Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:05 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Børneporno m.m. på harddisk ???

Hvis man køber en computer/bærbar brugt. Kan man så sikre sig, at den "kendte/ukendte" sælger, ikke tidligere har downloadet fx. børneporno eller andet meget ubehageligt snavs på harddisken ?

Jeg tænker at selvom, at tidligere ejer har formateret harddisken med sædvanlig standard metode, så kan der (så vidt jeg forstår) af proffer (fx. politiet) stadig findes spor. Trods formatering.

Tanken er ret ubehagelig. Hmm.

Så er der programmer der HELT kan rense den harddisk, for ALT tidligere ??
Fx. KAN programmet "MiniTool" rense ud, via en overskrivning med "nuller" fixe dette ??

Eller er en stor hammer på harddiske eneste sikre vej ??

Mvh Mikael
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2016 - 14:13 #1
Killdisk brugte man i mine unge dage,
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:16 #2
# Michael.. Navnet lyder som alternativet til hammeren ??? ;)
Avatar billede michael_stim Ekspert
04. november 2016 - 14:35 #3
Det skulle väre lige så effektivt.http://www.killdisk.com/downloadfree.htm
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 14:37 #4
Nej Killdisk laver en total overskrivning af harddisken med tilfældig data, så alt slettes.
Kan ikke huske om man kan vælge den gør det flere gange, men ellers er der Eraser hvor man kan overskrive flere gange.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 14:38 #5
Avatar billede Mikael Ekspert
04. november 2016 - 14:43 #6
Tak til jer begge.. Det vil jeg gøre fremover.. Evt. begge programmer efter princippet "livrem og seler"

Mvh Mikael ;)
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 16:50 #7
Ja MiniTool kan bruges, den overskriver op til 7X. Killdisk kan også bruges, hvis man er tilfreds med 1X. Ellers skal man købe pro udgaven. Eraser kender jeg ikke, men når 220661 siger god for den, så tror jeg på det.
MiniTool DOD 3X er rigelig. Og det tager lang tid for en hel disk.
Og husk at når du selv skriver på disken, så er det også overskrivning.
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 17:01 #8
#7 enig :-)
Har ikke selv brugt Minitool til at slette diske, men fremgangsmåden ser ud til at være den samme som med de andre, så den er sikkert lige så godt et alternativ :-)
Og ja 3 gange overskrivning bør være rigeligt.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 17:08 #9
Jeg har lige set på Eraser. Der skal man lige ind i Settings, for der står, at default er Gutmann 35X, og det er såvidt jeg har læst, helt ude i hampen, så jeg vil fåreslå f.eks US DOD 3X eller Schneier 7X .
Avatar billede 220661 Ekspert
04. november 2016 - 17:12 #10
#9 Ja Gutman 35X er overkill.
Da jeg brugte Eraser i min Win 8 havde jeg sat den til 3 gange. Når man har den installeret ligger den også i højreklik menu, og herfra kan man direkte vælge at slette filer, men ikke vil have andre til at gendanne.
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2016 - 17:17 #11
Ja Eraser kører udmærket. Da jeg gik ind på linket kunne jeg genkende den - Havde bare glemt den, fordi jeg kører med Hwipe :-)