en fugtig vatpind men uden nogen effekt. Jeg har også prøvet at skille computeren ad men det virker som om hele tastatur-delen er pakket ind i sin egen "kasse" så jeg kan ikke rigtig komme ind bag ved.

Hvis tastaturet ikke kan reddes hvor købes så et nyt - har ledt lidt men uden stort held?

Det drejer sig om en Toshiba cb30-102.
Avatar billede INK Ekspert
02. november 2016 - 14:03 #1
Fandt denne https://www.ipc-computer.de/notebook-ersatzteile/toshiba/cb30-chromebook-serie/102-chromebook/tastatur (skandinavisk?)
Lidt dyrt med forsendelse.
Formoder et almindeligt løst tastatur ikke er sagen.
Måske kan http://www.datamarked.dk hjælpe?
Avatar billede Slettet bruger
02. november 2016 - 14:07 #2
at tasterne "går amok" kan nok tilbageføres til saftevandet - så klistrer de.

jeg ville prøve at åbne maskinen fra bunden, og se, om tastaturet måske er en separat plade nedenfra (at det kun er tasterne som kigger igennem "kassen") - og så kan du være heldig at det er tilfældet - så kan du rens den bedre (måske)
Ellers kan du nok også brug en ekstern tastatur - men det går selvfølgelig kun, hvis det er en "stationær bærbar" dvs. at den ikke blive taget med rundt ;)
Avatar billede unknown_someone Juniormester
02. november 2016 - 15:07 #3
Det virker ikke som om at tasterne, når de går amok, forbliver nede for de kan klikkes normalt selv når de går amok. Som skrevet har computeren været åbnet og det virker som om hele tastaturet er lukket inde i sin egen kasse, der ikke uden videre kan åbnes men kan selvfølgelig have overset noget.

Computeren kostede 12-1300 så koster et nyt tastatur den pris plus den tid jeg skal bakse med det giver det næsten bedre mening med en ny computer.
Avatar billede Mikael Ekspert
02. november 2016 - 16:15 #4
Prøv at sende en mail med en forespørgelse på det DK tastatur til
https://www.proshop.dk/

Så sent som i formiddags, efterspurgte jeg et Acer tastatur jeg ikke kunne finde på deres hjemmeside. Ej heller nogen andre steder til en "fornuftig pris"

De svarede hurtigt tilbage med en pris på det ønskede. Og til en "god" pris ;)

Send dem en mail på: support@proshop.dk

Mvh Mikael
Avatar billede INK Ekspert
02. november 2016 - 16:16 #5
Ja, nu tilkommer det jo ikke mig at disponere dine hårdttjente penge, men en ny lækker sag ville være mit valg.
Avatar billede Mikael Ekspert
02. november 2016 - 16:18 #6
# ink.. Ja og fremover en "drikkekop" med låg til junior ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
02. november 2016 - 16:32 #7
Ja eller en beskyttelse til tastaturet:
http://www.laptopkey.com/images/banner.jpg