Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 11:31 Der er 41 kommentarer og
1 løsning

Ingen lys på skærm på medion bærbar

Jeg har en nabo med en ældre Medion bærbar PC.

Der er ikke længere lys på skærmen. Man kan se LCD'en viser et skærmbillede, men lyset fra siderne/bagved lyser ikke, som hvis man havde skruet helt ned eller slukket for lyset.

Det er helt fra opstart af PC at lyset ikke er på og der er ikke installeret windows på maskinen, da harddisken lige er udskiftet. Harddisken blev udskiftet ved at skrue coveret bagpå af og tage gammel disk ud og komme ny disk i. Der burde ikke være gået noget galt i det, da det foregik omhyggeligt.

er der nogen som har nogle råd eller fif?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 11:44 #1
Og hvis i rokker frem og tilbage med skærmen kommer lyset ikke frem?
Synes det lyder mystisk at skærm skulle blive defekt ved at udskifte disken???
Virker det på den ekstene port med ekstern skærm?
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 11:47 #2
Jeg har forsøgt at rokke med bøde skærm og computer uden effekt.
Jeg tror heller ikke det har noget med udskiftning af disken at gøre. Det tror jeg bare var et tilfælde.

Jeg har ikke nogen ekstern skærm at sætte til, men det vil jeg formode at det gør. For jeg kan som sagt ane billedet på LCD'skærmen. Men lyset mangler.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 11:52 #3
Du skriver at der ingen windows er på den nye harddisk.. Er harddisken bare helt tom ???

Prøv at smide en windows installations dvd i drevet og start den op..

Måske har jeg bare misforstået noget ??? ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 11:54 #4
Ja, den er helt tom.

Den starter fint op på en gen-etablerings-cd, men man kan ikke bruge computeren fordi skærmen er for mørk. Og det er den allerede inden CD'en starter op.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 12:15 #5
Måske helt åndsvagt ;)

Men har den HP ikke kombi taster der kan skrue op og ned for lyset på skærmen ?

Min Acer slukker/tænder skærmen helt med Fn + F6

Op og ned for lyset er på min Fn + pil til højre. Og Fn + pil til venstre.

Om det så fungere allerede under indlæsning af en Win dvd, ved jeg ikke.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 12:16 #6
Hov.. Ikke HP men Medion ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 12:20 #7
Den her medion har også funktionstast og +/- i lysstyrke, men justering har ingen virkning desværre.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 12:28 #8
Det burde ikke komme af et harddisk skift. Hmm. Jeg har skiftet mange.

Et vildt gratis forsøg KUNNE være. ???

Luk computeren ned.. Fjern batteri og evt. strømforsyning.

Klik/hold den nede gentagende gange på sluk knappen. UDEN batteri og lader.

Sæt stømforsyningen til (uden batteriet) Og prøv igen med skiven i drevet.

Det kan sommetider lave en slags "nulstilling"
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 12:30 #9
#8 Enig!
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 12:31 #10
Det er et gammelt kneb, som blev lanceret specielt til bærbare af HP, men det virker nu også på stationære maskiner hvis det har låst sig :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 12:37 #11
# 10.. Ja også på andre mærker bærbare ;)

Selv på Franske biler der har kludder i deres computere.

Af med begge batteri poler.. Hold plus og minus KABLERNE sammen i få sekunder.

Og VUPTI. ( nogen gange ) ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 12:38 #12
jeg har faktisk haft trykket et par gange på on/off knappen uden strøm og batteri, men det var ved et "uheld". Jeg havde glemt at komme strøm og batteri på, efter jeg havde haft bag-coveret af.

Jeg kan så dog ikke forstå hvad virkning det skulle have, hvis der absolut ingen spænding er på dyret. For så vil knappen jo ikke fungere.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 12:42 #13
#12 Der kan være oplagret strøm i kondensatorer, som ikke fjernes ved at tage strømmen fra. Det aflades først når du trykker og holder på startknappen.
En komponent der tror den er tændt når den ikke skal være det kan ved visse lejligheder forkludre når computeren skal starte. Derfor hjælper en del fejl ved denne nulstilling af bundkortet.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 12:42 #14
Jo du vil ofte se at der er en lampe der glimtet få gange når du trykker på stopknappen. Og så er alt strøm efterfølgende ude af computeren..
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 12:44 #15
Nemlig :-)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 12:45 #16
Men hvis intet af det ovenstående virker.. Er den gamle harddisk DØD..

Ellers prøv at smide den i igen ;)
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2016 - 14:07 #17
Foreslår du anvender forslaget #1 om at prøve på ekstern skærm. Så får du afklaret om det er skærmen. I givet fald kan det være en løs ledning, som du så retter.
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 14:08 #18
At der ikke er baggrundslys i skærmen kan jeg ikke se har noget med harddisken at gøre. Skærmen bliver jo ikke mørk fordi harddisken er i stykker.

Jeg tænkte på om det kunne være en løs forbindelse til belysningen, men jeg får aldrig den maskine skilt ad uden at ødelægge eller knække noget.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:14 #19
Nej men som tidligere nævnt.. Prøv den gamle harddisk, hvis den ikke er helt død.

