Avatar billede Xs_Razr Seniormester
16. november 2016 - 10:00 Der er 3 kommentarer

Software til C #

Hej CW!

Jeg er efterhånden flydende i HTML 5 og CSS/CSS 3, men det er jo lidt forældet i forhold til, hvad mange bruger mest i dag. Jeg kunne godt tænke mig, at vide, hvilken software jeg skal bruge for at kunne kode i C #?

Ved HTML, skal man jo bruge en text editor, hvor en herinde foreslog Adobe Brackets, hvilket jeg bruger og fint tilfreds med. Men hvad bruger man så til C #?

Håber at i kan hjælpe mig lidt ud her!

Tak på forhånd!

/Lasse
Avatar billede Slater Ekspert
16. november 2016 - 10:07 #1
Visual Studio. Du kan teknisk set kode i enhver editor og bruge en løs compiler, men Visual Studio er hvad næsten alle vil bruge til C#.

Du kan få en gratis Express udgave af det.

Men at HTML5 og CSS3 skulle være "forældet" er en komplet misforståelse. C# (i webbrug) opfylder et helt andet formål, og du kan ikke undgå at benytte HTML og CSS stadig.

Dog kan du med C# også lave GUI-programmer, som ikke nødvendigvis benytter HTML og CSS. Dog er det den forkerte vej at gå, hvis du er bange for at blive forældet. GUI-programmer bliver mere og mere anset som forældede i forhold til webapps.
Avatar billede Xs_Razr Seniormester
16. november 2016 - 10:46 #2
Det er hermed modtaget! Det var lige præcis hvad jeg skulle vide!

Det var måske også forkert formuleret. Det var ikke sådan det skulle fremføres, jeg tror bare, at jeg kom til at blande det sammen med, hvilke sprog der bliver brugt mest - mener jeg har set at C # og C++ samt Java skulle være meget udbredt, men omvendt - ved fx fremstilling af hjemmesider, er alt hvad der har med tekst og behandling af det selvfølgelig HTML og CSS.
Avatar billede Slater Ekspert
16. november 2016 - 10:59 #3
Til web er PHP og C# (ASP.NET) absolut de mest udbredte. PHP vinder stort, med omkring 80% af alle websites med en backend, men det meste af den popularitet skyldes at Wordpress er bygget i PHP, og Wordpress er alle vegne.

Java bruges også til websites nogle steder i form af JSP, men det er ikke så almindeligt. Til gengæld bruges Java til rigtig mange andre ting, nok størst mobil-apps til Android. iPhone apps bruger tilsvarende Objective-C.

C++ er meget sjældent brugt til web. Det kan godt bruges der, men det er ikke noget der generelt ses længere. C++ bruges meget i større programmer og især computerspil. Unreal engine, som er en af de største spil-engines, benytter C++.

Sjovt nok er både PHP, C# og C++ opfundet af danskere.