Avatar billede fhansen82 Mester
11. november 2016 - 09:08 Der er 1 løsning

Fjerne bundlinje i tabel ved sideskift

Hvordan får jeg den nederste rammelinje i en række til at forsvinde, når jeg har en tabel med indhold der strækker sig over 2 sider. Skriver jeg noget tekst og efterfølgende indsætter et billede, som ikke kan være på samme side, flyttes billedet ned på næste side. Men cellen udvider sig ikke i rammeforstand, da den nederste ramme afslutter cellen på side 1 og "fortsætter" på side 2, og efterlader derved et tomrum så der derved fremgår 2 tabeller, selvom det kun er én. Indsætter jeg tomme linjer i cellen, udvides denne, men når jeg når til slutningen af siden, "fortsætter" cellen ikke, i den forstand at den nederste ramme i cellen ikke forsvinder, og derved fremgår som en celle for sig selv.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
11. november 2016 - 11:29 #1
Det er, hvad Microsoft kalder "by design", at en række, som har top- og bundkanter  i cellerne, også viser bundkant nederst på en side og topkant øverst på en side, hvis en række bliver delt over to sider. Rent grafisk ser det pænere og mere korrekt ud, end hvis der ikke er kanter. Det er stadig én række. Bundkanten, som fremkommer der, hvor indholdet tvinges til at blive delt, vil blive placeret under det sidste afsnit før sideskiftet (inkl. evt. afstand, som er defineret under afsnittet). Hvis du indsætter et stort billede, kan sideskiftet og bundkanten derfor komme langt oppe på siden, medmindre du fylder afstand ind ved f.eks. i dialogboksen "Afstand" at indsætte ekstra luft under afsnittet for at skubbe kanten nedad).

Hvis du vil undgå kanten, kan du sætte billedet ind i en ny række og fjerne bundstregen mellem præcis de to rækker. Men så vil siden med billedet også starte uden tabelkant i toppen. Det vil for mange se ud som en layoutmæssig fejl.