Du kan jo prøve den uden at samlet hele skidtet igen. Men med den gamle isat.

Og ja.. De Medion (og andre) kan være et mareridt at adskille. Om ikke andet så at samle igen ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:16 #20
Er de 2 harddiske af samme type ??? SATA eller ???
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2016 - 14:19 #21
Skærmen mangler en driver, der kan styre lysstyrken. Når disken er tom, hvor henter den så driveren?
Formoder maskinen kan køre Win7. Prøv at lave et generisk opstartsmedium (USB) for start med generiske drivere, så får du checket skærmen.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 14:22 #22
En computer bør altid kunne vise opstart billede uden disk i.
Den bør skrive "insert boot device" når der ikke er disk i
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:24 #23
# 21 Nu er jeg ikke så klog på dette.. Men uanset hvad, så burde en CD/DVD smidt i drevet på en tom harddisk vil give noget læsbart på skærmen.. Om ikke andet noget dos-agtigt skrift der kan læses/ses ???

Eller er jeg på vildspor ??? ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 14:27 #24
#19 Jeg kan godt sætte den gamle disk i igen, men hvad er argumentet teknisk set for at det skulle gøre nogen forskel, når jeg fortæller jer at selv BIOS startuppen (og medion logoet der kommer frem som det første) næsten ikke er til at se?

#20 Jep, samme type SATA.

#21 Bios + skærmkortet har ikke brug for windowsdrivere.
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 14:30 #25
Det kan være jeg ikke har været tydelig nok. Jeg prøver igen:

Grafikkortet og alt andet ved computeren fungerer fint. Bios og opstart fungerer fint, men man kan ikke se det på skærmen. Genetablerings-cd'en starter fint installationen op at windows.
MEN: man kan kun ANE skærmbilledet, fordi skærmen ikke er belyst.
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2016 - 14:30 #26
#22 og #23 enig. Så må vi konkludere, at det er skærmen det er galt med. Altså bør man anvende forslaget i #1 med ekstern skærm.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:31 #27
# 24 Såmænd ikke andet end at du HVIS "lortet" virker med den gamle harddisk, så er det ikke en skærmfejl. Og den kunne måske være rar at udelukke ??? ;)

Du ved jo hvor skruerne sidder til bagbeklædningen ;) ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:36 #28
# 26.. Vil en ekstern skærm ( Hdmi eller VGA ) på det stadie overhovedet kunne lade sig gøre.. Der er jo ingen Win indlæst ???
Avatar billede INK Ekspert
12. november 2016 - 14:40 #29
#28 Jeg har efterhånden forstået, at maskinen kan boote op med Windows ref. #4.
Jeg mener også en VGA skærm vil virke under boot? I gamle dage med en løs skærm så man da bootning.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 14:42 #30
#29 Jeg er enig. Har rodet med en bærbar med smadret skærmpanel og låst bios. Her virkede det fint over vga stikket da jeg skulle låse den op igen.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:44 #31
# Ink.. Læser punkt # 25 som at man ikke kan se en "skid" under boot ??? ;)
Avatar billede 220661 Ekspert
12. november 2016 - 14:48 #32
Jeg læser #25 som der kun mangler baggrundsbelysning. Hvis man lyser ind fra siden med en lommelygte vil man kunne se det tydeligere.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 14:51 #33
# 32.. Hvad er så problemet ?? Lommelygter koster ikke meget..

UNDSKYLD.. ;) ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 15:17 #34
#31: YES KORREKT!!! ;-)

#32: Så vil min nabo skulle tage gebisset ud og holde lommelygten med munden, for i den ene hånd er stokken og i den anden er hjertemedicinen. Og så lyder det at han også bruger briller som et lille problem.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 15:22 #35
Ned til nærmeste T.Hansen og hent et VGA kabel ( på naboens regning )

De lukker vist først kl. 17 i weekenden. ???

Næsten alle nyere fjernsyn har en VGA indgang ;) ;)
Avatar billede htx98i17 Professor
12. november 2016 - 15:26 #36
Går et B&O billederørs-TV ind under den kategori? ;-)

Tak for hjælpen til alle der deltog.
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 15:27 #37
Se nu positivt på den sorte skærm.. Og forklar din pensionist nabo, at sort skærm, sjældent giver virus ;)
Avatar billede Mikael Ekspert
12. november 2016 - 15:31 #38
# 36 Min afdøde far lavede da vores gamle TOR sort/hvid om til et moderne farve tv i slut 60èrne.. Han malede det grønt ;)
Avatar billede poko1 Ekspert
13. november 2016 - 12:25 #39
Jeg er næsten sikker på at det er backlight inverteren til Medion
http://kortlink.dk/google/nwwz
Avatar billede htx98i17 Professor
13. november 2016 - 13:19 #40
Der var også noget ala det jeg frygtede. Det kan vidst ikke svare sig.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. november 2016 - 13:23 #41
Jeg er enig i #39.
Avatar billede htx98i17 Professor
19. maj 2019 - 19:46 #42
Den røg på losseren.