Avatar billede Michael_H007 Juniormester
24. november 2016 - 20:21 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Beregning af samlet prsi ud fra dato

Skal have beregnet en samlet pris ud fra forskellige typer opgaver.
Prisen skal slås op i tabel ud fra opgave type. Samlet pris beregnes som sum af antal dage x pris (sidstnævnte afhænger af om det er hverdag eller søn/helligdag.

Eksempel uploadet her:
http://www.filedropper.com/opgave1
Avatar billede Hestehat Seniormester
24. november 2016 - 21:38 #1
Avatar billede Michael_H007 Juniormester
02. december 2016 - 14:18 #2
I princippet ja, men dag1 - dag5 her indtastes datoer (dd.mm.åå) og så skal der beregnes om den/de pågældende dage er hverdage / søn eller helligdage og prisen beregnes ud fra dette.
Avatar billede Hestehat Seniormester
02. december 2016 - 15:26 #3
Prøv at kigge på den nu.
Avatar billede Michael_H007 Juniormester
02. december 2016 - 20:22 #4
Kan ikke se nogen forskel i forhold til første forslag
Avatar billede Hestehat Seniormester
02. december 2016 - 21:24 #5
Ah... Der gik åbenbart noget galt, så den ikke blev gemt korrekt.

Prøv igen.

https://drive.google.com/file/d/0B_0cXvZeENI9WmxfcEFWREdYN0k/view?usp=sharing
Avatar billede Michael_H007 Juniormester
03. december 2016 - 14:50 #6
Vi nærmer os. Tænker følgende:
Man taster ugenummeret i det blå delt og så beregnes dag 1 - dag 7 ( og datoen indsætte på de respektive dage i det gule felt) - ugen starter altid med mandag
Når man så ønsker en opgave udført en bestemt dag, så angiver man dette i Det grønne felt ud for opgaven/ dagen  - der sættes et 'X'.
Beregningen af prisen skal så være summen af opgaver holdt op mod om det er en hverdag eller søndsg/helligdag (danske helligdage).
Håber det giver mening
Avatar billede Hestehat Seniormester
03. december 2016 - 20:21 #7
Prøv at kigge på den igen.

Indtast uge i det blå felt og årstal i cellen over. Du får nu dato for uge sat ind i over ugedagene. I Fanen helligdage er er der en beregner der viser helligdage i det pågældende år (den kan jeg ikke tage æren for, du finder den her: http://bern-martens.dk/hjaelpeprogrammer/danske-helligdage-i-excel/).
Der bliver lavet et opslag baglæns der angiver den aktuelle ugedag, eller Helligdag. Der bliver talt sammen i orange felter, alt afhængigt af om det er hverdage eller lørdag, søndag eller helligdag.
Ark 2 bliver brugt som støtte, til at lave mellemregninger, tabeller til opslag og lidt støttefunktioner.

Er vi nået i mål? ;)

Linket til arket burde være det samme, men er under alle omstændigheder her:
https://drive.google.com/file/d/0B_0cXvZeENI9WmxfcEFWREdYN0k/view?usp=sharing
Avatar billede Michael_H007 Juniormester
05. december 2016 - 07:18 #8
Tak det tror jeg - skal lige have det sat sammen med nogle rullelister, så tror jeg det kører.
Avatar billede Hestehat Seniormester
05. december 2016 - 08:39 #9
Super! Beklager at jeg ikke var helt skarp på din indledende beskrivelse af problem/ønske til løsning :)
Go' dag!