Avatar billede kurt54 Ekspert
04. november 2016 - 07:23 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Hvilken supporterede windows version til at erstatte XP

Jeg har en gammel Fujitsu SCALEO P maskine stående med en XP - 2 Giga Ram. Har haft mere RAM men kasserede en ustabil klods - går jeg gemmerne igennem finder jeg muligvis ram. Min mor har en gammel xp som skal skrottes - hun fik en ny i fødselsdagsgave for nogle år siden - det var ikke nødvendigt sagde hun - den gamle var da god nok. På et tidspnkt var jeg jeg hjemme og brugte hendes PC - så kunne hun ikke ligge kabale - brug dog den  gamle der er også kabale - det var en grim oplevelse for hende -den var ubrugelig . Der blev solgt mange XPer med kun 256M ram de kørte fornuftigt - men med opdateringer er det min opfattelse at under 1024m ram blev udueligt.

Hvilken windows version bør erstatte XP.  Den kører triple boot med 2 forskellige LINUXer så ingen grund til at anbefale en LINUX.

32 bit versus 64 ?

Windows 7 starter - er den lettere eller bare en billig begrænset version.

WIN8 har jeg ikke megen  erfaringer med - så umiddlebart er det win7 eller win10.

WIN9 kender jeg ikke.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 10:31 #1
windows 7 er det bedste.

windows 8 er en version lavet faktisk til tablets, og egner sig ikke til en stationær computer.

windows 10 er den færdige version af w8.

som musiker og da jeg laver video, ku jeg aldrig finde på at bruge hverken w8 eller w10. så går hele mit lydstudie i smadder.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 11:03 #2
Jeg er enig i, at windows 8 har en dårlig bruger grænseflade til stationære computere, men med Classic shell kan den ligne windows 7 eller XP. Dog er 8.1 betydelig bedre, den kører jeg selv med og er godt tilfreds. Jeg har prøvet windows 10, som ikke var noget for mig. Men det er jo smag og behag, mange roser 10. Hvis det bliver aktuelt: http://www.classicshell.net/downloads/
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 11:21 #3
hvis du kører med mindre en 4 GB ram, kan det ikke betale sig at køre 64 Bit - kører du 4 GB og derop, SKAL du bruge 64-bit (32-bit kan ikke håndtere mere end 4 gb)
jeg har (også) været stor fan af Windows 7, kørte selv Win8 på en stationær, men som det er blevet nævnt, var det en dårligt plan.
Opgraderingen til 8.1 er helt klart til at anbefale, idet du kan slippe for "modern-style" (eller som tidligere kaldt: metro-style)
Windows 9 blev ikke til noget, men idet 8.1 er så forskelligt til windows 8 kunne man se det som en skjult operativsystem :)
Nu kører jeg selv Windows 10 (jeg er gamer, og mine spil kører også med Windows 10), og er glad for det - med hver opdatering bliver styresystemet bedre. Dog er der også fejl med hver opdatering (du kan bare gennemgå siden her - der er en del win10-opdateringsfejl)
Ang. Kabale, kan du finde Spille-centret i Windows 10, hvor der er Kabale - og der er også andre lille og sjove spil; ellers kan du hente apps - hvor jeg er ret sikker på, at der også findes kabale.

men jeg må tilslutte mig #2 : i sidste ende er det jo smag og behag
Avatar billede INK Ekspert
04. november 2016 - 13:55 #4
Er du sikker på den overhovedet kan køre Windows10?
Microsoft har et testprogram, kør dette inden du investerer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. november 2016 - 00:50 #5
Næh - det forventer jeg da - det er en Fujitsu fra 2002 og ej en HP.

Nåh jeg fandt en billig win7 pro til download på ebay.de.

Starter kan kun tage 2G ram så om den er mere light end de andre blev uinteressant.

WIN7ppro kan vist tage 196G hvilket jeg dog ikke forventer min Fujitsu kan - og hvis den kunne ville tegnebogen nok ikke synes om det. Har trods alt også en mere Moderne PC med M2 SDD og 16 G Ram. som kører udemærket.

Den win7 pro var så billig at det næsten var for godt til at være sandt - men også så billig at det ville være lærepenge jeg var klar til at betale. Og EBAY sortere vel de værste fra.

Den er nu installeret og aktiveret - overså dog en ting der kunne kun vælges tysk som sprog - Lokalitation var der masser af muligheder på - vist alle de steder tyskerne har haft kolonier de sidste par hundrede år. Tastatur heldigvis kunne der vælges dansk der. Så nu bliver mit skoletysk genopfrisket her 48 år efter jeg havde det i folkeskolen.
Avatar billede kurt54 Ekspert
05. november 2016 - 01:25 #6
#3 kabaler og spil - det var mors største problem da den nye blev opgraderet fra 7 til 10. Jeg kunne findes masser af kabaler - der ikke var gode nok -gad vist om edderkop var problemet. Men på  ingeniørdebat.dk havde Morten Jødal løsningen godt gemt - søg på barnebarn så finder I den nok. Da det var lagt på havde damen fra 1933 ingen problemer med win10 - bortset fra EDGE og der var løsninger jo helt oplagt.

var lidt i tvivl om hvem der skulle have point men holde på dem selv er ikke OK.
Avatar billede Mikael Ekspert
05. november 2016 - 12:36 #7
Prøv at se min tråd.. Se mit eget svar # 10

http://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1013467

Jeg har med lige lavet en fransk Win 7 32 bit om til også at være dansk.

Jeg havde ikke forventet at AL win 7 fransk blev på dansk.. Men det fungere nøjagtigt som win 7 oprindeligt var en dansk installation.

Du henter programmet Vistalizator og den sprogpakke du vil have.

Og vupti efter en genstart ;)
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. november 2016 - 19:39 #8
Så kom det hele på plads - det drillede en del og jeg måtte begynde forfra med nyinstallering - der var ploblemer med windowsupdate - løsningen på dette er beskrevet godt af andre i en anden tråd her.
Jeg kunne ikke skifte fra tysk til dansk - men fra tysk til engelsk og fra engelsk til dansk. Tak for rådene her.
Avatar billede Mikael Ekspert
27. november 2016 - 19:46 #9
#8.. Ja den med sprogskifte.. Jeg havde læst at det "bedst" fungerede fra Engelsk til dansk ??

Men en win 7 home der var Fransk installeret, kunne uden krumspring blive Dansk??

Troede først ikke at det virkede, så opgav. Men efter næste start/genstart af computeren, så havde jeg en komplet DK af win 7.. ;)
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. november 2016 - 22:40 #10
Ja og nu laver jeg en imagebackup med macrium reflection - så evt 'geninstallering' bliver hurtig og let. Mine data er ikke på C-drev  som så er forholdsvis små - typisk 80G - den nyeste komputer nu på 120G for den var født med det i SSD og een yderligere almindelig harddisk.