Avatar billede MortenBoye Juniormester
15. november 2016 - 15:20 Der er 4 kommentarer

Kan gulvet holde til akvariet?

Lidt spøjst spørgsmål, men nu prøver jeg alligevel:

Jeg går med tanken om et akvarie med footprint på 50*150cm, og har fundet ud af hvor jeg ønsker at placere det.

Det er klods op af en bærende væg, på tværs af gulvets underliggende strøer, og det kommer til at krydse to, knap tre strøer. Vi snakker her om stueplan på et rækkehus fra 1956 med det originale massive bøgetræs-gulv. Gulvet et tykt, og i god stand. MEN!

Gulvet er både skævt (højst ved væggen, og akvariets bredde ude er det faldet ca 2cm!) Selve skævheden kan jeg korrigere for ved at klodse ting op, men det helt store problem er at gulvet gynger når man går forbi. Jeg har haft tømrer ude for at understøtte hvor muligt med gulvjacks, men det har kun forbedret problemet, ikke løs det.

Akvariet kommer til at veje i omegnen af 800kg.

Det er ikke så meget vægten jeg er i tvivl om, det tror jeg såmænd nok gulvet kan holde til, men jeg frygter at det vil gynge en smule når jeg går forbi, og at de svingninger vil forplante sig op i glassets sammenføjninger og dermed få det til at krakke med tiden.

Min umiddelbare plan er at tage en 50*150cm stiv og tyk krydsfinersplade og placere den på gulvet hvor akvariet skal stå, og derefter fordele 800kg havefliser o.l. ovenpå. Derefter placerer jeg et glas vand på fliserne (evt forhøjet til akvariehøjde ved at stille det på en stol eller lignende) og går så forbi og hopper lidt rundt, for at se om vægten har sammenpresset gulvet så meget at det ikke længere gynger, eller om jeg kan fremprovokere krusninger på vandets overflade, og dermed må droppe projektet.

Det er den bedste plan jeg kan komme på, for at afklare om jeg kan placere akvariet der - men hvor er hullerne i planen? Har I andre ideer?
Avatar billede claes57 Ekspert
15. november 2016 - 16:33 #1
jeg ville skære akvariedelen af gulvet fri fra det øvrige gulv, erstatte det med en plade i vater (evt ekstra forstærkning under pladen), og så lade resten af gulvet bevæge sig som det vil.
Avatar billede 220661 Ekspert
15. november 2016 - 17:11 #2
Dine bjælker er sikkert kun halv tømmer, og opklodset med for stor afstand til at bære 800 kg. Det har jo kun fra start af været beregnet til begrænset belastning.
Er underlaget i krybekælder løst så er det svært at understøtte det meget bedre end tømreren har gjort, Så skal der først udstøbes en beton plade dernede hvor trykket kan udlignes på en større overflade.
Avatar billede cool2have Novice
25. april 2017 - 12:44 #3
Jeg havde et problem med mit gamle akvarie, i min gamle lejlighed. Gulvet kunne sagtens holde til det, men selve bygningen var skæv, hvilket betød at gulvet hændte en smule. Jeg vil en gulvsliber op (https://gulvkanonen.dk/) og han forskanset gulvet, og gjorde det muligt at lave akvariet stå i vatter. Som 220661 skriver, så husk på belastningen fra vandet. Det kan være mange hundrede kilo.
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2017 - 16:23 #4
afmelder overvågning her pga manglende interesse fra spørger