Avatar billede Heine Novice
25. november 2016 - 16:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opgradere PC eller købe ny

Hej

Jeg har denne computer fra 2010 som er efterhånden er noget sløv:
http://h20564.www2.hp.com/hpsc/doc/public/display?docId=c02612749

Jeg skal bruge den til at game lidt på. Fx. Hitman (2016), Mafia, Fifa, Civilization etc.

Jeg står i valget mellem at opgradere denne eller købe en ny.
Er der mon nogen der kan give et godt råd?

På forhånd mange tak.

Mvh Heine
Avatar billede eurositi Ekspert
25. november 2016 - 18:29 #1
Hvad er dit budget?
Dette her er formentlig et af landets bedste tilbud på en stationær gamer-PC til en fornuftig pris. Du kan jo selv tilpasse den:
http://topdata.dk/product.asp?product=10879

... Men når det er sagt, synes jeg ikke, at din gamle computer burde være helt så sløv, som du beskriver det. Processoren burde ikke være helt hjælpeløs, så jeg ville nok overveje bare at udskifte grafikkortet (NVIDIA GeForce GTX 460), som næppe har ret meget hukommelse. Det er her, du kan hente klart mest ift. gaming.

Måske dette her:
http://www.edbpriser.dk/grafikkort/asus-turbo-gtx970-oc-4gd5-4-gb-id-10381455.aspx
Dog skal jeg ikke kunne sige, om du har plads i dit nuværende kabinet, og om du har tilstrækkelig med køling. Det ved jeg ganske enkelt selv for lidt om.

En sidste ting er selvfølgelig at reinstallere Windows. Det er generelt altid en god idé at gøre cirka hvert andet år.
Avatar billede Heine Novice
25. november 2016 - 18:47 #2
Mange tak for rådet.
Den gamer ser ganske fornuftig ud.

Det jeg læser er et hvis jeg køber et grafikkort og en SSD harddisk, så burde jeg være kørende i nogle år endnu? (pris: ca. 2500 DKK)
Jeg troede ikke processeren var så stærk :)

så for ca. 4000 DKK mere (incl styresystem) så har jeg i stedet en ny PC.

Den skal jeg lige tænke over.
Avatar billede eurositi Ekspert
25. november 2016 - 21:10 #3
Selve processoren (CPU'en) er en ældre model. Jeg skal være ærlig og sige, at jeg ikke rigitig aner, hvordan den klarer sig ift. nyere processorer i 6000-serien. Men denne liste giver et sammenligningsgrundlag ift. de nyere modeller:
http://cpubenchmark.net/cpu.php?cpu=Intel+Core+i7-870+%40+2.93GHz&id=832

En i7 processor er altid fint, fordi det giver mulighed for multithreading (altså optimal udnyttelse af alle kernerne). Det er noget, som er en stor fordel ifm. grafisk arbejde som videobehandling 3D rendering og den slags. Men lige ift. gaming er det hip som hap om du kører i5 eller i7. Hér er grafikkortet den vigtigste komponent.
Maskinen skal heller ikke mangle RAM, så 8 er absolut minimum. En SSD harddisk vil også føles hurtigere end en almindelig SATA disk. I en stationær er der heldigvis plads til begge dele.

Hvis du overvejer at købe en ny fremfor at bøvle med usikkerheden omkring isætning af nye komponenter, burde en mindre krævende ven eller familiemedlem sagtens kunne få glæde af din gamle maskine med en reinstalleret Windows. Den er god til det meste andet end lige netop gaming.
Avatar billede klavil Seniormester
13. december 2016 - 04:06 #4
Husk at der kan være forskel på de strømstik der kræves af et nyt grafikkort fremfor dit gamle og det kan derfor være der skal en ny strømforsyning til. Så udgiften kan hurtigt stige endnu mere ved at opgradere
Avatar billede Heine Novice
13. december 2016 - 07:36 #5
Tak, jeg har netop bestilt grafikkort GTX 1050 ti + SSD igår, så må vi se om det virker. Hvis ikke er jeg nok også ude i at købe ny i stedet for.