Avatar billede Pia Praktikant
19. november 2016 - 14:11 Der er 3 kommentarer

Onedrive - slette dubletter automatisk?

Hej.

Jeg har OneDrive - har sat både pc, mobil og Ipad til automatisk at hive op når der kommer nyt. Men den hiver billeder op som jeg har i forvejen hvilket gør at jeg har rigtigt mange dubletter - virkelig mange for at sige det mildt. Nu kan jeg selvfølgelig godt sidde og slette og kigge mange tusinde billeder igennem men er der ikke en måde hvorpå den registrerer7genkender fotos som er der i forvejen ? Lidt a la min pc som altid melder ud at dette fotos findes i forvejen erstat eller spring over.... Synes efterhånden det er så træls at jeg har mine billeder så mange gange at jeg overvejer at få dem ned igen på en ekstern harddisk..
Avatar billede INK Ekspert
19. november 2016 - 14:24 #1
Hvis du også synkroniserer mellem dine enheder på anden vis, eksempelvis iCloud/fotostream, så vil billeder jo uploades i loop. Over tid vil hver enhed så modtage billedet og uploade til OneDrive. Med 3 enheder vil du så ende med mindst 3 kopier.
Undersøg lige om der er andre synkroniseringer, som du kan slå fra.
Avatar billede claes57 Ekspert
19. november 2016 - 14:25 #2
hvis der er dubletter, så vil de også være i onedrive-mappen på din pc - og det er den lette, at rydde op i.
CCleaner fra piriform http://www.piriform.com/ccleaner/download?upgrade
tag freeware, og hent den hos piriform. Start programmet, og under 'værktøjer' er en 'dublikat finder' - fjern hak i dine drev, og tilføj stien til din onedrive og sæt filtype på, så kun jpg-billeder undersøges - typisk
C:\Users\[dit brugernavn]\OneDrive\*.jpg - sæt også hak i 'match ved' / 'indhold' så to ens billeder der hedder noget forskelligt som fx kurt(1).jpg og kurt(2).jpg findes.
Efter du har fjernet dubletter lokalt så vil onedrive synkronisere til nettet og derefter til dine øvrige enheder.
CCleaner er et godt program til meget, så bare behold det på pc.
Avatar billede Pia Praktikant
19. november 2016 - 14:38 #3
Tak for jeres svar - havde ikke lige tænkt den med at jeg får oploaded i loop men klart nok at jeg hiver ned og op fra 3 forskellige enheder og den kopierer hver gang :-) - Jeg tror jeg vil afsætte weekenden her med at få downloaded programmerne og ryddet op  - tak endnu engang :-)